آخرین اخباراقتصادی

تورم و کندی رشد اقتصادی

تورم و روند افزایشی قیمت ها در طول یک سال گذشته بیش از هر زمان دیگری ملموس بوده و شرایط زندگی را برای اقشار متوسط و کم برخوردار سخت کرده است. صرف نظر از تاثیر مستقیم تورم بر زندگی آحاد جامعه، کسب و کارهای متوسط و کوچک ، بیشترین ضرر و خسارت را تجربه نموده اند و همین امر سبب رکود اقتصادی، تعدیل نیروی کار و افزایش آمار بیکاری و در نهایت کندی رشد اقتصاد را به همراه داشته است.

نوشته های مشابه

تورم به عنوان اساسی ‌ترین سد در برابر حیات اقتصادی کشورها شناخته می‌شود. افزایش مداوم قیمت‌ها یا کاهش مستمر در قدرت خرید پول هزینه‌های جدی بر جامعه تحمیل خواهد کرد. منظور از تورم ، تورم های بالای بیست درصد مشابه شرایطی که در چند سال اخیر تجربه نموده ایم، و گرنه تورم ملایم و نه چندان زیاد ، پدیده‌ای طبیعی است و توانایی چندانی در ایجاد اختلال در سرمایه‌ گذاری کسب و کارهای کارآفرینانه و بخش خصوصی ندارد.

راه اندازی یک کسب وکار کوچک و کارآفرینانه توسط یک بخش خصوصی در هر محیطی کار آسانی نیست، اما در یک اقتصاد سخت و تورم زا به مراتب سخت تر است. اگر آحاد جامعه از دهک های بالا، متوسط و پایین متاثر از این گرانی ها و روند افزایش قیمت ها قرار گرفته باشند، پرواضح است که کسب و کارهای کوچک و متوسط ، بزرگ ترین ضربه را در طی این چند سال اخیر متحمل شده اند. کسب و کارهای کوچکی که نقش تعیین کننده ای را در اقتصادهای پیشرفته بازی می کنند و بخش بزرگی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال بر دوش آن هاست و تورم دقیقاً موجودیت همین کسب و کارهای کارآفرینانه را تهدید می کند.

وقتی که هزینه ها اعم از هزینه های مواد مصرفی، نیروی کار و سایر هزینه ها مدام بصورت ماهانه و حتی روزانه در حال افزایش است، مسلما شرایط این کسب و کارها از ثبات کافی برخوردار نخواهد بود و نمی توانند با سرعت کافی خود را با وضعیت جدید سازگار کنند. از اینرو اولین تاثیر مستقیم تورم بر کسب و کارها ، کاهش قدرت خرید به دلیل افزایش قیمت هاست. در یک اقتصاد تورمی ، مدام ارزش پول ملی رو به افول است و از اینرو قدرت خرید آحاد جامعه کاهش می یابد.

در یک اقتصاد بیمار، تورم به تورم همچون یک زنجیره متصل است. به نحوی که تورم ، موجب ایجاد تورم بیشتر می‌شود. چرا که در زمان افزایش تورم ، مردم و کسب و کارها مدام به دنبال حفظ ارزش دارایی ها و پول های خود هستند، که در این شرایط اقتصاد لبریز از مقدار زیادی نقدینگی می‌شود که خود افزاینده ی میزان تورم است. در اقتصادی که درگیر افزایش تورم است، ریسک فعالیت های کارآفرینانه به شدت بالاست. اینجاست که اغلب افراد به جای ورود به فعالیت های کارآفرینانه و راه اندازی کسب و کار، از روش‌های بی ‌ضرر و کاذب من جمله سرمایه گذاری در حوزه طلا ، سکه و ارز برای حفظ سرمایه ی خود استفاده می کنند. از این طریق تورم فضای امن سرمایه گذاری و رشد کسب و کارها را مختل می نماید.

در چنین شرایط اقتصادی ، اگر شما هم به عنوان یک کارآفرین یا صاحبان کسب و کارهای کوچک و متوسط مشغول به کارید، باید توجه داشته باشید،  این امر سبب کاهش اعتماد مصرف کننده و کاهش فروش و در نهایت ورشکستگی می شود، که چنین شرایطی همه ی کسب و کارها را تهدید می کند و البته مشاغل خرد آسیب پذیرترند. در چنین شرایطی این شما هستید که می توانید با تغییر رویکرد و استراتژی، از کسب و کارتان محافظت نمایید، تا در طول رکود اقتصادی ، بقا و حتی رونق پیدا کنید. از جریان نقدی خود محافظت کنید و با راهکارهایی چون افزایش فروش یا ارائه خدمات بازپرداخت و کاهش هزینه های غیرضروری، کسب و کار خود را در برابر رکود مقاوم کنید. بر روی کسب و کارتان بصورت تخصصی تمرکز کنید و بر روی گزینه ی جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان قدیمی بصورت جدی متمرکز شوید. مثل همیشه بازاریابی ، ستون اصلی کسب و کار شماست و فرایندی است که بالاخص در شرایط تورمی می تواند ناجی کسب و کار شما باشد.

برای بقا در یک اقتصاد تورمی، نباید نشست و نظاره گر بود. باید ابتکار و خلاقیت را به کار گرفت، با نگرشی مثبت به آینده خوش بین بود تا بتوان از این برهه ی اقتصادی نیز به سلامت گذر کرد.

مهندس فاطمه یحیائی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا