یادداشت

دفاع سیاره ای در صدر اهداف آینده ناسا

سیاره شناسان و اخترشناسان ناسا در تلاش هستند تا یک سامانه بزرگ نظرسنجی راه اندازی کنند که اولویت های بعدی این آژانس فضایی را در طول دهه 2020مشخص کند. 

بررسی های ده ساله آکادمی های ملی علوم، علوم سیاره ای، اخترشناسی و دفاع سیاره ای را در بر می گیرد.
نظارت توسط آکادمی های ملی علوم، به صورت دوره ای هر 10 سال یکبار انجام می شود. آکادمی های ملی و مقامات ناسا درروز دوشنبه (16 مارس) در پنجاه و یکمین کنفرانس علوم قمری و سیاره ای، قراربود در وودلندز، تگزاس، روند کار را مورد بحث و گفتگو قرار دهند که این کنفرانس به علت گسترش بیماری ناشی از ویروس کرونا به تعویق افتاد.
نظرسنجی های دكادال «دهه ای» اسناد اصلی برای راهنمایی ناسا محسوب می شود زیرا مقامات ناسا در این اسناد دیدگاه های بسیاری از كارشناسان را درباره وضعیت فعلی یك رشته و سؤالات علمی كه بین دانشمندان مشترک است انتخاب و به پروژه های اصلی ناسا اضافه می کنند
برای اولین بار، این بیانیه که با نظر سنجی نهایی دانشمندان نوشته می شود، کمیته را راهنمایی می کند که تمرکز اصلی خود را بر روی علوم سیاره ای،اختر شناسی و در راس آن دفاع سیاره ای بگذارد.
ناسا در نظر دارد در ماه ژوئیه سال 2021 نخستین ماموریت آزمایشی دفاع سیاره ای خود را موسوم به تغییر مسیر دو سیارک اجرا کند.
این فضاپیما در سمپتامبر 2022 با نیمی از یک سیارک دوتایی به نام Didymos برخورد خواهد کرد و این امر به دانشمندان کمک می کند تا بتوانند تاثیر چنین برخورد هایی را بسنجند.
ناسا نیز قصد دارد به عنوان دومین ماموریت سیاره ای تحت عنوان « نظارت بر اجرام دور و نزدیک به زمین» در اوایل سال 2025 تلسکوپی با قابلیت مادون قرمز درمدار زمین پرتاب کند.
دومین مورد کلیدی در بیانیه بررسی وظیفه ده ساله ناسا، در نظر گرفتن راه هایی است که می توانند از برنامه اکتشافی انسان در ناسا بهره مند شوند، قابلیت هایی که اکتشافات انسانی می تواند آنها را به اکتشاف سیاره ای تبدیل کند و آنها را قادر سازد. مهمترین آنها برنامه Artemis است که ناسا قصد دارد فضانوردانش را در سال 2024 بر روی ماه فرود آورد.
دیوید اسمیت، عضو هیئت مطالعات فضایی آکادمی های ملی، که نظارت بر نظرسنجی دکادال «دهه ای» را دارد، گفت: شاید از ماه آینده شروع کنیم، و دانشمندان نیز با تمرکز بر علوم سیاره ای، دفاع سیاره ای و اخترشناسی مقالاتی برای اطلاع از بررسی های ده ساله ای ناسا ارائه دهند.
جدول  نهایی بستگی به زمانی دارد که ناسا بودجه بیشتری را برای این بیانیه تعیین کند، یعنی زمانی که آکادمی های ملی بتوانند چند نفر برای کمیته فرمان انتخاب و جلسات مربوطه را برای اجرای بخشی از روند ده ساله برنامه ریزی کند.

مترجم: امیرمحمد یاوری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا