آخرین اخباراقتصادی

بهره وری ؛ فاکتوری برای ارزیابی کارایی یک کسب و کار

مهسا صالحی- ارشد مدیریت مالی

بهره وری یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در فعالیت های کارآفرینانه است. بهره وری به زبان ساده، معیاری برای ارزیابی کارایی یک کسب و کار و میزان توانایی شما در تامین خواسته های مشتریان است و افزایش آن باعث کاهش هزینه های مصرفی در کسب و کارتان خواهد شد. از اینرو بهره وری در علم اقتصاد، از نسبت خروجی  اعم از تولید، درآمد و … یک سازمان، بر میزان منابعی که به سازمان تزریق می شود، مانند نیروی کار، سرمایه یا هر منبع دیگری به  ساعات کار اندازه گیری می شود.

بخش های یک سازمان و یا یک کسب و کار هرگز از یکدیگر منفک نبوده و به همه بخش های سازمان بستگی دارد. در حالت ایده آل اگر در یک کسب و کار بهره وری در تمام اجزای خرد آن هماهنگ و مطابق با یک استراتژی پیش رود، بهره وری سازمانی هم به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. در واقع این بهره وری به معنی استفاده بهینه از منابع و زمان است و در نتیجه افزایش تولید، کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری را در فعالیت های کارآفرینانه به دنبال دارد.

برای دستیابی به بهره وری بالا در فعالیت های کارآفرینانه ، باید از روش ها و ابزارهایی استفاده کرد که توسط کارآفرینان موفق به کار گرفته شده اند.

نقش مدیران و رهبران اثرگذار را هرگز نادیده نگیرید. در هر کسب و کاری  یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها برعهده مدیر است و یا می توان به جرات بیان کرد که در واقع  مهم‌ترین دلیل شکست و یا موفقیت یک کسب و کار یا فعالیت کارآفرینانه را می‌توان مدیر و یا رهبر آن مجموعه دانست.

وظیفه اصلی مدیران، هدف گذاری برای کارمندان و مشخص کردن خط مشی، اولویت‌ها و وظایف است. چنانچه مدیری بتواند در توسعه برنامه‌ ها، استخدام کارکنان کارآمد، انگیزه دادن به مجموعه و هدایت آن توانمند باشد، بدون شک بهره وری کارمندان خود را نیز به بالاترین حد ممکن می‌ رساند.

مدیریت زمان نیز یکی از فاکتورهای مهم در افزایش بهره وری است. کارآفرینان باید به یک برنامه ریزی دقیق برای مدیریت زمان خود بپردازند. این برنامه ریزی ها شامل تعیین اولویت ها، تعیین مهلت ها، تخصیص زمان برای هر فعالیت و مانیتورینگ پیشرفت کار می‌شود. امروزه فناوری های مختلفی مانند نرم افزارهای مدیریت پروژه، ابزارهای ارتباطی و ابزارهای ساده آماری در دسترس کارآفرینان قرار دارد که می‌تواند به بهبود بهره وری کمک کند. تعیین اهداف گروهی و شخصی و تبیین وظایف در آن راستا بسیار حائز اهمیت است. کارآفرینان باید وظایف خود را به افراد متخصص و کاربلد تخصیص دهند تا بهره وری بالاتری داشته باشند. به عنوان مثال، تخصیص وظایف مدیریتی به یک مدیر ذبده و تخصیص وظایف فنی به یک تیم فنی و کاردان بسیار مهم است.

آموزش بخش مهمی از فرایند فعالیت های کارآفرینانه و افزایش بهره وری است. کارآفرینان باید آموزش را جدی بگیرند تا بهبود بهره وری خود را ارتقاِء بخشند. آموزش می ‌تواند شامل آموزش مهارت های جدید، به روزرسانی دانش فنی و آشنایی با روش های جدید باشد که به بهبود بهره وری کمک می‌کند.

کارآفرینان باید فرهنگ بهبود مستمر را در کسب و کار خود ترویج دهند. این امر شامل بررسی مستمر عملکرد، شناسایی نقاط ضعف و اجرای اصلاحات به منظور بهبود فرایندهای کاری است. همچنین کارآفرینان می ‌توانند با معرفی رویکردهای جدید به فرایندهای کاری، بهبود بهره وری را تجربه کنند. به عنوان مثال، اجرای رویکرد Agile در توسعه نرم افزار می ‌تواند به بهبود بهره وری کمک کند.

پیشرفت  بهبود شرایط موجود و افزایش سود دهی کسب و کارها و فعالیت های کارآفرینانه  از اهداف اصلی هر شرکت و یا سازمانی است. یادتان باشد پرسنل و افرادی که در مجموعه ی شما مشغول به فعالیت اند، نقش بسزایی در افزایش بهره وری مجموعه ی کاری شما دارند. از اینرو افزایش بهره وری کارکنان  قطعا سبب بهبود شرایط کاری کسب و کارتان خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا