آخرین اخباراجتماعی

توصیه مراکز مشاوره روانشناسی در مورد بهبود سلامت روان در جهت تقویت خانواده

 

در یک زندگی موفق خانواده کانون عاطفی و تأمین کننده بسیاری از نیازهای زن و مرد است و بر اساس تحقیقات بهترین مرکز مشاوره روانشناسی خانواده مهمترین مرکز تبادل عاطفه و محبت میان اعضای خود است و همچنین محل ارزیابی مشکلات و کمبودها و اقدام در جهت رفع آنهاست. تشکیل خانواده فشارهای روانی بر فرد را خنثی و تعدیل می نماید و می توان گفت که خانواده بی اعتمادی، بی انگیزگی، کسالت و خستگی ناشی از کار را رفع می کند.

مرکز مشاوره

طبق مطالعات مراکز مشاوره ازدواج برای داشتن ازدواج موفق، یادگیری مهارت هایی برای ارتقا ‌و رشد خود و رابطه با طرف مقابل ضروری است. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که قدمی مهم در جهت بهبود سلامت روانی  و همچنین رابطه موفق دارد.

توصیه مرکز مشاوره انتخاب نو: به سلامت روان خود توجه کنید.

بر اساس مطالعات مراکز مشاوره خانواده می توان نتیجه گرفت که عوامل موقعیتی به صورت کوتاه مدت و عوامل شخصیتی در بلند مدت بر سلامت روانشناختی تأثیر می گذارند و تأثیر عوامل محیطی توسط عوامل روانی تعدیل می شود . اگر بخواهیم الگوی چند بعدی از سلامت روان را بیان کنیم به موارد زیر می توان اشاره کرد که شامل:

پذیرش خود،  یعنی نگرش مثبت نسبت به خود ، شناخت جنبه های مختلف خود که می تواند مثبت یا منفی باشد و آگاهی از نکات ضعف و قوت خود و همچنین احساس مثبت درباره ی گذشته خود اشاره دارد. مورد بعدی رابطه مثبت با دیگران است.  این بعد به داشتن رابطه گرم و رضایت بخش و توام با ارتباط با دیگران، توجه به سلامتی و خشنودی دیگران  و همچنین همدلی و درک دیگران اشاره دارد. از موارد دیگر که می توان اشاره کرد مستقل و خود مختار بودن که مشاوره روانشناسی تاکید می کند که به توانایی مقاومت در برابر فشارهای اجتماعی،  توانایی تنظیم رفتار از درون و ارزیابی خود به وسیله معیارهای فردی و قبول مسئولیت های زندگی اشاره دارد.

توصیه مرکز مشاوره ازدواج : مهارت خود کنترلی را فراموش نکنید و آن را یاد بگیرید.

بر اساس مطالعات مشاوره ازدواج ، خودکنترلی به توانایی فرد در اینکه افکار، عواطف و  رفتار های خود را به منظور دستیابی به اهداف، نیازها و با تبعیت از استانداردهای جامعه که هر چند اشتیاق زیادی برای انجام آن داشته باشند تنظیم کند، اطلاق می شود. افرادی که خودکنترلی دارند، افرادی منظم قابل اعتماد و سخت کوش هستند. خودکنترلی ارتباط قوی با موفقیت های تحصیلی، عزت نفس و روابط بین فردی و روابط رضایت بخش و دلبستگی ایمن دارد.

توصیه مرکز مشاوره خانواده : از روابط محبت آمیز غافل نشوید.

یک مؤلفه اساسی در روابط بین زوجین که مشاوره خانواده بیان می کند، بیان عواطف و احساسات در رابطه می باشد. در واقع روابط عاطفی شیوه ای است که یک همسر عواطف و احساسات خود را به همسرش بیان می کند که باعث تقویت رابطه زوجین می شود.  افرادی که در بیان کردن و دریافت روابط عاطفی قوی هستند بیشتر احتمال دارد که از سلامت روان و همچنین پیامد های مثبت جسمی نیز برخوردار باشند.

طبق تحقیقات مشاوره روانشناسی اهمیت عواطف در روابط انسانی مسئله ای است که سالیان سال به آن اشاره شده است و نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن از نیازهای اساسی انسان به شمار می رود. روابط عاطفی شامل سه دسته ی عواطف کلامی مانند بیان کردن دوست دارم، تو برایم با اهمیت هستی.

دکتر باقری

توصیه مشاوره روانشناسی : افکار منفی و خطاهای شناختی را بشناسید.

خانم دکتر نسرین باقری مشاور روانشناس و متخصص مشاوره ازدواج بیان می کند که افکار  خود آیند افکاری غیرارادی هستند که خود به خود به ذهن می ایند  و می روند و ما به ندرت از وجودشان آگاه می شویم ولی  تأثیرشان را برجای می گذارند این تأثیر، اغلب به صورت احساسات و هیجانات مختلف است  از جمله ویژگی های افکار خود آیند این است که اغلب منفی و تحریف شده هستند، یعنی موافق با واقعیت نیستند و همچنین مفید نیستند. یعنی فرد را آشفته، مضطرب یا افسرده می کنند و مانع دنبال کردن اهداف زندگی می شوند.

بر اساس تحقیقات مرکز مشاوره روانشناسی مهمترین خطاهای شناختی عبارت اند از: تفکر همه یا هیچ، ذهن خوانی، فاجعه سازی، برچسب زدن منفی، باید ها و نباید ها و … است. تسلط این خطاها موجب بروز احساسات و هیجانهای منفی در زوج ها شده و روابط آنها را دچار مشکل می کند.  نکته مهم آگاهی نداشتن افراد از رابطه ، افکار خود آیند و هیجانهای منفی نشأت گرفته از آن هاست.

تابع جماعت

پرخاشگری و خشم خود را کنترل کنید.

آقای دکتر محمدرضا تابع جماعت مشاور روانشناس و متخصص مشاوره خانواده بیان می کند که یکی از نقاط ضعف مهم انسان خشم و پرخاشگری اوست که در این حالت می تواند هم به خودش و هم به دیگران و به خصوص نزدیکانش آسیب برساند. عامل اصلی در ایجاد خشم افکار برانگیزاننده ای است که اغلب کمتر مورد توجه قرار می گیرند. نکته مهم شناسایی این افکار در ارتباط با رویدادها و عوامل استرس زا است. افکار برانگیزاننده به صورت خود گویی هایی در ذهن ماست  و آن چه می تواند ما را از اسارت افکار برانگیزاننده و بایدها و نباید ها رهایی ببخشد، توجه به اصل مسئولیت شخصی است.

کلام آخر مرکز مشاوره انتخاب نو:

انتخاب همسر و تشکیل خانواده و حفظ ان یکی از مهم ترین تصمیمها و مسائل زندگی هر فردی است و هر کدام ازآن ها خیلی سرنوشت ساز هستند و بر زندگی فرد تاثیر عمیقی می گذارند . ازدواج تصمیمی مادام العمر است و شکست در ان اثار منفی طولانی مدت دارد به همین دلیل سازگاری و حفظ رابطه یکی از مسئولیت های مهم زوجین است. و‌می توان گفت ازدواج رابطه ای خاص است که ما را همیشه در حال یادگیری و اموختن نگه می دارد. حفظ رابطه نیازمند تلاش دو طرفه است و سلامت روان در این میان نقش مهمی را در راستای سلامت خانواده دارد. از همین رو حفظ سلامت روان و در راستای ان سلامت رابطه و خانواده  اهمیت دارد. به این منظور برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با افرادی متخصص در مرکز مشاوره اتخاب نو ارائه دهنده خدمات تخصصی مشاوره ازدواج و مشاوره خانواده با شماره تلفن 22593216 مشورت نمایید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا