آخرین اخبار

تاکید بر اجرای صحیح سیاست های حمایت از کارآفرینان

یک فعال حوزه کار در راستای سیاست های تشویقی حمایت از کارآفرینان می گوید: وقتی مبلغ هنگفتی از خزانه به اسم کمک به اقتصاد یا کارآفرین داده می شود، انتظار داریم نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل کنند و خروجی کار نشان بدهد که چقدر اشتغال به وجود آمده و چه تعداد به بیمه شدگان اجباری اضافه شده است؟

ناصر چمنی در گفتگو با ایسنا، با اشاره به تصویب سیاست های تشویقی حمایت از کارآفرینان اظهار کرد: تصویب این قانون خوب است ولی اگر بخواهیم اجرا کنیم شاید نتیجه ندهد چون در مسیر اجرای آن به قدری آیین نامه های مختلف یا افراد قانون گریز قرار می گیرند که مثل طرح مناطق آزاد به نتیجه نمی رسد.
وی ادامه داد: اگر این سیاست ها به درستی اجرا نشود یا کسانی باشند که بخواهند از آن سودجویی کنند یا قانون را دور بزنند یقینا به ثمر نمی رسد و اهداف پیش بینی شده در آن محقق نمی‌شود لذا اجرای این قانون مهم است تا کارآفرینان دلگرم شوند.این فعال حوزه کار افزود: سیاستهای مذکور، امتیازات خوبی است و ما مناطق آزاد را بر مبنای  همین دیدگاه در برخی از نقاط کشور ایجاد کردیم که تولید کننده بتواند از معافیت گمرکی و مالیاتی برخوردار شود ولی دیدیم اکثر مناطق آزاد ما به بازار خرید تبدیل شدند.
چمنی خاطرنشان کرد: ما قوانین خوبی در کشور داریم ولی مشکل اجرای قانون است. بارها گفته ایم که قانون کار یکی از بهترین و پیشرفت ترین قوانین در کشور ما و حتی دنیا است ولی از آن به درستی استفاده نمی کنیم چون مشکل ما این است که قانون را اجرا نمی کنیم.وی با طرح این پرسش که چرا این قانون باید در آخرین روزهای دولت تصویب و ابلاغ شود؟ اظهار کرد: اگر این طرح، طرح خوبی است و توانایی اجرای آن را داشتند چرا در این دولت اجرا نکردند؟ ما می گوییم چون هر روز به فکر دغدغه‌های مردم بودند به آخر دولت افتاد.
این فعال کارگری ادامه داد: در دولت قبل، طرحی به نام حمایت از تولید ارائه و اعلام کردند کسانی که بتوانند اشتغال ایجاد کنند حتی در کارگاه های کوچک وام به آنها تعلق می گیرد ولی چون نظارت نبود و قانون‌گریزی شد و کسانی که مسئول اجرای دقیق این قانون بودند از آن سوء استفاده کردند، نتیجه این شد که این وام ها از بخش هایی مثل ساخت و ساز سردرآورد و میلیاردها هزینه صورت گرفت بدون آنکه در رشد اقتصادی اثرگذار باشد.
چمنی تصریح کرد: انتظار داریم وقتی مبلغ هنگفتی از خزانه به اسم کمک به کارآفرین یا اقتصاد در جهت اجرای صحیح سیاست های حمایت از کارآفرینان داده می شود، نهادهای نظارتی به وظیفه خود عمل کنند و خروجی کار نشان بدهد که چقدر اشتغال ایجاد شده و چه تعداد به بیمه شدگان اجباری اضافه شده است؟
به گفته این فعال حوزه کار هنگامی که وامی داده می شود ولی نظارت و مدیریتی بر روند پرداخت آن صورت نمی گیرد، طبیعی است که ندانیم این منابع چطور هزینه شده یا در اختیار تولیدکنندگان و کارآفرینان قرار گرفته است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا