آخرین اخبارورزشی

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد کودکان و نوجوانان

وحیده میرزایی شاهرودی- کارشناس سلامت

 

نوشته های مشابه

ورزش و فعالیت بدنی برای بهبود عملکرد کودکان و نوجوانان بسیار مهم است و تأثیرات مثبت زیادی بر روی سلامت و عملکرد آن‌ها دارد. سلامت جسمانی یکی از مهم ترین تاثیرات ورزش بر کودکان و بالاخص نوجوانان است. ورزش و فعالیت بدنی، سبب تقویت عضلات، بهبود قوام بدن و افزایش انعطاف ‌پذیری می‌شود. کودکان و نوجوانانی که فعالیت بدنی منظم دارند، احتمالاً کمتر از مشکلات جسمانی مانند چاقی ، بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی بیماری‌های مزمن رنج می‌برند.

شایان ذکر است که ورزش و فعالیت های بدنی تأثیر مثبت زیادی در سلامت روانی کودکان و نوجوانان دارد. فعالیت بدنی منظم می ‌تواند به کاهش استرس، افسردگی و اضطراب کمک کند. همچنین، ورزش باعث ترشح هورمون ‌های مانند آندورفین می‌شود که خوشحالی و احساس خوب را افزایش می‌دهد.

تقویت عملکرد تحصیلی یکی از مهم ترین مزایای ورزش در این گروه سنی است. بررسی ها نشان داده است که فعالیت بدنی منظم می‌تواند بهبود حافظه، تمرکز و توجه، تفکر خلاقانه و عملکرد شناختی دانش‌آموزان را ارتقا دهد. همچنین تحقیقات نشان می دهد که رابطه ی مستقیمی میان تعاملات اجتماعی و ورزش کردن در کودکان و نوجوانان وجود دارد.ورزش و فعالیت بدنی، فرصتی به منظور برقراری روابط اجتماعی ، همکاری و تعامل با دیگران را  فراهم می ‌کند. ورزش های تیمی هم به طور خاص، می‌تواند مهارت‌ های اجتماعی مانند همکاری، رهبری، احترام و اعتماد به نفس را تقویت کند. توسعه مهارت‌های جسمانی هم فاکتور مهمی است که از دستاوردهای ورزش کردن در کودکان و نوجوانان است. ورزش و فعالیت بدنی، به کودکان و نوجوانان کمک می ‌کند تا مهارت‌های جسمانی خود را توسعه دهند و مهارت‌های مانند تعادل، هماهنگی، تکنیک‌های حرکتی، انعطاف‌پذیری و قدرت در آن ها تقویت شود. تقویت این مهارت ‌ها به آن‌ ها کمک می‌کنند در فعالیت‌های روزمره و ورزشی مانند بازی‌های ورزشی، رقابت‌ها و سایر فعالیت‌های بدنی بهتر عمل کنند.

تاثیر ورزش در بهبود عملکرد کودکان و نوجوانان
تاثیر ورزش در بهبود عملکرد کودکان و نوجوانان

نقش والدین و البته سیستم آموزش و پرورش در ایجاد و تقویت فرهنگ ورزش در کودکان و نوجوانان و البته والدین آن ها بسیار مهم و حائز اهمیت است. بهترین راه برای تشویق کودکان به ورزش، نمونه بودن شما است. اگر خودتان فعالیت بدنی منظم داشته باشید، کودک شما احتمالاً از شما الهام می‌گیرد و تمایل بیشتری به شرکت در فعالیت‌های بدنی خواهد داشت. البته باید پذیرفت که بیشتر کودکان و نوجوانان به ورزش‌هایی علاقه‌ مند هستند که باعث لذت و سرگرمی شان می‌شود.

با کودک خود صحبت کنید و از علایقش درباره ورزش‌ها بپرسید. سپس سعی کنید فعالیتی را انتخاب کنید که با علاقه کودک تان سازگار باشد. فراهم کردن محیطی که کودکان را به فعالیت بدنی تشویق کند، یکی دیگر از راه‌های مؤثر است. مثلاً، اگر در خانه فضای مناسبی برای بازی و ورزش دارید، کودکان احتمالاً بیشتر وقت خود را در فعالیت‌های بدنی گذرانده و به آن عادت می‌کنند. برای تشویق کودکان به ورزش و فعالیت بدنی، بهتر است تنوع و جذابیت را در فعالیت‌های بدنی حفظ کنید. می‌توانید از مجموعه‌ای از ورزش‌ها و بازی‌های مختلف استفاده کنید و آن‌ها را به صورت منظم تغییر دهید تا کودکان همیشه چیز جدیدی را تجربه کنند.

اغلب کودکان و نوجوانان از فعالیت‌های گروهی با دوستانشان لذت می‌برند. سعی کنید کودک خود را تشویق کنید تا با دوستانش وارد فعالیت‌های بدنی مشترک شوند. این امر می‌تواند احساس همبستگی و تعامل اجتماعی را تقویت کند. هرگاه کودک شما در فعالیت‌های بدنی مشارکت کند یا پیشرفتی از خود  نشان داد ، آن را تمجید و ترغیب کنید. این تشویق‌ها و تمجیدها می‌توانند انگیزه و اعتماد به نفس، در کودکان  بالاخص نوجوانان را افزایش دهد.

به طور کلی، ورزش و فعالیت بدنی در کودکان و نوجوانان تأثیرات بسیار مثبت و شگرفی دارد و حتی می تواند آن ها را در برابر بسیاری از حوادث و خطرات اجتماعی مصون دارد و عامل تاثیرگذاری در موفقیت شان داشته باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا