آخرین اخبارفرهنگی

دلایل مخالفت با طرح نور چیست؟

دکتر راضیه امیری رز - جامعه‌شناس

 

نوشته های مشابه

 خشم و عصبانیت علیه طرح نور بیش از آنکه ناشی از معایب احتمالی در رفتار مجریان باشد، واکنش سکولارهای صورتی و بنفش نسبت به موفقیت طرح است.

مشاهدات میدانی در فضاهای مختلف شهر تهران اعم از مترو ، اتوبوس، میادین و خیابان‌های مهم و حتی خیابان‌های فرعی که در آن پلیس حضور ندارد از موفقیت بالای طرح خبر می‌دهد. به عبارتی زنان و دختران پاکدامن که در نتیجه جنگ ادراکی حجاب را کنار گذاشته بودند، خودجوش به استقبال طرح رفته‌اند و انگار منتظر فرصتی بودند که به دامن عفاف و حیا برگردند.

در این زمینه چند نکته قابل تذکر است:۱. در زمان فعالیت گشت ارشاد جمعیت قلیلی از زنان مخاطب فعالیت این گشت بود به طوری که در شهری مانند تهران که چند میلیون زن روزانه در فعالیت‌های مختلف نقش دارند، عده‌ای قلیل مورد تذکر قرار می‌گرفتند. بنابراین اساساً مخالفان گشت ارشاد، هیچ وقت مدافعان اکثریت زنان نبودند.

 

۲. در شرایط بعد فتنه‌ ۱۴۰۱ بخشی از زنان با مشاهده نبود مانع اجتماعی و متاثر از فضای نفرت‌پراکنی موجود در پلتفرم‌های صهیونیستی ـ امریکایی، به کشف حجاب پرداختند اما در این فرصت حدود یک و نیم ساله، به چشم خود آسیب‌های فقدان حجاب را در عبور و مرور روزانه خود، در زندگی فردی خود و در شرایط حاکم بر خانواده و … تجربه کردند و به نظر می‌رسد این زنان به دنبال فرصتی برای بازگشت به حجاب بودند.

 

۳. بخشی از کشف‌حجاب‌کنندگان دخترکان نوجوان بودند که کشف حجابشان بیش‌تر ناشی از موقعیت سنی بود و چون رفتارشان با مقاومت خانواده رو به رو شده بود، آن‌ها از سر غرایز سنی مانند لج با خانواده و … به کشف حجاب اصرار می‌ورزیدند، اما طرح نور فرصتی بود که این قشر نوجوان ضمن حفظ هويت اعتراضی خود نسبت به کنترل‌های خانواده و جامعه، برای رها شدن از فشارهای مختلف روانشناختی کشف حجاب، از فرصت حضور پلیس استفاده کردند تا به حجاب برگردند.

۴ . آنچه در طرح نور اهمیت دارد، برخورد با اقدامات سازمان‌یافته  احتمالی از سوی مخالفان فرهنگ ایرانی اسلامی از جمله بهائیان و جاسوسان و جریان‌هایی از این قبیل است وگرنه همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند؛ نظام جمهوری اسلامی به دنبال دین‌دار کردن کسی با زور و اجبار نیست. امروز موضوع حجاب از سوی مخالفان جمهوری اسلامی بیش از آن‌ که جنبه فرهنگی داشته باشد، تبدیل به سوژه سیاسی و امنیتی شده است. همین مسئله موجب خشم و عصبانيت رسانه‌های بیگانه و برخی جریان‌های داخلی از اقدام راهبردی اجرای طرح نور شده است. مخالفان غربی و غرب‌گرای جمهوری اسلامی به نام زن و حقوق زن، پروژه فروپاشی تمدنی را دنبال می‌کنند.واقعیت این است که قلم به دستان و سوژه‌سازان توییتر و اینستاگرام و تلگرام، مجری مستقیم دستورات رقبای تمدنی ایران‌اند و دوقطبی اقتصاد و اختلاس و حجاب و… فقط ردگم‌کنی است. ایجاد تقابل با حاکمیت احکام الهی با تمسک به ابزار معیشت و اقتصاد و زرق و برق دنیوی مهم‌ترین شگرد این جریان است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا