آخرین اخباریادداشت

خریداران ملک در ترکیه مراقب باشند !!!

خریداران ملک در بازار مسکن ترکیه رکورد زدند. در این روزها حتما در بین اطرافیان تان با کسانی مواجه شده اید که تصمیم به مهاجرت به ترکیه را دارند و یا از طریق خریداری ملک به ترکیه مهاجرت کرده اند.

آمارها نشان می دهد که مهاجرت ایرانیان به ترکیه از سال ۲۰۱۶ تاکنون سه برابر شده است. البته قبل از این ،آمریکا و کانادا و آلمان، اولین مقاصد مهاجرتی ایرانیان بود، اما حالا ترکیه جای آلمان و کانادا را گرفته و دومین مقصد مهاجرتی ایرانیان است. دلیل آن احتمالا هزینه کمتر مهاجرت به ترکیه است.

البته مطلب قابل توجه دیگر این است که هزینه ی بالا و روند سخت مهاجرت به کشورهای اروپایی و آمریکا  یکی از دلایل افزایش مهاجرت ایرانیان به ترکیه است. چرا که این کشور به عنوان مقصد اول مهاجرین ایرانی و نه مقصد نهایی است. با فراهم شدن شرایط این افراد حتما درصدد مهاجرت از ترکیه به کشور مورد نظرشان است. خریداران ملک و مجموع خانه‌هاي خريداري شده در تركيه توسط اتباع ايراني در سال 2020 به 7 هزار و 189 خانه رسيد كه در مقايسه با سال 2019 (5 هزار و 423 خانه) افزايش 25 درصدي را تجربه كرده است و در 9 ماه اول سال ۲۰۲۱ هم نزدیک به ۶ هزار ملک توسط ایرانی ها در این کشور به عنوان سرمایه گذاری خریداری شده است.

البته بسیاری از مسئولین همواره درباره ی خطرات خرید خانه در ترکیه به بهانه ی گرفتن اقامت هشدارهایی داده اند.

به طوریکه رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مورد خرید املاک در ترکیه با بیان اینکه وعده اقامت با خرید آپارتمان در ترکیه و دوبی، سرابی است  که برخی مردم گرفتار آن می‌شوند. این مقام مسئول همچنین بیان کرد: مردم نباید فریب تبلیغات خرید خانه در کشور ترکیه را بخورند، چرا که این کشورها به راحتی اقامت یا سند رسمی را به خریداران نمی‌دهند. البته بالا رفتن قیمت غیرمنطقی مسکن در سال های اخیر در افزایش تمایل ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه بی تاثیر نبوده است.

مردم باید در این حوزه بسیار دقت کنند و گرفتار تبلیغات ماهواره ای و اینستاگرامی نشوند. متاسفانه در فضای بی در و پیکر فضای مجازی بسیاری از بلاگرها به ترکیه مهاجرت کرده اند و در حوزه ی دلالی مسکن و فروش آپارتمان در این کشور فعالیت می کنند. خریداران ملک نباید اسیر تبلیغات پر زرق و برق خانه های ترکیه شوند و اگر هم قصد خرید ملک و سرمایه گذاری در ترکیه دارند، با تحقیقات و مراجعه به آژانس های معتبر محتاطانه در این حوزه گام بردارند. ایرانیانی که در ترکیه، خانه می‌خرند اولین و اصلی ترین هدفشان ، “سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت” است. در حالیکه در ماه های اخیر، سقوط سنگین ارزش لیرترکیه در برابر دلار به دلیل بدهی خارجی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلاری سبب ضررهای بسیاری برای سرمایه گذاران ایرانی شده است.

اکنون هر لیر ۲ هزار و ۲۷۰ تومان است در حالی که سال گذشته هر لیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و این یعنی در یک سال گذشته، ارزش لیر نسبت به پول کشورمان هم کاهش ۳۵ درصدی داشته است. خریداران خانه در ترکیه اگر همین امروز فروشنده باشند، باید ۳۵ درصد مالیات برعایدی سرمایه بدهند و این مطلب از جمله خطراتی است که در برابر سرمایه های ایرانی در کشور ترکیه قرار دارد.

اما این تمام ماجرای مهاجرت ایرانی ها نیست. آمارهای دانشجویان ایرانی در ترکیه هم نشان از افزایش استقبال ایرانیان برای رفتن به ترکیه می‌دهد. این افزایش سبب شده که نام ایران در پنج کشور اول که بیشترین سهم از بازار دانشجویان بین‌المللی در ترکیه را دارند، هم دیده شود.

تمامی مطالب مذکور نشان از هشدارهایی دارد که باید هموطنانمان آن ها را بسیار جدی تلقی کنند که خدای نکرده متضرر نشوند

و البته امید آن می رود که با بهتر شدن شرایط اقتصادی کشور، از خروج سرمایه های اینچنینی جلوگیری شود و اینگونه سرمایه ها  باعث رونق تولید و صنعت به جای آن سوی مرزها در کشور خودمان صرف شود.

 

منبع:روزنامه تفاهم

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا