اهمّیت اقتصاد ورزشی
به گزارش نقش نیوز سالهاست ورزش حرفهای با خیل عظیم تماشاگران و هواداران متعصب، ظرفیتی بالقوه برای کسب درآمد ایجاد کرده است. اقتصاد ورزشی خیلی زود مورد توجّه بنگاههای اقتصادی قرار گرفت. زیرا این بنگاهها برای کسب درآمد و بازدهی بیشتر به مشتریان وفاداری نیاز دارند که در عرصه ورزش به راحتی در اختیار دارند. در کشورهای توسعه یافته درآمد حاصل از اقتصاد ورزشی با درآمد دیگر صنایع قابل رقابت است. به طوری که در دهههای آخر قرن بیستم گردش مالی اقتصاد ورزشی سالانه در حدود 250 میلیارد دلار برآورد شده است. بررسی جوانب مختلف اقتصاد ورزشی بهترین راه برای درک اهمیت آن است.
ابعاد مختلف اقتصاد ورزشی
توسعه ورزش در سطوح عمومی و حرفهای در جامعه با ایجاد اشتغال فراوان همراه است. از شاغلین مستقیم در ورزش مانند ورزشکاران و مربیان گرفته تا شاغلین غیرمستقیم مانند فروشندگان کالا و خدمات ورزشی همه از رشد اقتصاد ورزشیدر کشور بهرهمند میشوند.
با توسعه ورزش در کشور از یک سو تولید کالاهای ورزشی رونق مییابد و از سوی دیگر تولید کالاهای جانبی مانند تجهیزات ورزشی، کالاهای تبلیغاتی و حتّی مکملهای غذایی ورزشکاران افزایش مییابد. پس اقتصاد ورزشی از نظر بهبود شرایط تولید داخلی نیز حائز اهمیت است.
همانطور که گفتیم طیف وسیع و متنوع علاقمندان ورزش این فرصت را برای بنگاههای اقتصادی ایجاد میکند تا به گسترش مخاطبین خود بپردازند. یکی از مهمترین دلایل اهمیت اقتصاد ورزشی این است که از طریق آن میتوان به کسب شهرت بینالمللی نیز دست یافت. کسب شهرت بینالمللی در رشد و پیشرفت بنگاههای اقتصادی نقش بسزایی دارد.
ورزش زبانی بینالمللی و بدون مرز است. بنابراین اقتصاد ورزشی فرصت حضور در دیگر کشورها و معرفی محصولات را در اختیار تولیدگنندگان قرار میدهد. لذا این امر میتواند در زمینه افزایش صادرات کشور و کسب درآمد ارزی مورد توجه قرار گیرد.
برگزاری رویدادهای ورزشی مختلف به ویژه مسابقات بینالمللی ورزشی فرصت مناسبی برای جذب گردشگران خارجی است. امروزه در دنیا گردشگری ورزشی رونق فراوانی دارد. رقابت کشورهای مختلف برای دریافت میزبانی مسابقات مهم ورزشی مانند المپیک و جام جهانی نیز به همین خاطر است.
تبلیغات و اسپانسرشیپ واضحترین نماد اقتصاد ورزشی است. جایی که بنگاههای اقتصادی تلاش میکنند از مخاطبین فراوان مسابقات ورزشی برای جذب مشتری و سود بیشتر استفاده کنند. البته تبلیغات با اسپانسرشیپ تفاوت دارد. در تبلیغات ارتباط مستقیم با مخاطب وجود دارد ولی اسپانسرشیپ یک نوع بازاریابی غیرمستقیم است.
نکته مهم در زمینه ورزش حرفهای آن است که علاقمندان آن بسیار بیشتر از شرکتکنندگان در مسابقات ورزشی هستند. ضمن اینکه در میان علاقمندان، تنوع سنی، جنسیتی و ملّیتی بینظیری وجود دارد. در نتیجه میتوان گفت در دنیای امروز ورزش حرفهای در حقیقت یک پدیده اجتماعی است. به همین خاطر کنترل و نظارت بر این پدیده میتواند در زمینه مسائل فرهنگی نیز تأثیرگذار باشد. به عبارت بهتر باید از ظرفیت موجود در فضای ورزش برای فرهنگسازی و غنای فرهنگی جامعه استفاده شود. اقتصاد ورزشی فرصت مناسبی است تا از طریق حمایت از فعالیتهای ورزشی برای فرهنگسازی در جامعه نیز اقدام شود.