آخرین اخباراجتماعی

راهکارهایی برای جلوگیری ترس کودکان از مدرسه

میترا اکبری – کارشناس اجتماعی

اکثر خانواده ها با این چالش رو به رو هستند که فرزندشان علاقه ای به حضور در مدرسه ندارد و تمام تلاش خود را می کند تا در خانه بماند؛ در این مطلب سعی شده راهکار‌هایی برای حل این مسئله ارائه شود.

در این رابطه  با فرزند خود صحبت کنید؛ گاهی اوقات بچه‌ها احساسات خود را بروز نمی‌دهند، مگر اینکه در این باره از آنها سئوال کنید. از فرزند خود سئوالاتی با پایان باز، بپرسید تا بتواند همه احساساتشان را ابراز کند. ممکن است در مدرسه برای فرزند شما اتفاق ناخوشایندی رخ داده باشد که مانع از حضور او در مدرسه می شود. پس به  دنبال علت نرفتن وی به مدرسه باشید و همچنین از کودک خود بخواهید اتفاقات مدرسه را برای شما بازگو کند .

از خواهر، برادر و دوستان فرزندتان سئوال کنید .در بسیاری از موارد آنها اطلاعات خوبی دارند که می تواند برای والدین راهگشا باشد. بیمار بودن یا خود را به بیماری زدن راه حلی است که اغلب کودکان آن را به کار می‌برند تا به مدرسه نروند و والدین نمی دانند آیا کودک آنها بیمار است یا فقط نمی خواهد به مدرسه برود. راهکار این مسئله این است که برای در خانه ماندن، باید شرایط خاصی داشته باشید؛ اگر فرزند شما واقعا بیمار است پس با او مانند بیمار رفتار کنید او باید تمام روز را استراحت کند و اجازه بازی کردن با دوستانش را نداشته باشد .

دارو و غذاهایی که مناسب فرد بیمار است، بخورد. با معلم کودک خود صحبت کنید ، مشکل را با او در میان بگذارید و فرزندتان را به محیط مدرسه علاقه مند کنید. همچنین می‌توانید مناسبت های خاص را روی تقویم علامت بگذارید و در رابطه با آن با کودک تان صحبت کنید. در مورد وقایع مدرسه از وی جویا شوید و با اشتیاق به حرف هایش گوش دهید. او را تشویق به دوست یابی کنید ، ثبت نام فرزندتان در کلاس‌های ورزشی  در پیدا کردن دوست‌های بیشتر توسط کودک کمک کننده خواهد بود .

از دوستان مدرسه ای او دعوت کنید تا در خانه با یکدیگر بازی کنند و ساعتی را در کنار هم بگذارنند ، اگر ضعفی در مهارت‌های آکادمیک یا ناتوانی در یادگیری موجب ترس فرزند شما از مدرسه شده است آن را مشخص کنید. ترس از شکست یکی از دلایل اساسی ترس از مدرسه است، حتی برای بچه‌هایی که شرایط درسی خوبی دارند. همیشه به فرزندتان یادآوری کنید که اوضاع برای او خوب پیش می‌رود. از رفتارهای خودتان هم برای انتقال این اطمینان استفاده کنید اما مراقب باشید ، سهوا نشانه‌های نگرانی را ابراز نکنید. از تشویق استفاده کنید. به فرزندتان بابت حضورش در مدرسه پاداش دهید. می توانید از تشویق های کلامی و غیرکلامی همزمان استفاده کنید. سعی کنید در استفاده از تشویق تعادل را حفظ کنید و هر اتفاقی که باعث می‌شود کودک شما به مدرسه برود و او شخصا آن کار را انجام می دهد تشویق کنید.

این مرحله آخر است، که اگر کودک تان چنان مقاومت می کند که کاری از دستتان ساخته نیست پس وقتش رسیده که با یک مشاور و متخصص راجع به این موضوع صحبت کنید.

منبع: روزنامه تفاهم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا