آخرین اخبارکارآفرینی

جایگاه مارکتینگ در دنیای خوراکی ها

این روز ها واژه ی مارکتینگ بسیار شنیده می شود . به حدی که همواره به دنبال ارتباط آن با کسب و کار خودمان هستیم . حال وقت آن رسیده که در رابطه یا جایگاه مارکتینگ در دنیای خوراکی ها اطلاعات خود را افزایش بدهیم . همانقدر که مصرف مواد غذایی در دنیا حائز اهمیت است، مارکتینگ در دنیای خوراکی ها ، مهم تر بنظر می رسد. صنعت غذا نه فقط به عنوان برطرف کننده ی یک نیاز طبیعی، بلکه به نوعی تفریح و تنوع ، رشد بسیاری نموده است. برندهای بزرگ مواد غذایی در جهان به خوبی راه و رسم مارکتینگ در دنیای خوراکی ها را آموخته اند. آن ها فقط بدنبال جذب مشتری نیستند، بلکه بدنبال مشتریان وفادارند. مشتریانی که در قفسه های رنگارنگ مواد غذایی با حجم عظیمی از بسته بندی های جذاب مستقیما به سراغشان برود و آن ها را انتخاب نماید.

مارکتینگ مواد غذایی از عوامل مختلفی چون کیفیت محصولات تولیدی تا بازاریابی آن را شامل شود. البته افراد جامعه همواره سعی می کنند در هر حالتی کیفیت محصول را با قیمت آن بسنجند. شما به عنوان یک کارآفرین تازه کار در میان برندهای مطرح و بزرگ ، کار سختی را در پیش دارید. داشتن یک برنامه ی مارکتینگ اصولی در صنعت غذا به شما کمک می کند تا با کمترین هزینه ممکن ، بهترین نتیجه را از آن خود کنید.

در گام اول می توانید از نیچ مارکتینگ در کسب و کارتان بهره بگیرید. بله درست است ، اگر در کسوت تولید کننده ی مواد غذایی مشغول به فعالیت هستید به جای آنکه بر روی یک طیف گسترده از مواد غذایی کار کنید، تمرکزتان را روی یک یا چند محصول مشخص قرار دهید. بدین ترتیب امکان رشد شما به مراتب بیشتر خواهد بود. یا اگر به عنوان یک فعال صنعت خوراکی ها ، قصد افتتاح یک رستوران تمام عیار را دارید به جای آنکه با رستوران های معروف شهر به رقابت بپردازید، انرژی و تمرکزتان را روی یک یا چند نوع غذا از یک رده قرار دهید. حتما رستوران هایی را دیده اید که تنها دیزی سرو می کنند یا به دلیل فروش یک کباب و یا غذای سنتی خاص به شهرت رسیده اند.

از رقباهایتان در دنیای خوراکی ها به رنگ و لعاب متمایزی نیازمند هستید. چرا که در گام اول این چشم ها هستند که به مغز دستور تصمیم گیری را می دهند. از رقباهایتان متمایز باشید. البته تمایز از رقبا فقط با حرف زدن امکان پذیر نیست، بلکه باید با عزمی جدی شروع کنید و به مشتریانتان ثابت کنید که با انتخاب برند شما ، چیزی از دست نخواهند داد. در بسته بندی هایتان جسور باشید و متفاوت عمل کنید. یک برند معروف مواد غذایی شکل خرس را برای سس کچاپ انتخاب نموده بود و هنوز بعد از گذشت سال ها ، این سس کچاپ خرسی مشتریان خاص خودش را دارد. سعی کنید ، برای شروع از لوگو و نام برندی بهره بگیرید که با یک بار دیدن و شنیدن در ذهن ها باقی بماند. نام عده ای از برندها طوری ملکه ذهن مردم شده است که حتی اگر تا سال ها محصولی تولید نکنند و هیچ فعالیت بازاریابی و تبلیغاتی نداشته باشند، باز در اذهان باقی می مانند. کافی است ، کمی خلاقیت از خودتان نشان دهید و از کسانی که در این حوزه متبحرند ، کمک بگیرید.

به مارکتینگ و بازاریابی غول های بزرگ تجاری در صنعت غذا توجه ویژه ای داشته باشید. شما می توانید ، بیزینس پلن خود را براساس استراتژی های آن در حوزه ی مارکتینگ بنا نمایید و با بررسی پیروزی ها و شکست هایشان تصمیمات درست تری بگیرید. با بررسی اجمال کارخانه ی کوکاکولا به نتایج منحصر به فردی دست خواهید یافت.

‌ ‌ این دو رقیب هم هستند؛ اما در یک قسمت بازار سعی نکرده اند ماهیگیری نمایند، به همین دلیل همیشه تضاد مابین خود را حفظ نموده اند، حتی اگر دقت کنید در تبلیغات مواد غذایی و عکاسی غذا هر دو ، حتی رنگ ها هم در تضاد هستند. کوکا به سمت رنگ قرمز می رود و پپسی بیشتر از رنگ آبی بهره می گیرد. قابل ذکر است ، پپسی در زمان جنگ جهانی در طی یک ریدیزاین طراحی لوگو به حمایت از پرچم آمریکا، رنگ های آبی، قرمز و سفید را انتخاب نمود؛ اما آبی در سال های اخیر غالب شده است. یک ضرب المثل معروف در دنیای مارکتینگ بیان می کند:  بازار چون دریا وسیع است و آنقدر وسیع می باشد که شما نیاز ندارید در جایی که رقبا تور پهن کرده اند. در واقع شما کاری به کار رقبایتان نداشته باشید و بدنبال ایجاد امتیازهای انحصاری برند خودتان باشید. کوکاکولا در تبلیغات خود منحصر به فرد عمل می کند. او کلیه ی محصولاتش را به سمت رنگ قرمز شیفت داد، در حالیکه رقیب سرسختش کارخانه پپسی، از رنگ آبی بهره می گیرد.

اگر در این عرصه مشغول به فعالیت هستید در سرمایه گذاری در بخش اهدای سمپلینگ خساست به خرج ندهید. هر محصول غذایی که تولید می کنید در بسته های کوچک بصورت رایگان در خدمت مشتریانتان قرار دهید تا روند تصمیم گیری در آن ها برای انتخاب برند شما به مراتب آسان تر صورت پذیرد. مارکتینگ در دنیای خوراکی ها پیچیدگی های خاص خودش را دارد. هم انعطاف‌ پذیرباشد  و هم با ثبات باشید ، نه اینکه فقط از روی غریزه ، از هر تکنیک بازاریابی جدیدی که نظرتان را به خود جلب کند، بهره مند شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا