آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

دانستنی هایی درباره اقامتگاه های بومگردی یزد

شهر یزد، عنوان نخستین شهر خشتی جهان را از آن خود کرده و اولین شهر تاریخی ایران به‌شمار می‌رود. یزد بیست و دومین اثر تاریخی کشور می‌باشد، که در فهرست جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده است. شهر تاریخی یزد یکی از قطب‌های گردشگری در ایران بوده که در تمام طول سال، میزبان مسافران بسیاری می‌باشد. گردشگران با رزرو هتل یزد ، سفری لذت‌بخش به این شهر دیدنی خواهند داشت. در این مطلب با اقامتگاه های بومگردی یزد آشنا می‌شویم.

اقامتگاه بومگردی خانه سه نیک یزد

یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد، خانه سه نیک است که در بافت قدیمی یزد قرار گرفته و دسترسی آسانی به اماکن تاریخی و دیدنی شهر یزد دارد. از جاذبه‌های نزدیک به این اقامتگاه می‌توان آتشکده زرتشتیان، میدان امیرچخماق، مسجد جامع، خانه لاری‌ها، بازارخان، آب انبار شش بادگیر، بقعه دوازده امام، باغ دولت آباد و میدان مارکار را نام برد.

این اقامتگاه مساحتی بالغ بر هزار مترمربع دارد که دارای حیاط اندرونی، حیاط بیرونی و نارنجستان است. زیرزمین این اقامتگاه به گالری تغییر کاربری داده و این مجموعه با ۱۳ واحداقامتی در حیاط اندرونی و حیاط بیرونی، میزبان مهمانان یزد می‌باشد.

اقامتگاه بومگردی نقره یزد

اقامتگاه بومگردی نقره، بیش از ۵۰ سال قدمت داشته و در سال ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد به بهره‌برداری رسید. اقامتگاه نقره دارای ۸ واحداقامتی است که اتاق‌های آن دورتادور حیاط قرار دارند. این اقامتگاه متعلق به زمان قاجار بوده که دارای فضایی سنتی با طراحی و معماری کلاسیک و نوستالژیک است.

برخی از واحدهای این مجموعه دارای پنجره و نما نیستند و تا ورودی اقامتگاه باید ۵۰ متر پیاده‌روی کرد. اقامتگاه بومگردی نقره در محله فهادان یزد قرار گرفته و دسترسی بسیار خوبی به خانه لاری‌ها، بقعه دوازده امام و زندان اسکندر دارد که از ویژگی‌های مثبت این اقامتگاه به‌شمار می‌رود.

اقامتگاه بومگردی سرای درویش یزد

اقامتگاه بومگردی سرای درویش، بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد و متعلق به دوران پهلوی است. اقامتگاه سرای درویش در ابتدای سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد شروع به کار کرد. این اقامتگاه دارای ۷ واحداقامتی است که در طبقه همکف دورتا دور هم قرار دارند. بخش ورودی اقامتگاه دارای پله بوده که برای افراد سالمند و کودکان خردسال باید مورد توجه قرار گیرد.

پذیرش مهمان در اقامتگاه از ساعت ۸صبح تا ۱۰ شب می‌باشد و از ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح پذیرش انجام نمی‌شود. دو واحداقامتی سه تخته این اقامتگاه دارای پنجره و نورگیر نمی‌باشد. اقامتگاه دسترسی خوبی به خانه لاری‌ها و زندان اسکندر دارد و با جاذبه‌های دیگر مانند مسجد جامع، مجموعه امیرچخماق، بازار مسگرها و بازار خان تنها ۲.۵ کیلومتر فاصله دارد.

بافت تاریخی یزد و خانه‌های اصیل و زیبای آن از جاذبه‌های اصلی گردشگری و توریستی یزد به‌حساب می‌آیند. حیاط کوچک اقامتگاه دارای حوض آبی و شاه نشین آن، فضای دلنشینی را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد. برای دسترسی به اقامتگاه ۵۰ متر پیاده‌روی وجود دارد.

موزه آب و خانه کلاهدوزها از دیگر جاذبه‌های نزدیک به این اقامتگاه است که در یکی از طبقات این خانه تاریخی، اشیای قدیمی نگهداری می‌شود و به‌عنوان موزه کاربری دارد. این خانه تاریخی تنها خانه‌ای است که با وجود یک قرن قدمت، دارای لوله‌کشی آب می‌باشد.

اقامتگاه بومگردی خشت آباد

اقامتگاه سنتی و بومگردی خشت آباد از باصفاترین و دلبازترین اقامتگاه های بومگردی یزد می‌باشد. اقامتگاه بومگردی خشت آباد دارای معماری سنتی و دلنشینی است و واحدهای اقامتی آن دارای طراحی سنتی و نوستالژیک می‌باشد. اقامتگاه دارای سه طبقه و ۱۲ واحداقامتی بوده، که هر کدام از اتاق‌ها دارای حمام و سرویس بهداشتی می‌باشند.

یک سوئیت چهار تخته در زیرزمین این اقامتگاه وجود دارد که دارای شش پله مرتفع می‌باشد. سه واحداقامتی کاهگلی هم در پشت بام اقامتگاه قرار گرفته است. اقامتگاه بومگردی خشت آباد به دلیل موقعیت خوب مکانی، به اماکن گردشگری و باستانی یزد دسترسی راحتی دارد.

اقامتگاه بومگردی نار تی تی

اقامتگاه بومگردی نار تی تی یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد است که در شهرستان تفت قرار دارد. این اقامتگاه در خانه‌ای قدیمی که قدمت آن به سال ۱۲۹۰ می‌رسد، قرار دارد. اقامتگاه دارای ۷ واحداقامتی است که بعضی از واحدهای آن کاهگلی می‌باشد. حیاط و باغ اقامتگاه، فضای محوطه‌ را بسیار جذاب و دلچسب کرده است.

شهرستان تفت با قرار گرفتن در دامنه شیر کوه، دارای آب و هوایی خنک و مطبوعی می‌باشد. اقامتگاه بومگردی نار تی تی به جاذبه‌هایی مانند آتشکده، نخل نفت، حسینیه شاه ولی، خانقاه تفت و سایر جاذبه‌ها دسترسی مناسبی دارد.

اقامتگاه بومگردی بادگیر یزد

این اقامتگاه در یکی از خانه‌های تاریخی با قدمتی صد ساله، به بهره‌برداری رسید. آخرین بازسازی و مرمت این خانه در سال ۱۳۹۵ انجام شد. اقامتگاه بومگردی بادگیر، ایوانی به ابعاد ۵.۷ متر دارد که روبه درختان نارنج، لیمو و حوض میان حیاط بوده که چشم‌انداز زیبا و دلنشینی را به وجود آورده است.

در اتاق‌های این اقامتگاه، به دلیل حفظ معماری و سبک سنتی آن، سرویس بهداشتی و حمام وجود ندارد و در زیرزمین اقامتگاه چند سرویس بهداشتی و حمام تعبیه شده است. اقامتگاه دارای یک آشپزخانه بوده که مهمانان می‌توانند جهت پخت و پز از آن استفاده نمایند. به دلیل قرار گرفتن در بافت سنتی یزد، این اقامتگاه دسترسی راحتی به اماکن تاریخی دارد.

اقامتگاه بومگردی خانه خشتی

اقامتگاه خانه خشتی از دیگر اقامتگاه های بومگردی یزد است که در حوالی بافت تاریخی یزد قرار گرفته و در یک خانه قدیمی که قدمت آن به ۱۵۰ سال پیش می‌رسد، قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است. این اقامتگاه در سال ۱۳۹۳ پس از مرمت و بازسازی به‌عنوان یک اقامتگاه بومگردی شروع به فعالیت کرد.

این اقامتگاه دارای ۶ واحداقامتی است که به جهت حفظ معماری قدیمی و سنتی آن، دارای سرویس بهداشتی و حمام نمی‌باشند. سرویس بهداشتی و حمام در محوطه اقامتگاه قرار دارد. اقامتگاه بومگردی خانه خشتی یزد به خانه ملک التجار، آتشکده یزد، حمام خان، بازار یزد، باغ دولت آباد و میدان مارکار دسترسی راحتی دارد.

اقامتگاه بومگردی شعرباف یزد

اقامتگاه شعرباف در بخش تاریخی و قدیمی یزد قرار گرفته و از اقامتگاه های بومگردی یزد به‌شمار می‌آید. قدمت اقامتگاه سنتی شعرباف مربوط به زمان قاجار بوده که در لیست آثار ملی و یونسکو به‌ثبت رسیده است. آخرین بازسازی و مرمت این بنا در اوایل سال ۱۳۹۵ انجام شد.

این اقامتگاه دارای دو محوطه جدا بوده که در حیاط کوچک آن اتاق‌هایی به نام نیلوفر، نسترن و ارکیده قرار گرفته و دیگر اتاق‌ها در حیاط بزرگ‌تر ‌قرار دارند. ایوان وسیعی در حیاط بزرگ وجود داشته که برای سرو غذا می‌توان از آن استفاده کرد. در میان حیاط و پشت بام این اقامتگاه، تخت‌هایی سنتی گذاشته شده که لحظاتی دلنشین را به مهمانان خود هدیه می‌دهد.

اقامتگاه بومگردی ماه بی بی اردکان

اقامتگاه ماه بی بی اردکان یکی از اقامتگاه های بومگردی یزد می‌باشد. قدمت این اقامتگاه مربوط به دوران صفویه بوده و دارای ۹ واحداقامتی می‌باشد. این اقامتگاه دارای طراحی و سبک سنتی است که بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این اقامتگاه در بافت تاریخی قرار گرفته و دسترسی راحتی به منارجنبان خرانق، پارک ملی سیاه کوه، کوچه آشتی‌کنان، برج توت، موزه مشاهیر، بازار چهارسوق و… دارد.

قدمت این اقامتگاه به بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌رسد که به جهت حفظ معماری سنتی و قدیمی، شش واحداقامتی آن دارای تخت، حمام و سرویس بهداشتی نمی‌باشند و برای رفاه مهمانان، حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در محوطه اقامتگاه قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا