آخرین اخبارصنعت-معدن-تجارت

تأثیر صنعت ریلی بر محیط‌زیست ؛ آلایندگی‌ها، راهکارها و چشم‌انداز آینده

 

با رشد روزافزون جمعیت، تأمین نیازهای افراد نیز به برنامه‌ریزی مشخصی نیاز خواهد داشت. احتمالاً در حدود نیم قرن پیش با نیمی از امکانات فعلی، زندگی آرام و رؤیایی محقق می‌شد؛ اما این روزها به تسهیلات و امکانات بیشتری برای تأمین حداقل‌های زندگی نیاز است. یکی از مهم‌ترین مسائل، موضوع حمل‌ونقل است که باید به آن پرداخته شود. در کشور وسیع و پرجمعیتی نظیر ایران، می‌بایست برای رفاه حال مردم، سیستم حمل‌ونقل به بهترین شکل فعالیت کند تا افراد بی‌هیچ دردسری به مقصد برسند. سیستم حمل‌ونقل ریلی نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند و ازاین‌رو می‌خواهیم اثرات زیست‌محیطی آن را بررسی کنیم. همچنین به نحوه تهیه بلیط قطار و هواپیما خواهیم پرداخت.

تاریخچه گسترش حمل‌ونقل ریلی در دنیا

بدون شک ابداع قطار یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های بشر تا به امروز بوده که تأثیرات قابل توجهی بر کیفیت زندگی او داشته است. در سده ۱۸، زمزمه‌هایی از پیدایش سیستم حمل‌ونقلی جدید و متفاوت شنیده می‌شد. شاید برایتان جالب باشد که در آن دوره مقاومت و مخالفت شدیدی از سوی برخی از اقشار و احزاب، با آغاز فعالیت لوکوموتیوها به عمل می‌آمد. در این مسیر، حتی بسیاری از افراد جان‌فشانی کردند تا نهایتاً در سال ۱۸۲۵، نخستین قطار بر روی ریل‌ها در انگلستان به حرکت درآمد. این پیشرفت عظیم، تحولاتی را در حوزه حمل‌ونقل به وجود آورد. نخستین قطاری که از آن نام بردیم، با قدرت بخار کار می‌کرد و ازقضا سرعت مطلوبی هم داشت. پس‌از تغییرات متعدد، در سال ۱۹۱۳ موتورهای دیزلی جایگزین این ماشین‌های بخار در قطارها شدند.

اختراع قطار مزایای متعددی برای بشریت داشت. این مزایا به‌قدری پررنگ و مهم بودند که پس‌از گذشت صد سال، همچنان به‌طور گسترده از قطارها استفاده می‌شود و به نظر می‌رسد تا سالیان سال، سیستم ریلی بخش قابل توجهی از حمل‌ونقل را پوشش خواهد داد. قطار پتانسیل حمل تعداد زیادی از مسافران را دارد و می‌تواند جایگزین خوبی برای حمل‌ونقل جاده‌ای باشد. همین مسئله تخریب محیط‌زیست را به حداقل می‌رساند و از جهات دیگر نیز با مزایایی همراه است. در ادامه به این مزایای خرید بلیط قطار خواهیم پرداخت.

اثر توسعه سیستم راه‌آهن بر آلودگی هوا

یکی از تأثیرات مهم سیستم راه‌آهن، بر روی آلودگی هوا است. در نگاه اول ممکن است قطارها بی‌ربط به آلودگی هوا به نظر برسند؛ اما درواقع از جهات مختلف بر میزان آلودگی اثرگذارند. از یک سو می‌توان آن‌ها را کاهنده آلودگی قلمداد کرد؛ چراکه گازوئیل مصرفی آن‌ها نسبت به بنزین که سوخت غالب خودروهاست، آلودگی کمتری تولید می‌کند. به همین خاطر، درمجموع میزان آلودگی وارده به هوا از سوی قطارها، کمتر از حمل‌ونقل جاده‌ای برآورد می‌شود.

با توجه به این موضوع، در سال‌های اخیر تلاش شده تا قطارهای قدیمی با قطارهای جدید جایگزین شوند. قطارهای قدیمی به‌سبب افت کیفیت موتور و سیستم کاتالیز ضعیف، آلودگی بیشتری به هوا وارد می‌کنند. این در حالی است که رسیدگی به قطارها و یا استفاده از قطارهای جدید، می‌تواند آلایندگی‌ها را کاهش دهد. قطارهای جدید پتانسیل‌های به‌مراتب بیشتری برای کاهش آلاینده‌ها دارند.

رابطه میان سیستم ریلی و توسعه پایدار

جالب است بدانید که خرید بلیط قطار می‌تواند با میزان توسعه‌یافتگی جوامع ارتباط مستقیمی داشته باشد. اگرچه اغلب ما به‌اشتباه استفاده از خودروهای شخصی را ملاکی برای توسعه‌یافتگی می‌دانیم، اما حقیقت چیز دیگریست. بر‌اساس اصول توسعه پایدار، جامعه باید به سمتی حرکت کند که میزان بهره‌وری را افزایش داده و آلودگی را به حداقل برساند. استفاده از قطار نیز دقیقاً هم‌سو با همین اهداف است؛ البته اگر از قطارهای جدید با کمترین میزان آلودگی استفاده شود. هر قطار می‌تواند تعداد بسیار زیادی از مسافران را جابه‌جا کند و دیگر نیازی به سرازیر شدن سیلی از انبوه ماشین‌ها به خیابان‌ها نخواهد بود. بنابراین می‌بینیم که به شرط اصلاح سیستم ریلی، قطارها می‌توانند نقش موثری در توسعه کشور در حوزه حمل‌ونقل داشته باشند.

میزان مصرف سوخت‌های فسیلی در قطارها

از دیگر اثرات سیستم حمل‌ونقل ریلی، اثر آن بر میزان استخراج سوخت خواهد بود. یکی از مسائلی که آسیب زیادی به چرخه‌های طبیعی و زمین وارد می‌کند، مسئله استخراج سوخت است. حمل‌ونقل، نقش بسزایی در سوخت مصرف‌شده دارد؛ بنابراین اگر بتوان میزان مصرف سوخت در آن‌ها را کاهش داد، کل سوخت استخراج‌شده نیز کمتر می‌شود. بر‌اساس آمار منتشرشده به ازای حمل هر تن بار توسط قطار، یک‌هفتم میزان گازوئیل استفاده‌شده در کامیون‌ها، مصرف می‌شود. بر‌اساس این آمار، قطار می‌تواند میزان مصرف و استخراج سوخت را به‌مراتب کاهش دهد. این موضوع درباره قطار مسافربری نیز صدق می‌کند. بااین‌حال بسیار مهم است که قطارها موتور سالمی داشته باشند و حتی از انرژی‌های تجدید‌پذیر نظیر برق در آن‌ها استفاده شود.

اثرات منفی سیستم ریلی بر محیط‌زیست

اگر اصلاحاتی در‌خصوص کیفیت و نحوه عملکرد قطارها صورت نگیرد، می‌توانند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به طبیعت وارد کنند. برخی از این آسیب‌ها به شرح زیر هستند:

  • تغییر اقلیم: استفاده بیش‌از حد از سوخت‌های فسیلی در‌نهایت موجب فعال‌شدن اثر گلخانه‌ای و گرم‌شدن زمین می‌شود. در ادامه، یخچال‌ها آب خواهند شد و تغییرات اقلیمی رخ می‌دهند.

  • کاهش کیفیت هوا: آلاینده‌های ناشی از قطار می‌توانند سبب آلودگی دائمی هوا و کاهش کیفیت آن شوند.

  • تغییر کیفیت خاک و آب: آلاینده‌ها به‌هر‌شکل، وارد خاک و آب می‌شوند و می‌توانند محصولات غذایی را نیز تحت‌تأثیر قرار دهند.

بلیط قطار و هواپیما را با قیمتی ارزان از فلای تودی بخرید

بر‌اساس آنچه گفته شد، می‌بایست قطارهای قدیمی با قطارهای به‌روز و جدید جایگزین شوند تا اثر منفی آن‌ها به حداقل برسد. خوشبختانه پیشرفت‌های متعددی در علم و صنعت در‌حال رخ‌دادن هستند و حمل‌ونقل را به سمت‌وسوی مطلوبی پیش می‌برند. در ایران نیز تلاش می‌شود تا قطارهای جدید، فعالیت خود را آغاز کنند. اگر قصد سفر با قطار را دارید، می‌توانید بلیط قطار خود را از وبسایت فلای تودی تهیه کنید. این مجموعه امکان خرید بلیط بهترین انواع قطار را فراهم کرده است. فلای تودی انواع دیگری از خدمات گردشگری را نیز ارائه می‌کند که با مراجعه به سایت، می‌توانید آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا