خراسان جنوبی

کارگروه ویژه پرونده شخصیت در خراسان جنوبی تشکیل می‌شود

نقش نیوز – خراسان جنوبی – رضابهنام: رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از تشکیل کارگروه ویژه پرونده شخصیت در استان خراسان جنوبی خبر داد.
حجت الاسلام «ابراهیم حمیدی»در حاشیه نشست شورای قضایی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در آستانه دهه فجر هستیم، اظهار کرد: در همین راستا ستاد گرامیداشت ستاد دهه فجر در دادگستری استان تشکیل شده تا هماهنگی با دستگاه‌های متولی انجام شود و ما هم سهم خودمان را در هرچه باشکوه‌ برگزار شدن ایام الله دهه فجر انجام بدهیم به ویژه روز ۲۲ بهمن که سیاست آن درباره نحوه برگزاری راهپیمایی در سطح ملی ابلاغ خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه گفت: یکی از مباحث دیگری که در این نشست مطرح شد، مشکلات مربوط به تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان است چون هم تکلیف قانونی در این زمینه داریم و قانون آیین دادرسی کیفری قوه قضاییه را مکلف کرده که در رسیدگی به پرونده‌های متهمان به‌ خصوص پرونده‌های مهم و پرونده‌هایی که مجازات سنگین مثل اعدام یا حبس طولانی دارد، باید پرونده شخصیت برای متهم شکل بگیرد. حجت الاسلام حمیدی تصریح کرد: هدف از تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان این است که بررسی شود شرایط روحی و روانی فردی که مرتکب جرم شده، چگونه بوده و این موضوع در تشخیص قاضی به منظور نوع مجازاتی که برای فرد تعیین می‌کند، موثر است.

وی با بیان اینکه برای تشکیل پرونده شخصیت مشکلاتی را در کشور و به تبع آن در استان وجود دارد، افزود: باید این افراد را به روانپزشک معرفی کنیم و مراجعه به روانپزشک هزینه‌هایی دارد که گاهی از عهده متهمان بر نمی‌آید و با توجه به حجم زیاد این پرونده‌ها از عهده پزشکی قانونی هم خارج است که تأمین این هزینه ها برای آنان مشکل ساز است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در همین راستا هماهنگی‌های لازم در این جلسه بین مراجع قضایی، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها به عمل آمد مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های موجود در قوه قضاییه استفاده شود، مواردی که متهم قادر به پرداخت هزینه است با توجه به اینکه خسارت دادرسی بوده در وهله اول برعهده متهم است باید پرداخت کند.

وی در پایان بیان کرد: اما مواردی که متهم توان پرداخت ندارد، مصادیقش از طریق کارگروهی که تشکیل می‌شود باید مشخص شود تا بتوانیم با هماهنگی مشکل این متهمان را حل کنیم و پرونده شخصیت برای آنان تشکیل و ضمیمه پرونده قضایی شود و در اختیار قضات قرار بگیرد تا بتوانند براساس آن تصمیم مقتضی و مجازات لازم را برای این افراد با توجه به شرایط روحی و روانی که داشتند و در آن شرایط مرتکب جرائم شدند، اتخاذ و رای صادر شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا