آخرین اخباراقتصادی

راهکارهایی برای فروش در یک بازار رقابتی

مهسا صالحی – ارشد مدیریت مالی

مقوله ی فروش همواره ، یکی از مباحث مهم دنیای مارکتینگ است که می تواند سرنوشت کسب و کارها را رقم بزند. از اینرو یک از سئوالات مهمی که همواره از دغدغه های اصلی کارآفرینان جوان و تازه کار است، این است که چگونه محصولات مان را بفروشیم؟ در حقیقت آن ها همواره بدنبال برنامه ای مبتکرانه با اهداف افزایش میزان مشتری، محصولات یا خدمات هستند و در یک کلام ، فروش بیشتر تنها هدف آن ها محسوب می گردد.

بازار رقابتی فروش، ذهنی تحلیلگر می طلبد و نیازمند اتخاذ درست استراتژی های بازاریابی است که بسته به نوع شرایط برای به چالش کشاندن رقبا و بالا بردن ارقام فروش ، طرح و روش خاصی را انتخاب می کنید.

اگر شما جای مشتری باشید و در یک فروشگاه زنجیره ای وارد شده اید، در چه شرایطی بین ده ها برند مشهور و معروف به سراغ یک برند تازه کار و نام آشنا می روید. اولین انگیزه ای که می تواند شما را وادار به انتخاب یک برند نه چندان معروف نماید، مقایسه ی قیمت هاست. از اینرو اولین گام و شاید پرکاربردترین روش فروش در یک بازار رقابتی، تعدیل قیمت است.

درواقع کاهش قیمت با هدف افزایش فروش صورت می پذیرد، از اینرو این مرحله باید عاقلانه و با بررسی شرایط جانبی عملی گردد، تا به جای فروش بیشتر، کارآفرین و تولید کننده را متحمل ضرر ننماید. زیرا کاهش مداوم قیمت ممکن است منجر به این باور شود که از کیفیت محصول نیز در این راستا کاسته می شود و محصولات گران قیمت تر در بازار از کیفیت و مرغوبیت بالاتری برخوردارند. از اینرو با اجرای دقیق دستورات قیمت گذاری موفقیت خود را پیش بینی نمایید . نداشتن تجربه در این حوزه، نبود تخصص کافی و عدم مدیریت صحیح باعث شکست یک برند و یا کارآفرینان جوان خواهد شد.

اما باز هم در کسوت یک مشتری، نام های تجاری را که بیشتر دیده اید و شنیده اید، سهم بیشتری در سبد خرید شما خواهند داشت. پس بی تردید، مازاد بر بحث قیمت گذاری، تبلیغات محیطی و رسانه ای هم نتایج چشمگیری در افزایش فروش به همراه خواهد داشت. زیرا نه تنها باعث افزایش آگاهی از برندها خواهد شد، بلکه باعث اطمینان خاطر مصرف کننده از کیفیت و مرغوبیت کالاها و خدمات شده و براحتی سایر رقبا را از میدان به در می کند. حتما برای همه ی ما پیش آمده برندهای نام آشنا در تیزرهای تبلیغاتی اطمینان انگیزترند.

حال که از دو سد مهم گذشته اید، یعنی یکبار به اعتبار قیمت و بار دیگر با مزیت تبلیغات محصول تان برگزیده شده است، باید از این اطمینان خریدار حداکثر بهره برداری را نمایید. کیفیت حرف اول و آخر را می زند. بهبود کیفیت محصولات و آگاه کردن خریدار و مصرف کننده در باره استاندارد بودن محصولات و داشتن انواع گواهینامه های کیفیتی خریدار را ترغیب به خرید و مصرف کالای مورد نظر کرده و بر میزان و جذابیت فروش می افزاید و این جاست که مشتریان وفادار شما بوجود خواهند آمد.

اگر شما هم در کسوت یک کارآفرین در اول مسیر کارآفرینی هستید و برند تجاری تان ماه ها و سال های نخستین عمر خود را می گذراند، بدانید که رشد سریع در کسب و کارها، زمانی میسر خواهد بود که با عمل به زوایای مختلف ترفندهای رقابتی در فروش می توان موفق بود.

راه رشد و به درآمد رسیدن استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا اگرچه مسیر همواری نیست، اما توجه به این نکته ی مهم نیر حائز اهمیت است که تمامی نکات و روش های مذکور در بستری از شرایط و موقعیت های مختلف، مصداق پیدا می کند و این شما هستید که به عنوان یک کارآفرین و صاحب کسب و کاری نو با نگاهی دقیق، ذهنی تحلیل گر، موقعیت سنج بوده و با بررسی تمام ابعاد می توانید براحتی از سایر رقبایتان پیشی بگیرید و فروش محصولات تان را بالا ببرید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا