بانک-بیمه-بورس

تشریح برنامه های بانک ملت در زمینه تحول دیجیتال

بحث تحول دیجیتال و در پی آن بانکداری دیجیتال، مدتی است که بهصورت جدی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیری می شود. دراین زمینه، وزارتخانه مذکور نسبت به چاپ وتوزیع مجلد معرفی ابعاد تحولدیجیتال و راهکارهای پیشنهادی برای تهیه نقشه راه تحول دیجیتال نیزاقدام کرده و از بانک‌ها خواسته است برنامه و نقشه راه این تحول را تهیه وارائه کنند. مبنای اصلی این موضوع براساس گذر از مرحلهمحصول‌گراییبهمشتری‌گرایی و خدمت‌محوریاست که درصورتتوجه جدی به آن می‌توان شاهد ایجاد نوآوری در لایه‌های مختلف کسب و کار و تامین نیازهای فعالان اقتصادی و سایر متقاضیان از طریق بهبودتجربه مشتری باشیم. این موضوع زمینه ساز آن شد تا وزارت اموراقتصادی و دارایی در سال گذشته با برگزاری جلسات اختصاصی فنی باحضور کارشناسان و اساتید دانشگاهی و بانکی نسبت به ارزیابیاقدامات بانک‌ها در زمینه بحث تحول دیجیتال و ارائه نقشه راه استقراربانکداری دیجیتال اقدام کند. ماحصل کار بیانگر آن بود که در سال 98 بانک ملت در زمینه همگامی با تحول دیجیتال و تهیه نقشه راه استقراربانکداری دیجیتال در بین بانک‌های دولتی و خصوصی شده، پیشگام بودهاست. براین اساس، در جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهوری،وزیر اموراقتصادی و دارایی و مدیران ومعاونان وزارتخانه مذکور ازعملکرد بانک ملت در این زمینه قدردانی شد.

به گزارش نقش نیوز،براین اساس محمد بیگدلیمدیرعامل بانک ملت باهدف آگاهی بیشتر از کم و کیف این موضوع توضیحاتی را ارئه کرد. بیگدلی  درباره آخرین روندها و دستاوردهای بانک ملت در حوزه تحولدیجیتال گفت: بانک ملت از سال 1397 با درک اهمیت توجه به مبانیبانکداری و تحول دیجیتال، نسبت به تعریف آن به عنوان یکی ازاستراتژی‌های نه‌گانه بانک اقدام کرد. وی در ادامه افزود:هم‌اکنون کارگروهپیاده‌سازی بانکداری دیجیتال، با حضور مدیران عالی بانک مشغول بهفعالیت است و در زمینه مواردی نظیر استخراج متدولوژی تدوین نقشه راهتحول دیجیتال، تعیین ساختار راهبری و نقش‌ها و مسوولیت‌های تحولدیجیتال، همسوسازی استراتژی‌های کسب و کار، بررسی تاثیر بانکداریدیجیتال بر جریان‌های درآمدی و استخراج پروژه‌های کلان برای تحولتحقق دیجیتال، در بانک بررسی‌های لازم را انجام داده یا در حال تکمیلآن است.

مدیرعامل بانک ملت تصریح کرد: در این زمینه بانک ملت چشم‌انداز،ماموریت، اهداف کلان و محورهای استراتژیک خود را در حوزه کسب وکار و تحول دیجیتال تعریف کرده و در زمینه چالش‌ها و ریسک‌های پیش روبرای گام نهادن در این مسیر، شناسایی بازیگران اصلی در ایناکوسیستم و نقاط قوت و ضعف آن، مطالعات جامعی را انجام داده است. وی اظهار داشت: حسب برنامه‌ریزی صورت پذیرفته، تدوین نقشه راه تحولدیجیتال بانک ملت، به زودی خاتمه می‌یابد که یک نسخه از آن نیز دراختیار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار خواهد گرفت. علاوه براین،بانک ملت با هدف آشنایی هرچه بیشتر در این زمینه و همچنین تغییرمسیر یا سازماندهی مجدد فرآیندها، نسبت به تعریف پروژه‌های راهبر درزمینه بانکداری دیجیتال اقدام کرده است. این پروژه‌ها، علاوه بر اینکهتأثیرات درون سازمانی یادشده را به همراه خواهد داشت، باعث می شودکه مشتریان نیز متوجه تحولی محسوس در بانک شوند،همچنینکارشناسان و مدیران نیزبا اجرای این پروژه‌ها، توانایی‌ها و قابلیت‌هایموجود در بانک را محک زده و به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برند. ویدر پاسخ به این سوال که چه خدماتی با دیدگاه بانکداری دیجیتال برایمشتریان قابل استفاده خواهد بود، گفت: در ابتدا باید به این نکته اشارهشود که در تحول  دیجیتال، اصل مهم، استفاده حداکثری از داده‌هایمشتری و توجه بیشتر به بهبود تجربه مشتری در دریافت خدمات بانکیاست. ضمن آنکه سهولت در ارائه خدمات و تنوع کانال‌های  ارائه خدماتهم باید مدنظر قرار گیرد. بنابراین پروژه های راهبر باید چنین ویژگی‌هاییرا داشته باشد.

بیگدلی افزود: دو پروژه بزرگ که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرارمی‌گیرد، عبارتند از:1-پروژه اعطای تسهیلات غیرحضوری فرابانک که بهجرات می‌توان گفت درنوع خود بی‌نظیر است. وی در توضیح این پروژه هاگفت:هم اکنون از ابعاد طراحی و تولید سامانه به انجام رسیده است وپیش‌بینی می‌شود در ماه آینده، مورد بهره‌برداری قرارگیرد. متقاضیان ازطریق این سامانه که به صورت 24×7 و از طریق محیط بانکداری اینترنتیبانک ملت قابل دسترسی است، می‌توانند نسبت به ثبت درخواستتسهیلات خود اقدام کنند.2-پروژه دیگر، پروژه بانکداری مبتنی برشبکه‌های اجتماعی است. این پروژه یکی از پروژه‌های کلیدی بانک ملتاست که در سال جاری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. در این پروژه تلاشبر این است که اکوسیستمی جدید بر پایه شبکه‌های اجتماعی و توأم بافضای کسب و کاری و به ویژه تکیه بر انجام راحت تراکنش‌های بانکی درمحیط تلفن همراه فراهم ساخته شود. این پروژه در واقع نسل جدید همراهبانک ملت است.

وی با اشاره به اینکه بانک ملت قبلا هم از این قبیل پروژه‌ها داشته است،گفت: در این زمینه به طراحی و تولید سامانه نماچک، پروژه ملی شارژسهمیه کارت سوخت، طراحی و تولید  APIهای موردنظر برای Fintech هامی توان اشاره کرد که در حال بهره برداری هستد. بیگدلی در پاسخ به اینسوال آیا هم اکنون زمینه و امکانات لازم برای حرکت به سوی بانکداریدیجیتال در کشور وجود دارد، بیان داشت: همانگونه که قبلا هم بدان اشارهکردم، اصطلاح بانکداری دیجیتال در واقع یک تحول دیجیتال است کهباعث دگرگونی‌های قابل ملاحظه ای در کسب و کار بانک ها می‌شود. اینمهم باعث می شود که بیشتر از ضرورت توجه به زیرساخت‌های فنی، بهزیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی توجه شود. در واقع این تحول بیش ازهر چیز نیازمند آموزش برای کارکنان بانک ها متناسب با شغل و عملکردواحدهای بانک و همچنین فرهنگ‌سازی برای مشتریان است. مدیرعامل بانک ملت در پایان خاطرنشان کرد: اینجانب همواره به این موضوع تاکیددارم که در پیاده سازی تحول دیجیتال باید صبر و حوصله داشته باشیم. با برنامه حرکت کنیم و از آموختن نهایت لذت را ببریم. از شکست‌ها درسبگیریم و از پیروزی‌ها مغرور نشویم. تحول دیجیتال حرکتی است پیوستهومداوم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا