آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

خام فروشی مواد معدنی، ممنوع

رضا بهنام – خراسان جنوبی ملانوری با تأکید بر این مطلب در جلسه شورای معادن استان خاطرنشان کرد: یک ماده معدنی حتی کوچک که می تواند در راه تبدیل شدن به مصنوعات پایین دستی، کلی اشتغال و سرمایه ایجاد کند و باعث رشد و رونق اقتصادی شود را در قالب خام فروشی با کمترین ارزش ریالی عرضه می کنیم.
به گفته وی؛ کمترین ارزش ریالی یک ماده معدنی مربوط به همان زمانی است که به صورت خام و بدون تغییر عرضه می گردد در حالی که با تبدیل شدن به یک محصول، ارزش واقعی خود را پیدا می کند.
وی ادامه داد: در راه رسیدن به یک ماده معدنی در تمام مراحل مطالعه، اکتشاف و استحصال هزینه های زیادی می شود و حتی آسیب هایی برای محیط زیست و منابع طبیعی نیز به همراه دارد اما درست زمانی که برای تبدیل شدن به ثروت آماده می شود، آن را در اختیار دیگران قرار می دهیم که این خسارت های بسیار بزرگی را متوجه استان می کند.
استاندار با تأکید بر این که ممانعت از خام فروشی مهمترین دستور کار شورای معادن استان است، گفت: بخشی از کار محوله به شورای معادن استان این است که علاوه بر بررسی مشکلات موجود، برای ارائه مشوق های خاص جهت ترغیب سرمایه گذاران برنامه های جامعی داشته باشد.
ملانوری ادامه داد: مهمترین کاری که باید در شورای معادن استان صورت گیرد، این است که به عنوان یک اتاق فکر و یک قرارگاه عملیاتی بر روی گونه های مختلف مواد معدنی کار کند و برای بهره برداری هر چه بهتر و ارزش افزوده این کانی ها، بر اساس خرد جمعی برنامه ریزی نماید.
وی تأکید کرد: استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف و استفاده از این قابلیت ها در قالب انعقاد تفاهم نامه نیز از دیگر وظایف شورای معادن استان است.
استاندار تصریح نمود: خراسان جنوبی استانی است که در حوزه معدن صاحب نام بوده و به جهت تعدد کانی های معدنی، بهشت معادن نام گرفته است، لذا معدن از پیشران های اقتصادی این منطقه است.
ملانوری تأکید کرد: یکی از کانی های موجود منطقه، سنگ های نیمه قیمتی است که به تنهایی می تواند استان را اداره کند، این موضوع در مورد کرومیت، منیزیت و … نیز صدق می کند.
وی متذکر شد: خیلی از کشورها با در اختیار داشتن تنها یک نوع از این مواد معدنی، صرفاً به جهت برنامه ریزی های دقیق و سرمایه گذاری های درستی که می کنند، توانسته اند درآمد های کلانی به دست بیاورند.
به گفته وی؛ همین معدن و کانی های معدنی به تنهایی کافی است که استان را معرفی کند و توسعه را به همراه داشته باشد.
استاندار تأکید نمود: حوزه معدن به جهت اهمیت و جایگاهی که دارد به طور ویژه در دستور کار استان است.
ملانوری ادامه داد: برای برنامه ریزی در این زمینه باید مطالعات دقیق باشد و میزان واقعی ذخایر ارائه گردد.
وی یادآور شد: در بحث بهره برداری از ذخایر معدنی هم باید به گونه ای اقدام کنیم که معادن در اختیار افرادی قرار گیرد که هم از صلاحیت فنی لازم برخوردار باشند و هم این که به لحاظ مالی توانایی استحصال را داشته باشند.
استاندار متذکر شد: باید تلاش کنیم از توان و قابلیت بخش خصوصی نیز در حوزه معدن استان استفاده نماییم.
ملانوری تأکید کرد: آغوش استان برای حضور و حمایت سرمایه گذاران بخش معدن باز است.
وی گفت: در همین راستا، شورای معادن استان مکلف است با کار کارشناسی تیمی دقیق و نظارت مستمر، برای حمایت از بخش خصوصی مشوق هایی را در نظر بگیرد و موانع را از پیش پای آنها بردارد.
شایان ذکر است: در این جلسه به این نکته اشاره شد که؛ خراسان جنوبی با ۶۵۷ پروانه بهره برداری معدنی با ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن در ذخیره رتبه ۷ و در معادن فعال و اشتغال مرتبط رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا