گزارش

جزئیات برگزاری مسابقات ملی مهارت تشریح شد

اشاره:

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، جزئیات برگزاری مسابقات ملی مهارت را تشریح کرد.به گزارش نقش نیوز، غلامحسین حسینی‌نیا با بیان اینکه کشف استعداد‌های مهارتی، هدف و افق نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت برای حضور پرافتخار در مسابقات جهانی است، تصریح کرد: این مسابقات رویدادی است که در سه مرحله استانی، کشوری و جهانی مطابق با استاندارد‌های جهانی و با هدف ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی برگزار می‌شود. به گفته وی، با برگزاری مسابقات ملی مهارت بستر مناسبی را برای ارتقای سطح کیفی مهارت‌های حرفه‌ای فراهم کنیم تا به کشف استعداد‌های مهارتی دست یابیم.

**********************

نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت ۹۷ برگزیده دارد

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت ۹۷ برگزیده دارد، گفت: نفر‌های برتر، تیم ملی جمهوری اسلامی ایران را برای حضور در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی شانگ‌های چین تشکیل می‌دهند. وی افزود: بیش از ۴۰۰ هزار نفر در مراحل نخست شرکت کردند و ۴۴۲ نفر به سطح کشوری راه یافتند. حسینی‌نیا گفت: نفر‌های برتر به اردوی تیم ملی برای آمادگی حضور افتخار آمیز در مرحله بین‌المللی اعزام می‌شوند. وی افزود: سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای قصد دارد برای اولین‌بار مسابقه مشاغل آینده را راه‌اندازی و در چارچوب نیاز‌های بازارکار اولین دوره مسابقه مهارت نوجوانان را نیز برگزار کند.

برگزاری مسابقات مهارت مشاغل آینده‌محور

رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، از برگزاری مسابقات مهارت مشاغل آینده‌محور برای اولین‌بار و مسابقات مهارت ویژه نوجوانان در سال آینده خبر داد و بر ضرورت بسیج امکانات بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه و ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور تاکید کرد.

مهارت آموزی
مهارت آموزی

وی با بیان اینکه نوزدهمین دوره مسابقات ملی مهارت مطابق با استانداردهای جهانی برگزار شد، افزود: هدف اصلی این مسابقات، ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور و معرفی آموزش‌های مهارتی جوانان است تا بستر مناسبی برای ارتقای سطح کیفی آموزش‌های مهارتی در کشور فراهم شود. حسینی‌نیا گفت: همان طور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند ما به پنجه‌های کارآمد در کشور نیاز داریم امیدواریم که این هدف محقق شود و به کشف استعدادهای برتر مهارتی در کشور دست یابیم. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: مسابقات ملی مهارت از سال ۱۳۵۰ در کشور آغاز و تا امروز  ۲۴ دوره از این مسابقات برگزار شده است که پنج دوره آن قبل از انقلاب و ۱۹ دوره بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی در کشورمان بوده است.

آمار شرکت‌کنندگان مسابقات ملی مهارت

حسینی‌نیا بیان کرد: سال جاری با مشارکت بیش از ۴۰۰ هزار نفر در مراحل مقدماتی و ۹۶۸۱ نفر که به مرحله کشوری راه یافته اند، این مسابقات در ۳۳ رشته برگزار شده است و در مرحله شهرستانی در این دوره از مسابقات  ۱۲ هزار و ‌۵۰۰ نفر از ۳۱ استان شرکت کردند که ۲۵ درصد آن را زنان تشکیل دادند و از بین این افراد ۴۴۲ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور افزود: ۹۷ نفر از برگزیدگان مسابقات که موفق به کسب مدال شده‌اند، مورد تقدیر و تجلیل قرار می‌گیرند و این افراد برای حضور در چهل و ششمین دوره از مسابقات جهانی مهارت در مهرماه ۱۴۰۱ به شانگهای چین اعزام و از ۱۵ بهمن امسال نیز در اردوی تیم ملی مهارتی کشورمان تمرینات خود را آغاز می‌کنند.

راه‌اندازی دبیرخانه دائمی مسابقات

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: به منظور ایجاد هم‌افزایی و فراهم کردن زمینه اقدام عملی برای تقویت مسابقات ملی مهارت، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور دبیرخانه دائمی مسابقات را با عضویت ۱۴ سازمان و وزارتخانه و تشکل‌های بخش خصوصی ایجاد و شورای سیاست‌گذاری مسابقات را راه‌اندازی کرده است. حسینی‌نیا گفت: سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور انتظار دارد که امکانات بخش‌های دولتی و خصوصی برای توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی در کشور و ارتقاء مهارت‌آموزی بسیج شود و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت ایجاد و تقویت نهضت مهارت‌آموزی در کشور از طریق برگزاری رویدادهای مهارت‌محور، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای قصد دارد به منظور نهادینه کردن مهارت‌های مورد نیاز انقلاب صنعتی چهارم برای نخستین بار، اولین دوره مسابقات مهارت مشاغل آینده‌محور را راه‌اندازی کند. به گفته وی، سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در چارچوب نیازهای بازار کار اولین دوره مسابقات مهارت نوجوانان ایران را طراحی خواهد کرد که سال آینده همراه با مسابقات جهانی مهارت، مسابقات مهارت مشاغل آینده‌محور و مسابقات مهارت نوجوانان ایران را برگزار خواهد شد.

 

 

گزارش از: حجت سوری

soorihojat@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا