خراسان جنوبی

خیمه خشکسالی بر سر عشایر خراسان جنوبی

خراسان جنوبی-رضابهنام:مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی تعداد عشایر استان را 15 هزار و 676 خانوار (81 هزار نفر) اعلام می کند و می گوید: تعداد دام این تعداد عشایر در استان بیش از یک میلیون رأس می باشد.

به گزارش نقش نیوز،«مهدی عصمتی پور» با بیان این که از یک میلیون و 60 هزار رأس دام عشایر 21 هزار و 500 رأس دام سنگین (شتر) و مابقی دام سبک هستند، از ورود شرکت پشتیبانی دام برای خرید تضمینی دام خبر می دهد و با اشاره به این مهم که شرکت پشتیبانی دام و تشکل ها دام عشایر را به صورت ترکیبی خرید می کنند، تأکید می کند: بر اساس مصوبه اعلام شده دام ها به صورت ترکیبی و بر اساس الویت بره نر و ماده، بزغاله نر و ماده، قوچ، میش و بز خریداری می شوند.

وی با بیان اینکه عشایر استان دارای 83 هزار رأس میش و 78 هزار رأس بز هستند، می افزاید: خرید به صورت تناسبی و اولویت ترکیب بندی انجام می شود و با توجه به این مهم که واحد دام عشایر استان بیشتر میش و بز است شرکت پشتیبانی نمی تواند خرید را انجام دهد.

عصمتی پور از پیگیری های انجام شده برای حل مصوبه خرید ترکیبی خبر می دهد و می گوید: اصلاحیه ترکیب دام در سطح سازمان و وزارتخانه در حال پیگیری بوده و امید است به زودی اصلاح و اجرای آن ابلاغ شود.

وی از دیگر مشکلات سر راه خرید دام عشایر به آماده نبودن زیرساخت ها شامل نبود کشتارگاه صنعتی و صنایع بسته بندی و… اشاره می کند و می گوید: برای حل مشکل و بر اساس پیگیری های انجام شده قرار شد 500 رأس دام برای کشتار به یزد ارسال شود و اولین محموله شامل 245 بره نر و… هفته گذشته از بشرویه به مقصد یزد بارگیری و ارسال شد.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی در خصوص کمبود علوفه یارانه ای با بیان اینکه، عشایر به ازای هر دام سه کیلوگرم علوفه یارانه ای شامل جو و…. دریافت می کنند، می گوید: علاوه بر سهمیه 2 هزار و 470 تن جو برای عشایر تأمین شده و در حال توزیع است.

عصمتی پور با اشاره به تأمین علوفه از استان های غربی از مشکلات پیش رو به نبود خودرو برای حمل، کرایه حمل بسیار بالا و … اشاره کرده و از پرداخت تسهیلات به عشایر خبر می دهد و می افزاید: سال گذشته 26 میلیارد و 500 میلیون تومان تسهیلات برای تأمین علوفه به عشایر پرداخت شد.وی با اشاره به افزایش 2.5 برابری تسهیلات اختصاص یافته به عشایر می گوید: از ابتدای سال جاری تاکنون 63 میلیارد تومان تسهیلات به عشایر اختصاص یافته که از این میزان تاکنون 43 میلیارد تومان تشکیل پرونده و به حساب عشایر واریز شده است.

به گفته مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی تا سقف یکصد میلیون تومان تسهیلات به صورت ضمانت زنجیره ای است و عشایر برای دریافت تسهیلات مشکل ضمانت ندارند.عصمتی پور در خصوص خروج دام از استان گریزی به جلسه ای در نیمه های خرداد ماه می زند و می گوید: پس از برگزاری جلسه تنظیم بازار ممنوعیت خروج دام از استان با هماهنگی ستاد تنظیم بازار برداشته شد و عشایر می توانند برای حمل دام در داخل استان با داشتن مجوز موقت و با داشتن مجوز قرنطینه دام مازاد خود را از استان خارج کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا