فرهنگییادداشت

« جشنواره بحران‌ها »

چهلمین جشنواره فیلم فجر به گفته معاونت سینمایی وزارت ارشاد، جشنواره بحران‌ها بوده است؟ ابتدا تغییر دولت ،بعد بحران کرونا، بعد ابتلای دبیر جشنواره به کرونا و اعلان دیرهنگام اسامی داوران ،رونمایی پوستر جشنواره و تعیین خانه جشنواره و… که همه این ها می توانند یک گام بلند به عقب باشد، برای چهلمین سال جشنواره فیلم فجر.

۲۲ فیلم انتخاب شده داوران نیز خود جای بحث زیادی دارد که بعضی از فیلم ها با استقبال اهالی رسانه در خانه جشنواره مواجه نشدند . و دفاع معاونت سینمایی (با عنوان تنوع ژانر بوده و هدف داوران در انتخاب هوشمندانه معدل خوبی به فیلم های این دوره داده می شود.) امسال جشنواره شادابی دوره‌های را گذشته نداشته است.

شاید به دلایل پاندمی ویروس کرونا ،مسائل  بغرنج اقتصادی و تغییرات مدیریتی و جای تعجب دارد ،هیچ کدام از فیلم ها اشاره به ویروسی که تمام دنیا را فرا گرفته است، ارائه ندادند ،گویا در جشنواره مسئله ویروس دغدغه هیچ سینماگری نیست . امسال سال فیلم سازان با تجربه اول و دوم در غیاب فیلم سازانه کهنه‌کار بوده، بنیاد فارابی و حوزه هنری بیشترین سهم را در اختیار دارند و ژانرهای جنگ، درام  اجتماعی ، سیاسی،اکشن ویک ساخته از ژانر بیوگرافی ورزشی نامزدین این دوره در بخش سودای سیمرغ را تشکیل می‌دهند. بیش از چهار دهه است، فیلم سازان سینمای ایران در آثار دراماتیک به معضلات و آسیب‌های کشور اشاره می کنند، اما کمتر به هشدارهای آن توجه شده و حتی گاهی به سیاه نمایی نیز متهم شدند. با تغییر ذائقه مخاطبان سینمای ایران ،دچار نوعی انحطاط و افول شده و این در چهار دهه گذشته به عناوین مختلف دیده شده ،چون سینما به عنوان وسیله ارتباط جمعی کارامد باید بتواند شجاعت ،جسارت ریسک پذیری ،بی‌طرفی، سریع و قاطع بودن را در فیلم‌ها به نمایش بگذارد .باید از تولید فیلم‌های سفارشی جلوگیری کرد .محدودیت و دخالت‌های سلیقه‌ای و جناحی دستگاه‌های غیر مرتبط که بیشترین ضربه را به تولید سینمای ایران می زنند،جلوگیری کرد تا مخاطبان با آثار ارتباط برقرار کنند و سینما و فرهنگ جامعه ارتقاء یابد .به طور کلی ارزشمندی جشنواره به تنوع ژانرها و نشان دادن واقعیت های اصلی جامعه است که در آن‌ها زیست می‌کنیم. وظیفه سینما در دنیا نشان دادن واقعیت هاست. جشنواره فیلم فجر کمک زیادی به ساختن فیلم های کارگردان های فیلم اولی و دومی داشته است و جایگاه بین المللی خود را حفظ کرده است.

قربانعلی تنگ شیر –   مدرس دانشگاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا