آخرین اخباراجتماعی

توصیه هایی جهت اصلاح الگوی غذایی

امید انصاری – کارشناس تغذیه

 

کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها در جوامع  مدرن یک مسئله مهم و نگران ‌کننده است. این موضوع نه تنها برای سلامت فردی افراد، بلکه برای سلامت عمومی جامعه و همچنین برای محیط زیست و پایداری آینده سیستم‌های غذایی جهانی اهمیت دارد. البته از علل کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می توان به موارد زیادی اشاره کرد. که یکی از مهم ترین آن ها تغییر الگوی زندگی است. در جوامع مدرن و با گسترش الگوهای شهرنشینی و با توجه به تغییرات در الگوی زندگی و سبک غذایی ، مردم به سمت مصرف غذاهای آماده، فرآورده‌های صنعتی و فست فودها، که گاهاً حاوی مقدار کمی سبزیجات و میوه‌های تازه هستند ، متمایل شده‌اند.

تبلیغات برخی محصولات غذایی غیرسالم و پرچرب، که کمترین حاوی سبزیجات و میوه‌ها را دارند، بیشتر به مردم رسیده و آن‌ها را به سمت این نوع غذاها هدایت می‌کند.البته نباید فراموش کرد که برخی افراد به دلیل محدودیت‌های مالی، مکانی یا زمانی، دچار مشکل در دسترسی به سبزیجات و میوه‌های تازه می ‌شوند. برخی افراد نیز در این میان به دلیل عدم آگاهی در باره فواید سبزیجات و میوه‌ها برای سلامتی، نگرانی‌های مربوط به نگهداری و تهیه آن‌ها و یا کمبود اطلاعات در باره روش ‌های متنوع استفاده از آن ‌ها، از مصرف آن‌ها کاسته‌ اند.

عوارض کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می تواند سلامتی یک جامعه را دچار مشکل نماید. که مهم ترین آن ها نقصان مواد مغذی در بدن افراد است. سبزیجات و میوه‌ها حاوی مجموعه‌ای گسترده ای از مواد مغذی هستند که برای حفظ سلامت بدن ضروری می باشند . کاهش مصرف این مواد مغذی می‌تواند منجر به نقصان عناصری مهم مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها شود. این نقصان می‌تواند عوارض جدی برای سلامتی افراد داشته باشد و منجر به بروز بیماری‌های مزمن مانند چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی، سرطان و بیماری‌های مربوط به گوارش شود.

از سوی دیگر سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های قوی هستند که به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. کاهش مصرف آن‌ها می‌تواند منجر به ضعف سیستم ایمنی شود و باعث افزایش آسیب پذیری بدن در برابر عفونت‌ها، التهابات و بیماری‌های مختلف شود. مصرف کافی فیبر موجود در سبزیجات و میوه‌ها برای حفظ سلامت دستگاه گوارش بسیار مهم است. کاهش مصرف سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند یبوست، سوء هاضمه، عفونت‌های روده و سرطان روده  شود.

اصلاح الگوی غذایی در تغییر سبک زندگی
اصلاح الگوی غذایی در تغییر سبک زندگی

سبزیجات و میوه‌ها حاوی مواد مغذیی هستند که می‌توانند به حفظ سلامت قلب و عروق کمک کنند. کاهش مصرف آن‌ها ممکن است باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی مانند فشار خون بالا، افزایش کلسترول و ایجاد تنگی عروق شود. کارشناسان حوزه تغذیه بر این عقیده اند که از آن جایی که سبزیجات و میوه‌ها اغلب کم‌ کالری هستند و حاوی فیبر بالایی می‌باشند که احساس سیری را افزایش می‌ دهند. با کاهش مصرف این مواد غذایی و افزایش مصرف غذاهای با ارزش غذایی پایین و پرکالری، خطر چاقی و دیابت افزایش می‌یابد. اطلاع رسانی و ترویج سبک غذایی درست و سرشار از میوه و سبزیجات در دروس مدارس و رسانه ها می تواند کمک بسزایی به اصلاح این سبک غذایی نادرست  نماید که اکنون اکثر گروه های اجتماعی کشور با آن در گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا