آخرین اخباراقتصادی

جزئیات تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ اعلام شد/ دلار بیشتر با صادرات کمتر

بر اساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، ارزش صادرات و واردات ایران در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ با وجود کاهش وزنی، بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ،  بانک مرکزی گزارش گزیده آمارهای اقتصادی مربوط به اسفند ماه سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که حاوی جدیدتین اطلاعارت و آمارهای اقتصادی در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است. در بخش تراز پرداخت‌های این گزارش آمده است که بر اساس آمار بازرگانی خارجی گمرکی در سال گذشته ارزش صادرات و واردات گمرکی به ترتیب ۵۳.۲ و ۵۹.۷ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال قبل از آن به ترتیب ۹.۷ و ۱۲.۶ درصد افزایش را نشان می‌دهند.

جزئیات تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ اعلام شد/ دلار بیشتر با صادرات کمتر

به علاوه ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز در این دوره به ترتیب ۱۰.۱ و ۲۴.۷ درصد افزایش یافته است. همچنین طی سال ۱۴۰۱ وزن صادرات و واردات گمرکی به ترتیب ۱۲۲.۱ و ۳۷.۲ میلیون تن بود که نسبت به سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۰.۲ و ۹.۸ درصد کمتر شده است.

در ادامه این بخش از گزارش بانک مرکزی درباره موازنه پرداخت‌ها نیز آمده است که بر اساس برآوردهای مقدماتی در سال گذشته حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور از مازاد ۱۴.۴ میلیارد دلار برخوردار بود که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۹.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

طی همین دوره مازاد حساب کالا با افزایش ۴۱.۸ درصدی به ۲۲.۵ میلیارد دلار و کسری حساب خدمات با افزایش ۲۴.۸درصدی به ۶.۷ میلیارد دلار رسید. افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کالاهای اولیه مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش عملکرد صادرات و واردات کالا و رشد مبادلات تجاری و افزایش ترددهای فرامرزی کالا و مسافر مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد صادرات و واردات خدمات طی این دوره بوده است.

جزئیات تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۱ اعلام شد/ دلار بیشتر با صادرات کمتر

در همین سال در پی افزایش مهاجرت اتباع افغانی به کشور پرداخت‌ها بابت جبران خدمات نیروی کار کارگران غیر مقیم افزایش یافت و بدین ترتیب کسری حساب درآمد نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱۲.۹ درصد افزایش پیدا کرد.

طی سال ۱۴۰۱ حساب سرمایه نیز حدود ۱۴.۶ میلیارد دلار بدهکار شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۵۶.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. پرداخت‌های حساب سرمایه و نیز افزایش خالص مطالبات اشخاص و نهادهای مقیم از دنیای خارج علت منفی شدن خالص حساب مالی و سرمایه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا