آخرین اخباریادداشت

در باره آموزش کسب حلال

 

در شرایطی که سال‌ها است تحت تحریم‌های ظالمانۀ اقتصادی دشمنان این آب و خاک هستیم، جای خالی آموزش و محتواهای اقتصادی ثروت‌ساز ​​​​​​​در جای جای لایه‌های مختلف اجتماعی و حتی دستگاه‌های ذیربط به شدت احساس می‌شود. صدا وسیما یکی از بارزترین دستگاه‌های مرتبط با این قصه در ارتباط با تودۀ مردم است. بدون شک اقداماتی مثبت در این خصوص صورت گرفته و نمی‌توان زحمات و کارهای فکری صورت گرفته را نادیده گرفت؛ اما اثربخشی کار چقدر بوده است؟

شعارهای اقتصادی سال را مرور نماییم و درج شعار در روزهای نخستین هر سال در گوشۀ تلویزیون؛ آیا شرایط اقتصادی امروز در کشور، تناسبی با شعارها و دستورات مقام معظم رهبری داشته است؟ نیمی از جامعۀ فعال اقتصادی کشور، زنان و دختران هستند که جمعیتی قابل توجه و تأثیرگذار به حساب می‌آیند؛ اما در کنار سریال‌های رنگارنگ تلویزیونی، چه آموزش یا دانشی در حوزه‌های اقتصادی به ویژه کار در خانه و تولید ثروت به این جمعیت قابل توجه داده شده است؟ جایگاه یادگیری مفاهیم اقتصادی و مالی در بین عموم مردم کجاست؟

امام صادق (ع): تلاش در بدست آوردن روزی حلال را رها نساز، زیرا که آن کمک به دین داری تو است و همیشه مرکب خود را ببند و به خدا توکل کن. به این حدیث دقت کنیم: آیا قیدی محدود کننده قرار داده شده است؟ جامعه بدون شک با مسائل متعددی روبروست که در حال حاضر، مهم‌ترین آنها اقتصاد است. اگر اقتصاد یک خانواده به سامان نباشد، جامعه و کشور با مخاطرات بسیار حساس و بعضاً جبران‌ناپذیری روبرو است. شاید یکی از حلقه‌های مفقودۀ بزرگ در تحقق توانمندی اقتصادی آحاد مختلف جامعه، پژوهش و تحقیق و آموزش‌های کاربردی است. جای خالی دانش اقتصادی متناسب شده برای قشرهای مختلف جامعه به شدت احساس می‌شود و در کنار آن، آموزش‌های کاربردی مؤثر. تا دلمان بخواهد، شبه‌علم‌ها، ذهن و زمان مردم را پر کرده و در نهایت خروجی به بزرگی صفر.

دقت داشته باشیم که قوی شدن یک کشور وابسته به قدرتمندی جامعه و افرادی است که در آن زندگی می‌کنند. ثروت قدرت می‌آورد و با امکانات حاصل از آن، پیشرفت و توسعه اتفاق می‌افتد؛ مگر ممکن است بدون وجود سرمایه، محصول یا کالایی جا به جا شود؟ خلط مبحثی که متأسفانه در این جا اتفاق می‌افتد، تقابل ثروت و دین‌داری و توجه به آخرت است؛ در حالی که نباید آدرس غلط را بگیریم و به آن سمت میل کنیم. تولید ثروت زحمت و تلاش می‌خواهد. اسلام ناب محمدی(ص) هیچ تناسبی با تنبلی و روزمرگی امت مسلمان ندارد. صدالبته کسی که ذکر و کار و عملش و نعوذبالله خدایش پول شود! بدون شک مسیر تباهی را طی می‌کند؛ اما کارکرد تولید ثروت و برکات ناشی از آن، نه تنها یک فرد را قدرتمند می‌کند که سبب می‌شود اطرافیان وی نیز از برکت این ثروت منتفع شوند.

حضرت محمد(ص) فرمودند : عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن به دست آوردن مال حلال. به امید اینکه این نوشتار باعث شود بیشتر به این مسأله فکر کنیم که چطور می‌توانیم در قوی شدن جامعه و کشور به لحاظ اقتصادی، نقشی مؤثر داشته باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا