آخرین اخبارمناطق آزاد-گردشگری

جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با بهترین مقاصد در شهر شعر و شیرینی

  برای آشنایی با بهترین و معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز و تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی در این شهر، در این مطلب همراه ما باشید.

 

جاهای دیدنی شیراز | آشنایی با بهترین مقاصد در شهر شعر و شیرینی

شهر شیراز، شهر شعر، شور و شیرین است. جای‌جای این شهر حال‌و‌هوایی دلنشین دارد و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند بسیاری در آن خودنمایی می‌کنند. همین امر سبب شده که سالانه میلیون‌ها گردشگران ایرانی و خارجی برای گشت‌و‌گذار در آن و بازدید از شاهکار‌های معماری تاریخی، به‌سوی آن روانه شوند. جاذبه‌های تاریخی، مکان‌های دیدنی و جاهای تفریحی شیراز بسیارند؛ به‌طوری که شاید برای انتخاب بهترین گزینه‌ها و گنجاندن آن‌ها در برنامه فشرده سفر خود، دچار سردرگمی شوید. به همین سبب در این مطلب بر آن شده‌ایم تا لیستی از بهترین و ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی شیراز را در اختیارتان قرار دهیم؛ تا بتوانید براساس آن برنامه‌ای جذاب و مفرح برای سفر خود به شیراز بچینید. از‌این‌رو چنانچه قصد سفر به این دیار دوست‌داشتنی را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید.

بازار وکیل | از مهم‌ترین قطب تجاری و گردشگری شیراز

معرفی جاهای دیدنی شیراز را با بازار وکیل آغاز می‌کنیم. این بازار جزو مشهور‌ترین بازارهای سنتی و تاریخی در ایران است. بازار وکیل شیراز در سال۱۱۷۲ به دستور کریم خان زند آغاز می‌شود و پس از ۲۱ سال مراحل ساخت آن به پایان می‌رسد. این بازار از آن زمان تا به امروز جزو قطب‌های تجاری مهم استان فارس بوده و هست. بخش‌های مختلف بازار وکیل شیراز بر‌اساس حجره‌هایی که در آن بخش‌ها قرار دارند، شامل بخش‌های بازار بزازان، بازار مسگر‌ها، بازار کلاهدوز‌ها و… می‌شود. چنانچه در‌خصوص معماری بازار وکیل شیراز بپرسید، باید بگوییم که بنای این بازار سرپوشیده از گچ، آجر و آهک ساخته شده است. در جای‌جای این بنا ستون‌های از جنس سنگ تراشیده‌شده به چشم می‌خورد. ارتفاع سقف چارسوق بازار به بیش از ۱۱ متر می‌شود. زیر این سقف حوض مرمرین بزرگی وجود دارد. از دیگر جاذبه‌های بازار وکیل می‌توان به مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز اشاره کرد.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری، بازار وکیل

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

آرامگاه حافظ (حافظیه) |‌ از دوست‌داشتنی‌ترین و با‌صفا‌ترین مقاصد در شیراز

مگر می‌شود از جاهای دیدنی شیراز سخن گفت و حرفی از آرامگاه حافظ به میان نیاورد؟ آرامگاه حافظ یا حافظه از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر شیراز است و هر‌ساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به این شهر، به بازدید آن می‌روند. حافظ شاعر نامدار ایرانی، شهرت جهانی دارد و شعر‌هایش به گوش تمام ایرانیان آشناست و دیوان آن در خانه هر ایرانی پیدا می‌شود و در میان سفره‌های هفت‌سین و شب یلدا به چشم می‌خورد. به همین سبب آرامگاه وی نیز جزو مفاصد محبوب اهالی شعر و ادب شمرده می‌شود. گذشته از ارزش معنوی حافظیه، معماری آن نیز درخورد توجه و تحسین است. ساخت و تکمیل بنای حافظیه توسط معماری فرانسوی به‌نام آندره گدار انجام شد. شب‌های حافظیه بسیار دلنشین است؛ چرا‌که بسیاری از اهالی شیراز و گردشگران در این محل جمع می‌شوند و مراسم حافظ‌خوانی برپا می‌کنند.

در‌نهایت لازم است اشاره کنیم که نام این آرامگاه در سال ۱۳۵۴ توسط وزارت فرهنگ و هنر، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، حدفاصل چهارراه ادبیات و چهارراه حافظیه، رو‌به‌روی ورزشگاه حافظیه، آرامگاه حافظ (حافظیه)

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

تخت جمشید | مقصدی پر‌شکوه و ارزشمند در میان جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید یا پرسپولیس را می‌توان به‌عنوان مقصدی پر‌شکوه و ارزشمند در میان جاهای دیدنی شیراز معرفی کرد. این اثر شگفت‌انگیز قدمتی ۲۵۰۰‌ساله دارد. این اثر ارزشمند نشانگر تمدن پیشرفته ایران باستان است و به همین سبب نه‌تنها برای ایرانیان، بلکه برای جهانیان جذابیت بسیاری دارد؛ به‌طوری که جهانیان آن را به‌عنوان نمادی از تمدن پارسی می‌شناسند. از مهم‌ترین بخش‌های به‌جا‌مانده در این اثر پر‌شکوه می‌توان به ستون‌ها، سر‌ستون‌ها، نقش برجسته‌ها، دروازه‌ها و کاخ‌های آن اشاره کرد. این مجموعه به دستور داریوش هخامنشی و با همکاری معماران و هنرمندان بسیاری، طی ۱۲۰ سال، ساخته شد تا برای همیشه جاودان بماند.

آدرس:‌ ایران، استان فارس، مرودشت، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید

مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۲ تا ۳ ساعت

مجموعه پاسارگاد | از مهم‌ترین آثار تاریخی در ایران و جهان

در معرفی جاهای دیدنی شیراز نام مجموعه پاسارگاد را نباید از قلم انداخت. پاسارگاد نام منطقه‌ای باستانی در نزدیکی شیراز است که قدمت آن به دوره حکومت هخامنشیان در ایران باز‌می‌گردد. این منطقه در طول تاریخ محل زندگی اقوام مختلف بوده است. این منطقه تاریخی متشکل از بخش‌های مختلفی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به آرامگاه کوروش کبیر اشاره کرد. سایر جاذبه‌های این مجموعه تاریخی شامل کاروانسرای مظفری پاسارگاد، مسجد اتابکی، کاخ اختصاصی پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ دروازه، برج سنگی، تل تخت مادرسلیمان، مجموعه باغ شاهی، آب‌نما‌های باغ شاهی، کوشت‌های باغ شاهی، پل پاسارگاد، محوطه مقدس پاسارگاد شیراز، تنگ بلاغی، نقش برجسته انسان بالدار و… می‌شوند.

آدرس: ایران، استان فارس، شیراز، مرودشت، اا کیلومتری شمال شرق مرودشت، مجموعه تاریخی باستانی تخت جمشید، تخت جمشید

مدت زمان پیشنهادی برای بازدید: بین ۱ تا ۲ ساعت

در این مطلب از مجله گردشگری سفرزون به معرفی معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی شیراز پرداختیم؛ تا راهنمایی سودمند برای تجربه سفری به‌یاد‌ماندنی در شیراز به شما ارائه دهیم. در این راهنما، ضمن معرفی بهترین جاذبه‌های این شهر، در‌خصوص ویژگی‌های هریک سخن گفته و آدرس آن‌ها را در اختیارتان قرار دادیم. چنانچه قصد سفر به شیراز را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در‌خصوص هتل‌های شیراز، اقامتگاه‌های شیراز، بهترین رستوران‌‌ها و کافه‌های شیراز و همچنین سوغات شیراز، سری به مجله سفرزون زده و مطالب مرتبط با این دیار دوست‌داشتنی را مطالعه کنید. بی‌شک داشتن اطلاعات در‌خصوص مقصد سفر، به شما کمک می‌کند تا سفر دلپذیر‌تر و جذاب‌تری را تجربه کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا