آخرین اخباراقتصادی

دلایل خرید بیشتر در زمان گرانی ها

وحید محسنی کنارسری – کارشناس اقتصادی

حتما شما هم با این رفتار جامعه آشنا هستید. قیمت سکه و طلا به شدت در حال افزایش است و شما با صف طولانی خریداران طلا مواجه می شوید. بیشترین خریداران ملک و ماشین زمانی در بازار حضور دارند، که با افزایش قیمت های طولانی و ناگهانی مواجه ایم.فارغ از آنکه سال هاست که شهروندان در کشورهای توسعه یافته دریافته اند که راه  مبارزه با گرانی نخریدن است و این دقیقا عکس  شرایطی است که در کشور با آن مواجه ایم. البته دلیل اصلی و مهم این ماجرا این است که نمی توان سمت و سوی علل تمامی این مشکلات را به مردم ارتباط داد، چرا که سیل عظیمی از مردم در تلاشند، که از موج گرانی ها جا نمانند و یا با حداقل پس انداز خود بگونه ای سرمایه گذاری کنند، که سوخت نشود.

نوشته های مشابه

پر واضح است زمانی که در این چند سال اخیر با تورمی بی سابقه روبرو بودیم و قیمت ارز و سکه در طی چند ماه به بیش از دو برابر افزایش یافت و همین بار افزایش قیمت در سایر بازارهایی همچون مسکن و خودرو نیز ایجاد شد. پس مسلما در این میان بسیاری از ما همچون سایر افراد جامعه وقتی که با این موج از تورم روبرو هستیم همواره نگرانیم که از این موج جا مانده ایم و روز به روز سرمایه و پس اندازمان ارزشش را از دست می دهد و به دنبال آنیم در بازاری سرمایه گذاری کنیم که حداقل کمتر متضرر شویم.

ناچارا به دلیل عدم مشاوره های اقتصادی ما نیز وارد این سیکل معیوب می شویم و این می شود که سر از بازار سکه و ارز در می آوریم و در زمان گرانی ها بیشتر می خریم.

تاسف بعد از تورم مسئله شایعی است که در این روزها اکثریت ما آن را تحربه کرده ایم. ای کاش پس اندازم را طلا کرده بود. کاش دلار خریده بودم و … در واقع همین احساس یاس علت بسیاری از تصمیم های غلط اقتصادی ماست که ما را در اوج گرانی ها به بیشتر خریدن تشویق می کند و سبب سرمایه گذاری و هجوم افراد جامعه در بازارها و خرید کالاهایی دارای حباب قیمتی خواهد شد.

ناراحتی روحی باعث تصمیم های غلط اقتصادی در بین مردم مثل خریدن می شود. در واقع در چنین شرایطی مردم می خواهند تمام نقدینگی خود را وارد بازارهایی کنند که کمتر متضرر شوند، غافل از آنکه ممکن است با ذره ای بی احتیاطی به جای آنکه صاحب سود شوند، متضرر شوند. با تمام این تفاسیر یادمان باشد بعد از هر موج گرانی ها بازار بسمت اصلاح قیمت پیش می رود و وارد فاز نوسانات جدی می شوند. اینجاست که همانطور که شما به دنبال سود هستید ممکن از این نوسانات ضررهای قابل توجهی نیز عایدتان شود.

از اینرو بهتر است در این شرایط از مشاوره های اقتصادی درست کمک بگیریم ، تا خدای نکرده برای آنکه از موج گرانی ها جا نمانیم با تصمیمات غیرمنطقی و عجولانه سرمایه ی خود را از دست ندهیم. بررسی همه ی عوامل دخیل نشاندهنده ی آن است که همیشه هموطنانمان را متهم به حرص و طمع نکنیم، چرا که مانور بیش از حد روی این موضوع نباید مسئولان و دولت را از بررسی علل های بنیادین تورم دور نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا