استان هاخراسان جنوبیویژه

بیش از 45 هزار نفر در خراسان جنوبی تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر هستند

خراسان جنوبی – رضا بهنام – علیرضا اسدی مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: صندوق بیمه روستائیان و عشایر با ماهیت مستقل برای تحت پوشش قرار دادن روستاییان و عشایر در سال ۱۳۸۴ به زیر مجموعه‌ای وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تشکیل شده است.

وی افزود: اخیرا علاوه بر روستاییان و عشایر، کشاورزان غیر ساکن در روستاها، افراد فاقد بیمه در شهرهای زیر ۲۵ هزار خانوار جمعیت، کارگران فصلی، رانندگان بین شهری، نیروهای دامپزشکی و منابع طبیعی و واحدهای تابعه نیز شرایط استفاده از این بیمه را دارند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی عنوان کرد: تفاهم نامه‌ای در سطح کلان با سازمان میراث فرهنگی، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و بسیج سازندگی منعقد شده که اگر جامعه هدف آنها تحت حمایت سایر صندوقها نباشند از این بیمه استفاده شود.

اسدی عنوان کرد: شرایط سنی برای بیمه ۱۸ تا ۵۰ سال سن است و هیچ محدودیتی برای پوشش افراد بین این رده سنی نداریم. تمامی واجدین شرایط می‌توانند از مزایای این بیمه استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: ورود به این صندوق اختیاری است.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی گفت: در بحث مزایا نیز تمامی مزایایی که سایر بیمه ها دارد این بیمه نیز دارد و در بحث درمان نیز روستاییان و عشایر از بیمه خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

اسدی عنوان کرد: مهمترین برنامه‌های این بیمه بازنشستگی، از کار افتادگی، مستمری بازماندگان و انتقال سابقه است.
وی در مورد حق بیمه دریافت شده از بیمه شده، افزود: حق بیمه بر اساس سطح درآمدی است که در سال توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ابلاغ میشود و متقاضی انتخاب می‌کند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان‌جنوبی گفت: هشت سطح درآمدی داریم که بر این اساس حق بیمه تعیین می‌شود؛ کمترین حق بیمه ۳۳۰ هزار تومان و بالاترین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است و میزان حقوق پس از بازنشستگی نیز بر اساس حق بیمه پرداخت شده به حساب بیمه شده واریز می‌شود.

اسدی به اقدامات شاخص سال جاری اشاره و عنوان کرد: اجرای طرح همسان سازی و افزایش حقوق از جمله اقدامات انجام شده است.

وی از پرداخت سه میلیون تومان تسهیلات به صورت قرض الحسنه به مستمری بگیران با اقساط ۳۶ ماهه اشاره کرد و افزود: در تیرماه سال جاری با همکاری استانداری خراسان جنوبی تفاهم نامه‌ای در راستای بیمه سه هزار شاغل صنایع دستی منعقد شد و این تعداد در استان بیمه شدند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی بیان کرد: کسب رتبه برتر عنوان شفافیت صندوق بیمه عشایر و روستائیان استان از دیگر موفقیت‌های بوده است.

اسدی به ۱۵ مهر روز روستا و عشایر سال گذشته و سفر معاون اول رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی اشاره و افزود: تفاهم نامه‌ای در راستای بیمه یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر از دهک های پایین جامعه هدف منعقد شد و مقرر شده حق بیمه سال اول را دولت برای بیمه شده‌ها پرداخت کند‌ و سال‌های بعد توسط بیمه شده پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: جامعه هدف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کشاورزان، فعالان صنایع دستی، زنان روستایی و … که فاقد بیمه اند، است.
مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: ثبت‌نام قطعی از متقاضیان اسفند ماه سال جاری انجام خواهد شد.

اسدی به طرح بیمه ۱۰۰ هزار عشایر کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا ابتدا ۶ هزار عشایر استان برای بیمه معرفی شدند که با پیگیری های انجام شده به دو برابر افزایش یافت و با این سهمیه پیش‌بینی می‌شود تمام سرپرستان عشایر استان از خدمات بیمه‌ای برخوردار شوند.

وی شمار خانوار روستایی و عشایری استان را بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۳ هزار و ۶۳۰ نفر عنوان کرد و افزود: ۴۵ هزار و ۱۶۹ نفر از این تعداد تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر در استان خراسان جنوبی هستند.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی با بیان این‌که از ابتدای امسال طرح بازنشستگی آغاز شده، گفت: میزان جذب افراد به بیمه در سال جاری نسبت به سال گذشته سه برابر شده است.

اسدی خاطرنشان کرد: از جمعیت بیمه شده در استان یک هزار و ۸۷۷ نفر بازنشسته پیش از موعد، چهار هزار و ۴۵ نفر مستمری بگیر، ۱۳۲ نفر از کار افتاده و ۳۰۱ نفر بازنشسته هستند‌.

وی افزود: از ۴۵ هزار بیمه شده در استان حدود ۳۰ درصد بیمه خود را جابجا کرده و درصدی نیز بدون هیچ اطلاعی از پرداخت حق بیمه منصرف شدند که نمیتوان برای این افراد کاری کرد.

مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه سن بیمه شده بین ۱۸ تا ۵۰ سال است چنانچه بیمه شده ای حتی یک ماه حق بیمه پرداخت کرده باشد و بنابردلایلی قطع کند اگر سنش بیش از ۵۰ سال باشد امکان ادامه پرداخت حق بیمه وجود دارد.

اسدی از بیمه بیش از ۱۰ هزار زن در استان خبر داد و گفت: در بحث بیمه زنان روستایی چنانچه زنی تحت حمایت همسر باشد نیز می‌تواند از این بیمه استفاده کرده و دو حقوق دریافت کند.
وی به فعالیت ۳۷ کارگزاری در استان اشاره کرد و افزود: هر سال بر اساس سهمیه تکلیفی افراد بیمه می‌شوند و هدف پوشش حداکثری مشمولان در استان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا