ویژه

 توصیه هایی برای سکانداری وزارت اقتصاد در دولت منتخب

 

یک کارشناس اقتصادی ضمن تاکید براینکه وزیر اقتصاد بعدی به دلیل اهمیت این وزارتخانه باید توانایی ایجاد تغییر و تحول در حوزه‌های مختلف وزارت اقتصاد را داشته باشد، چند نکته و مساله که تیم اقتصادی دولت جدید در زمینه سکانداری وزارت اقتصاد باید مورد توجه قرار دهد را نیز مطرح کرد.

کامران ندری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تیم اقتصادی دولت جدید در وزارت اقتصاد اظهار کرد: در این وزارتخانه باید به چندین مساله مهم پرداخته شود که یکی از آن‌ها نظام مالیات ستانی و پرداخت یارانه است. کشور دارای یکی از ضعیف‌ترین نظام مالیاتی، بانک اطلاعاتی و قوانین و مقررات مالیاتی در مقایسه با سایر کشورها است که کسانی که نباید مالیات بپردازند، مشمول مالیات هستند و افرادی که باید مالیات بپردازند، از مالیات معاف یا فراری هستند و جلوی فرار آن‌ها نیز گرفته نمی‌شود.

وی افزود: مسائل اشاره شده درباره نظام مالیاتی کشور در پرداخت یارانه‌ها نیز وجود دارد که این موارد ناشی از وابستگی بیش از اندازه کشور به درآمدهای نفتی است که تاکنون نتیجه مطلوبی درباره اقدامات انجام شده برای استقلال از درآمدهای نفتی میسر نشده است. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در حوزه فضای کسب‌وکار نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم که مقررات دست‌وپاگیری بسیاری در این زمینه وجود دارد و وزارت اقتصاد می‌بایست بین سازمان‌های مختلف هماهنگی ایجاد می‌کرد تا مشاغل مختلف با کمترین هزینه ظهور یابند که متاسفانه این وزارتخانه کارنامه قابل قبولی در بهبود محیط کسب‌وکار ندارد.

ندری با تاکید براینکه وزارت اقتصاد باید با سازمان برنامه و بودجه در پروژه‌های عمرانی هماهنگی و همکاری بیشتری داشته باشد، گفت: در بازار سرمایه نیز عملکرد وزارت اقتصاد زیر سوال بود و کارنامه مطلوبی نداشت به گونه‌ای که در سال گذشته برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی از بستر بازار سرمایه ضعیف عملکرد کرده و در این بازار سفته بازی و مدیریت ضعیف بسیار بالا بوده است. همچنین، نه تنها بازار سرمایه توسعه پیدا نکرده بلکه تهدیدهایی هم از سمت آن به اقتصاد منتقل شده است. وی بیان کرد که از آنجا که وزارت اقتصاد بسیار با اهمیت است، وزیر آینده آن باید توانایی داشته باشد تا در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه تحولات اساسی ایجاد کند و از دانش و آگاهی خوبی برخوردار باشد و از تمام ظرفیت‌های داخلی و خارجی برای تغییرات ساختاری در این حوزه استفاده کند.

این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به انتشار اوراق بدهی دولت به عنوان یکی از وظایف مهم وزارت اقتصاد،گفت: تاکنون این وزارتخانه توفیقی در این زمینه بدست نیاورده و در خور اقتصاد ایران اوراق منتشر نکرده است. بنابراین، در این وزارتخانه کارهای زیادی برای تحول و تغییر وجود دارد در صورتی که یک تیم خوب با همفکری کارشناسان سکانداری این وزارتخانه را برعهده بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا