آخرین اخبارکارآفرینی

راه های تبدیل کسب و کار سنتی به مدرن

سیده مینا دیوبند - سردبیر

 

در دنیای امروز، رقابت میان کسب و کارها روز به روز بیشتر شده است. با توسعه تکنولوژی ، شرکت ‌ها و استارتاپ‌ های جدید با رویکردهای نوآورانه و فناورانه وارد بازار شده‌اند. بنابراین ، برای رقابت با رقبای جدید و حفظ سهم بازار، کسب و کارهای سنتی نیازمند بروزرسانی و به روز شدن هستند. مازاد بر اینکه تکنولوژی تأثیر زیادی بر روی عادات و نیازهای مشتریان داشته است.

به طور کلی دو سبک کسب و کار مدرن و سنتی وجود دارد و مشاغل مختلفی در این سبک های کسب و کار مشغول به فعالیت هستند.در یک تعریف ساده می توان گفت :کسب و کار سنتی به طور کاملا فیزیکی و حضوری انجام می شود اما در شیوه مدرن از ابزارهای آنلاین برای نشان دادن محصولات و خدمات و کسب درآمد استفاده می شود.

همه شما مطمئنا به این امر واقفید که در طی سال­های گذشته ، تغییرات جدیدی در کسب و کارها رخ داده است. این شیوه ی مدرن حتی در ذهن ما هم قابل تصور نبود که فروش یک محصول از شمالی ترین نقطه کشور به جنوبی ترین نقطه آن به این راحتی امکانپذیر باشد. این تغییرات در گذر زمان موجب شد که کسب و کارهای سنتی به نوعی به  کسب و کارهای مدرن تبدیل شوند.اینجاست که اغلب صاحبان کسب­ و کار نیاز به ایجاد یک تغییر اساسی را احساس می کنند.این امر اگر به صورت اصولی صورت بگیرد ، مسلما موجب رشد آن کسب ­و کار و سود دهی خواهد شد.

بنابراین در دنیای امروزی  علاوه بر رقابتی­ تر شدن فضای کسب و کار ، به نوعی بسترهای ارائۀ خدمت برای کسب­ و کارها هم متحول و دگرگون شده و برای توسعه کسب و کار در فضای کنونی بالاجبار نیازمند استراتژی­ های به روز و ویژه­ ای هستیم.

توسعه ی کسب و کارهای سنتی در دنیان مدرن
توسعه ی کسب و کارهای سنتی در دنیان مدرن

ناگفته نماند ، تبدیل کسب ‌و­کارهای سنتی به دیجیتال کاری زمان­بر و تخصصی است و باید از نیروهای متخصص و زبده  کمک بگیرید و برای نتیجه گرفتن در راستای اهداف پیش بینی شده صبور باشید . چون باید به خاطر داشته باشید که قرار نیست همۀ تغییرات را یک باره ایجاد دهید . در واقع از همان ابتدا هم توقع بازدهی و سود صد درصدی نداشته باشید.

مشتریان امروزی تمایل دارند تا از خدمات آنلاین و راحت ‌تر استفاده کنند و تجربه خریدی متفاوت را تجربه کنند. بنابراین ، کسب و کارهای قدیمی باید با استفاده از تکنولوژی موجود، خدمات و تجربه مشتری خود را بهبود بخشند و سازگاری خود را با نیازهای جدید مشتریان  وقف دهند.

از اینرو توسعه تکنولوژی در دهه‌های اخیر تأثیر عمده‌ ای بر روی کسب و کارهای قدیمی داشته است. این رشد و پیشرفت تکنولوژی می‌تواند چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای کسب و کارهای قدیمی ایجاد کند. اگر شما هم صاحب یک کسب و کار قدیمی هستید و با رشد و توسعه ی تکنولوژی نگران شرایط فعلی کسب و کارتان هستید، حتما نکات زیر را مدنظر داشته باشید.

راه‌های اصلی توسعه کسب و کارهای قدیمی

یکی از راه‌های اصلی توسعه کسب و کارهای قدیمی، انتقال آنها به فضای آنلاین است. رشد اینترنت و تکنولوژی‌های مرتبط به کسب و کارها این امکان را فراهم می نماید تا خدمات و محصولات خود را به صورت آنلاین ارائه دهید. ایجاد یک وبسایت قوی، فروشگاه آنلاین، حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از روش‌های تبلیغات آنلاین، می‌تواند به کسب و کارهای قدیمی کمک کند تا دسترسی به بازارهای جدید را پیدا کنند و مشتریان جدیدی را جذب کنند.

البته به ‌روزرسانی فرآیندها و سیستم ‌های داخلی در کسب و کارهای سنتی و قدیمی ضروری است. استفاده از نرم‌ افزارهای مدیریت منابع سازمانی، سیستم ‌های هوشمند تحلیل داده، سیستم‌ های اتوماسیون و روباتیک و تکنولوژی ‌های دیگر می‌تواند کارایی و بهره‌وری کسب و کارهای قدیمی را بهبود بخشد. همچنین استفاده از فناوری‌های روز و روش‌های جدید مانند هوش مصنوعی ، می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا به تصمیم ‌گیری‌های هوشمندانه ‌تر برسند و فرآیندهای خود را بهبود دهند.

شایان ذکر است که استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند به کسب و کارهای قدیمی کمک کند تا خدمات و محصولات جدیدی را ارائه دهند. با اتصال اشیا به اینترنت و جمع‌آوری داده‌های زنده، کسب و کارها می ‌توانند به تحلیل داده‌ها و بهینه سازی فرآیندها بپردازند. مثلاً، در صنعت تولید، استفاده از سنسورها و دستگاه‌ های متصل به اینترنت می ‌تواند به کاهش هدررفت مواد و انرژی، بهبود کنترل کیفیت و پیشگیری از خرابی‌ ها کمک کند. یکی از نکاتی که عموما در کسب و کارهای قدیمی مورد توجه قرار نمی گیرد ، حوزه ی تبلیغات و بازاریابی است. توسعه تکنولوژی و انتشار رسانه‌ های اجتماعی، روش ‌های جدیدی را برای بازاریابی به وجود آورده است. استفاده از تبلیغات آنلاین، محتوای مفید و جذاب در وبلاگ‌ها و ویدئوها، بهره ‌گیری از روش‌های تبلیغات نوین مانند تبلیغات تلویزیونی اینترنتی و تبلیغات موبایلی، می ‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنند و بازاریابی خود را بهبود بخشند .

یک راه دیگر برای توسعه کسب و کارهای قدیمی، همکاری با استارتاپ‌ ها و شرکت‌ های نوپا است. استارتاپ ‌ها عموماً ایده‌های نوآورانه و فناورانه را دنبال می‌کنند و می‌توانند به کسب و کارهای قدیمی در زمینه‌های مختلف همچون فناوری، بازاریابی، تحقیق و توسعه و … کمک کنند. این همکاری می‌تواند به تبادل دانش، منابع و مزایای متقابل منجر شود و به هر دو طرف کمک کند تا رشد و توسعه داشته باشند.

توسعه کسب و کارهای قدیمی نیازمند نوآوری و تحقیق و توسعه است. آنها باید به طور مداوم به دنبال فرصت‌های نو و بهبودهای فناورانه برای محصولات و خدمات خود باشند. سرمایه ‌گذاری در تحقیق و توسعه، استخدام نیروهای متخصص و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می ‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا رقابت ‌پذیری خود را در بازار حفظ کنند و از روند تکنولوژی پیشی بگیرند.

به طور کلی، بروزرسانی کسب و کارهای قدیمی و سنتی به معنای تطبیق با تغییرات محیط کسب و کار، نوآوری و استفاده از فناوری‌های جدید است. این اقدامات می‌توانند به کسب و کارها کمک کنند تا رقابتی قوی ‌تر، بهره ‌وری بیشتر، ورود به بازارهای جدید و ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان خود داشته باشند.

با توضیحات ارائه شده در این راستا ، اگر شما هم قصد دارید که کسب ­و کارتان را از نوع سنتی به دیجیتال انتقال دهید، تصمیم درستی گرفته­ اید، ولی باید این کار را با آگاهی بسیار و مشورت با متخصصان و کارشناسان انجام دهید تا به موفقیت و سوددهی مناسب برسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا