آخرین اخبارکارآفرینی

خویش فرمایی ؛ معایب و مزایای آن؟

مهندس امین رشیدی

خویش فرمایی  یا به عبارتی خوداشتغال به کسی گفته می شود که کارمند کسی نباشد .بسیاری از افراد با این چالش روبرو هستند، سال ها در یک مکان ثابت یا نزد کارفرماهای متعدد مشغول به کارند، اما همواره در ذهن خود می پندارند، در صورت مهیا بودن شرایط کاش می توانستند خویش فرما شوند و حتی راه انداختن یک تجارت خانوادگی را، به کار برای دیگران و نزد کارفرمایان مختلف ترجیح می‌دهند و یا به اصطلاح خودشان آقای خود باش و نوکر خودت. اما چه عواملی سبب می شود که افراد علی رغم تمایل به خویش فرمایی، برای کارفرما کار می کنند.

اگر مدام در حال فکر کردن هستید و ایده های خلاقانه را دنبال می کنید و عاشق ایده های ذهنی تان هستید، پر انگیزه هستید و برای وقت تان ارزش قائل اید و دوست دارید خودتان رئیس خود باشید، قطعا کسب و کارتان را هر چه سریعتر براه بیاندازید.افراد ریسک پذیر که از کاوش ناشناخته ها لذت می برند عمر خود را در قالب کارهای کارمندی هدر می دهند. بعضی از افراد ذاتا مدیر به دنیا آمده اند و می توانند یک کسب و کار را به بهترین شرایط مدیریت نمایند.

البته باید پذیرفت که راه اندازی یک کسب و کار و خویش فرمایی همیشه سخت ‌تر از ادامه دادن آن است. سرمایه ی اولیه برای شروع و البته ریسک های پیشرو از جمله عوامل مهمی هستند که مانعی برای استارت اولیه ی کسب و کارها حتی تا آخر عمر می شوند. روز اولی که بیل گیتس از دانشگاه هاروارد بیرون آمد تا شرکت نرم ‌افزاری خود را شروع کند، بی شک با چالش های متعددی روبرو بود. برای فردی مانند بیل گیتس هم راه اندازی یک کسب و کار، کارساده ای نبود. یکی از کارهایی که بیل گیتس را متمایز از سایر افراد کرد ، پلن اقتصادی و توانمندی های او در فراگیری تکنولوژی های جدید بود. بیل گیتس با دوستانش شرکت خود را تاسیس نمود و به یکی از سهام ‌داران این شرکت شد و در نهایت او به یکی از ثروتمند ترین و موفق‌ ترین افراد در جهان تبدیل شد. باید پذیرفت که کارآفرینان و افراد بزرگی چون بیل گیتس بهای خواسته ها و آرزوهایشان را بطور کامل و البته به موقع پرداخت نمودند، مشکلات را به جان خریدند تا به آنچه می خواهند برسند.

با تمام شرایط باید پذیرفت تا مادامی که برای کارفرماها کار خواهید کرد ، هرگز نمی توانید قدم موثری برای موفقیت و ثروتمند شدن بردارید. شما دارای زندگی متوسطی خواهید بود و به اصطلاح همیشه آب باریکه ی کارمندی برقرار خواهد بود. در این حالت شما به عنوان یک نیروی کار، همواره در حال تحقق آرزوهای دیگران هستید. در حالیکه اگر خودتان کارفرما  و به عبارتی خویش فرمایی باشید، بی تردید فرصت‌های بی ‌نظیری به سراغ تان خواهد آمد و تمام درآمد حاصل از آن متعلق به شما خواهد بود. افرادی که از ایجاد فرصت های شغلی لذت می برند، عمرشان را در قالب کارهای کارمندی هدر می دهند.

اگر از شروع کسب و کار  از نوع خویش فرمایی می ترسید، البته که حق با شماست. شروع هر فرآیندی سخت است، اما ارزش امتحان کردن را دارد. یک بار دل به دریا بزنید، می ارزد تا این شانس را از خود دریغ ننمایید، تا یک عمر آرزوی راه اندازی یک کسب و کار را در دل بگذرانید. البته هرگز انتظار نداشته باشید که یک شبه پولدار شوید و به خواسته‌های خود برسید، اما هرگز هم دلسرد نشوید و با امید و انگیزه به آینده بنگرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا