آخرین اخباراقتصادی

حمایت از تولیدات داخلی و رونق اقتصاد ملی

حمایت از تولیدات داخلی و به نوعی خرید تولید داخلی مزایای بسیار زیادی در ابعاد مختلفی دارد.با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و بالا بودن نرخ بیکاری، حکایت از تولید داخلی اهمیت دو چندان می ‌یابد.در این راستا ،دستگاه ‌ها و شرکت ‌های دولتی نقش مهمی در حمایت از تولید و رونق اقتصاد ملی دارند.

در سال های اخیر، به موازات شعاری که رهبرمعظم انقلاب برای سال جدید بر می‌گزینند ، دستگاه های دولتی و مقامات اجرایی کشور درصدد بر می آیند که عزم خود را در آن راستا جزم نمایند تا بتوانند در حوزه ی مورد نظر به دستاوردهای مثبتی دست یابند. البته اگر درصد این موفقیت را صفر درنظر بگیریم ، کمی دور از انصاف است. اما قطع به یقین، با وجود ظرفیت های عظیم و نخبگان جوان در این کشور باید اذعان داشت که راه زیادی برای رسیدن به هدف نهایی وجود دارد و قطعا بسیاری از دستگاه‌ ها و نهاد های ذی ربط ، آنطور که شایسته و بایسته است ، انرژی خود را تمام و کمال برای تحقق اهداف معظم له به کار نگرفته اند که اگر اینطور بود با این کلاف سردرگم اقتصاد کشور روبرو نبودیم.

شرایط اقتصادی حال حاضر و فشارهای سنگینی که بر قشر متوسط و آسیب پذیر کشور وارد است، همگی نشان از کمی و کاستی های موجود در این اقتصاد دارد. از اینرو تاکید مداوم رهبرانقلاب بر روی مضامین و مفاهیم کلیدی همچون تولید ، موید واقعیت‌ ها، اقتضائات و الزاماتی است که کشور برای رهایی از مشکلات کنونی سخت به آن نیازمند است. تولیدی که باید در گام اول ، اعتماد ملی را به خود جلب نماید. اخبار این چند روز در باره تولیدات خودروی داخلی که خودشان اذعان به عدم رعایت استانداردهای داخلی دارند به مثابه مشت نمونه ی خروار است که می تواند پایه های تولید داخلی را سست نماید. چرا که  تولید هر محصول بی کیفیت داخلی می تواند به مانند ضربه پتکی بر بدنه اقتصاد و نظام تولیدی کشور باشد و این اعتبار و اعتماد عمومی، سرمایه ای ارزنده و کم ‌نظیر است و خدشه ‌دار شدن آن، نه تنها آسیب‌های فراوانی به بدنه ی تولید کنندگان زحمتکش خواهد زد، بلکه ترمیم و بازسازی آن هم هزینه بر و مستلزم زمان بسیار خواهد بود.

تولید داخلی و افتخار ملی
تولید داخلی و افتخار ملی

شاید همین موضوع سبب شده که در سال های اخیر، تولید کننده ی داخلی، اجناس خود را با لیبل ها و برندهای خارجی مزین نماید و همچون خاری در گلو هموطن خود را بدین شکل راضی به حمایت و خرید تولید داخل نماید. این در حالی است که در بسیاری از صنایع ، اگر تولید داخل بالاتر از همتای خارجی اش نباشد، هرگز پایین تر نیست. این آزمون سخت با تمام محدودیت هایش در صنعت تولیدات خانگی مشهود و مبرهن است.

البته دستگاه ‌ها و شرکت ‌های دولتی هم نقش مهمی در حمایت از تولیدات داخلی و رونق اقتصاد ملی دارند. وقتی کولر ها و وسایل سرمایشی و گرمایشی، سیستم های رایانه ای و مونیتورها و ده ها و صدها وسایل موجود در یک نهاد دولتی با وجود برندهای مطرح داخلی از معروف ترین شرکت های خارجی است ، دیگر محلی بر اعراب باقی نمی ماند. قدر مسلم اولین قدم برای حمایت از کسب‌ و کارهای داخلی و ملزم کردن دستگاه ‌های دولتی برای خرید کالای داخلی، قانون‌ گذاری این مسئله است. البته در طول این سال ها ، قوانینی در راستای مدیریت واردات، ممنوعیت واردات کالاهای مشابه و تنظیم تعرفه وضع شده است، اما مثل همیشه در مرحله ی اجرای کمیت ، سازمان ها و نهادهای ذی ربط لنگ می زند.

مردم ما بهترین مردمان روزگارند و همیشه به حداقل ها رضایت دارند. جلب اعتماد آن ها هم در حوزه ی حمایت داخل بسیار ساده و آسان است. ایرانی وجود ندارد که قلبش برای ایران نتپد و با میل به خرید کالاهای ایرانی دست در دست تولید کنندگان کشورش نگذارد. لزوم بالا بردن کیفیت تولیدات داخل، باز گذاشتن عرصه ی رقابت برای برندها و در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند خدمات پس از فروش و … همه و همه از جمله عواملی هستند که اعتماد یک ملت را نسبت به تولیدات کشورشان بالا می برد و حس غرور و افتخار را در دل هر ایرانی تا ابد زنده نگه می دارد.

مهندس امین رشیدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا