ویژه

بزرگ ترین مشکل کریدور شمال و جنوب

28 جولای 2021 کنفرانس کریدور شمال و جنوب برگزار شد. سید جلیل جلالی فر -عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند.سید جلیل جلالی فر در ابتدای سخنانش گفت:قبل از هر چیز لازم می دانم  از ریاست محترم باشگاه کریدور شمال و جنوب -جناب آقای رمضان عبدول تیپوف و سایر سازمان دهندگان این میز گرد تشکر ویژه ای داشته باشم

خانم ها و آقایان حاضر در این میزگرد !

امروز بنا ندارم در خصوص مزیت های کریدور شمال و جنوب صحبت کنم ،لذا مزیت این کریدور مهم ، برای همه  کارشناسان و فعالان اقتصادی مشخص است . برای تسریع در راه اندازی کریدور شمال و جنوب اقدامات دولت ها  مهم یوده و البته اقداماتی از سوی سه دولت ایران و روسیه و هند در حال انجام می باشد اما ناکافی است :

قبل از هرچیز باید عنوان کنم بنا به شواهد حاضر ، یکی از راهبردهای رئیس جمهور منتخب کشورمان و دولت جدید ، توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه خصوصا با روسیه می باشد.باتوجه به سطح روابط گسترده  ایران و روسیه  ، قطعا شاهد توسعه پیوندهای اقتصادی کارآمد و بی سابقه ای بین این دو کشور خواهیم بود  و همچنین با همکاری اقتصادی مشترک ایران ، روسیه ، هند  ظرفیت جدید ژئواکونومی در مسیر این کریدور مهم ایجاد و موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی شکل خواهد گرفت

نظرتان را به  اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران جلب می نمایم :

  • تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس 2022 و همچین هم اکنون تکمیل ظرفیت های مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی.
  • تکمیل توسعه زیرساخت بندرمنطقه آزاد چابهار با مشارکت کشور هند.
  • عملیاتی یودن بنادر در شمال و جنوب ایران که دارای همه امکانات لازم لجستیکی می باشد.
  • اعطای تخفیفات ویژه هزینه های بندری جهت کالاهای ترانزیتی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کامل شرکت سهامی بیمه ایران جهت خدمات بیمه ای.

همچنین  ما شاهد اقدامات مهمی در قلمرو فدراسیون روسیه نیزهستیم که به اختصار چند مورد آن را ذکر می کنم:

  • تنظیم و تصویب سند راهبردی توسعه ژئوپلیتیک و اقتصادی روسیه در 8 نوامبر 2017  که بیانگر اراده قوی دولت کشور روسیه در راه اندازی  و فعال سازی کریدور شمال و جنوب  و راه اندازی تجارت آزاد با جمهوری اسلامی  ایران می باشد
  • تصویب منطقه آزاد لجستیکی لوتوس در منطقه علیا در آستراخان که قطعا با تلاش های شبانه روزی جناب آقای سرگی میلوشکین که ما شاهد تلاش های ایشان هستیم بزودی آغاز و تکمیل می گردد.
  • تصویب ساخت بندر لاگان که عملیات ساخت آن را دوستان ما در جمهوری کالمیکیا دنبال می کنند .
  • ایده و طرح بزرگ و مهم ایجاد کانال اوراسیا با ظرفیت بزرگتر در جنوب ولگا – دن با مشارکت کشورهای قزاقستان و چین.

با وجود زیرساخت های فعلی بنادر جنوب روسیه و شمال و جنوب ایران  در صورت اقدامات بخش دولتی در حوزه تسهیل مقررات و هماهنگی های سازمانی بین دو کشور می تواند جابجایی کالاهای ترانزیتی در این کریدور به سرعت انجام بپذیرد . لذا در این راستا پیشنهاد می کنم :

  • با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب متاسفانه کاهش اختیارات گمرک آستراخان موانع بزرگی برای تجارت با ایران و تجار ایجاد کرده است لازم است ،گمرک آستراخان همچون گذشته با اختیارات بیشتر ومستقل فعالیت نموده تا در ترخیص کالاها تسریع شود.
  • لازم است جهت تسهیل در ترخیص کالا ، رویه مشترکی بین سازمان های نظارتی همچون استاندارد ، قرنطینه و دامپزشکی دو کشور ایران و روسیه  به منظور کنترل  متدهای آزمایشگاهی  و کنترل  انطباق کالاها ایجاد گردد .
  • وجود رسوب در رود ولگا امروز مهم ترین چالش برای تردد کشتی ها می باشد . من به نمایندگی از بخش خصوصی ایران اعلام می کنم، آمادگی داریم با ثبت شرکت در منطقه لوتوس آستراخان ، لایروبی نقاط مهم رود ولگا ، با شرایط تسویه ( 20% نقدی و80% تهاتر با کالاهای مورد درخواست بازار ایران ) را انجام دهیم .
  • امروز بزرگ ترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی می باشد . لذا تامین اعتبار لیزینگ صفربهره یا کم بهره حداکثر 4 درصدی به بخش خصوصی ایرانی و روسی  جهت ساخت 20 فروند انواع کشتی رو – رو  –  و کشتی ویژه حمل کانتینرهای یخچالی و نظایر  در کارخانجات کشتی سازی  روسیه می تواند این مشکل بزرگ را حل نماید .
بزرگ ترین مشکل کریدور شمال و جنوب
موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی

گفتنی است،سید جلیل جلالی فر – عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه به دعوت باشگاه کریدور شمال و جنوب به ریاست آقای رمضان عبدل تیموف وزیر اسبق قفقاز جهت ایراد سخنرانی به جلسه میزگرد کریدور شمال جنوب که در حاشیه برگزاری نمایشگاه حلال و همایش جهان اسلام – روسیه در شهر کازان برگزار شد ،دعوت شد.در این مراسم گفتگوی کوتاهی با آقای مراد کابایف – رئیس انجمن بیزینس اسلامی  داشت.سید جلیل جلالی فر – در پایان سخنرانی به نمایندگی از منطقه آزاد انزلی  پیشنهاد نمود، در ماه اکتبر اجلاس بزرگ کریدور شمال جنوب تحت عنوان باشگاه کریدور شمال و جنوب در منطقه ازاد انزلی برگزار گردد . وی همچنین تاکید کرد ،کریدور شمال و جنوب فقط از راه زمینی آذربایجان و مسیر دریایی نیست، لذا باید کشور همسایه مشترک ترکمنستان و قزاقستان و حتی ازبکستان نیز در اجلاس این باشگاه شرکت نمایند، چون خطوط ریلی و جاده ای کشورهای یاد شده اهمیت فراوانی دارد و باید این کشورها در استراتژی مشترک دو کشور ایران و روسیه جهت فعال سازی این کریدور مهم نیز نقش آفرینی و هم افزایی داشته باشند . پیشنهاد ایشان مورد موافقت قرار گرفت  و قرار شد، در اولین فرصت مناسب با هماهنگی سفارت محترم کشورمان این اجلاس به بهترین شکل ممکن سازماندهی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا