آخرین اخباراقتصادی

برای پیشگیری از جرایم مالیاتی تا یکم دی ماه در سامانه مودیان ثبت نام کنید

چکیده : طبق 5 فراخوان از سمت سازمان امور مالیاتی کشور، افراد مشمول از اولین فراخوان که پاییز 1401 بوده است موظف به ثبت نام در سامانه مودیان شده اند که آخرین فراخوان برای زمستان 1402 یعنی 1/10/1402 است. تمامی افراد مشمول حقیقی و حقوقی که از قبل در سامانه ثبت نام نکرده اند فرصت دارند که به عضویت این سامانه درآیند و سپس توسط نرم افزار سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال کنند.

 

طبق 5 فراخوان از سمت سازمان امور مالیاتی کشور، افراد مشمول از اولین فراخوان که پاییز 1401 بوده است موظف به ثبت نام در سامانه مودیان شده اند که آخرین فراخوان برای زمستان 1402 یعنی 1/10/1402 است. تمامی افراد مشمول حقیقی و حقوقی که از قبل در سامانه ثبت نام نکرده اند فرصت دارند که به عضویت این سامانه درآیند و سپس توسط نرم افزار سامانه مودیان صورتحساب های الکترونیکی خود را ارسال کنند.

در جلسه ستاد اقتصادی دولت 5 فراخوان تصمیم گیری و اعلام شد که در تاریخ های مشخص شده، گروه های مشمول موظف به عضویت در سامانه مودیان هستند. این فراخوان ها عبارت اند از:

  • اولین فراخوان در تاریخ 15 مرداد 1401 برای اجرای قانون به صورت داوطلبانه و مودیان برخی از شرکت های بورسی و دولتی برای اجرا در تاریخ 1 مهر 1401
  • فراخوان دوم در تاریخ 1 مهر ماه 1401 برای اجرای قانون به صورت اجباری توسط اشخاص حقوقی به استثنای اشخاص حقوقی مشمول ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ 1 دی ماه 1401
  • فراخوان سوم در تاریخ 1 دی ماه 1401 برای اجرای قانون توسط صاحبان مشاغل موضوع فراخوان های 8 گانه مالیات بر ارزش افزوده در تاریخ 1 فروردین 1402
  • فراخوان چهارم در تاریخ 10 اردیبهشت 1402 برای اجرای قانون به صورت اجباری توسط صاحبان مشاغل گروه‌های اول و دوم صاحبان مشاغل موضوع آیین‌نامه ماده ۹۵ قانون مالیات مستقیم در تاریخ 1 تیرماه 1402
  • فراخوان پنجم در تاریخ 1 مهر ماه 1402 برای اجرای قانون توسط تمامی افراد و گروه های باقی مانده در تاریخ 1 دی 1402

5 فراخوان ثبت نام در سامانه مودیان

همان طور که در آخرین فراخوان هم مشخص است تمامی افراد مشمول فقط تا تاریخ 1 دی ماه 1402 برای عضویت در سامانه مودیان زمان دارند تا جرایم مالیاتی متوجه آنها نشوند.

سخنگوی سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است تاکنون 44500 مودی در این سامانه عضو شده اند.

سامانه مودیان چیست و الزام عضویت در آن چیست؟

سامانه مودیان یک سامانه ای جامع و کاربردی است که توسط سازمان امور مالیاتی پیاده سازی شده است تا مودی امور مالی و مالیاتی خود را به آسانی به صورت اینترنتی بتواند انجام دهد. تمام افراد هر کالا و یا خدماتی را که می فروشند، می توانند همان لحظه صورت حساب الکترونیکی را صادر و ارسال کنند. برای این کار لازم است با چند مرحله به خوبی آشنا شویم.

ثبت نام در سامانه مودیان

قدم اول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی است. اگر مودی از قبل پرونده مالیاتی داشته باشد یعنی کد اقتصادی داشته باشد، سازمان امور مالیاتی به صورت خودکار برای او کارپوشه ایجاد کرده است و نیازی به ثبت نام نیست و مودی فقط باید وارد کارپوشه شود. اما اگر پرونده مالیاتی نداشته باشد، لازم است با ورود به سایت my.tax.gov.ir ثبت نام را انجام دهد.

دریافت گواهی امضا الکترونیکی

برای ارسال صورت حساب الکترونیکی لازم است فروشنده بر روی صورت حساب امضای الکترونیکی بزند تا سازمان امور مالیاتی آن را بپذیرد و تایید کند. اما چگونه می توان این امضا الکترونیکی را دریافت کرد؟ لازم است در سایت هایی که این خدمت را رائه می دهند، ثبت نام انجام دهند و با در دست داشتن مدارک هویتی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند و پس از احراز هویت این امضا را دریافت می کنند.

شناسه کالا و خدمت

همان طور که هر شخصی کد ملی دارد، هر کالا و یا خدمتی هم شناسه دارد. اما هر شخصی لازم نیست این شناسه را برای کالا و خدمت خود دریافت کند. بلکه اولین شخص این زنجیره یعنی تولید کننده یا وارد کننده این کالا این شناسه را ایجاد می کنند و هر شخص به عنوان فروشنده این شناسه 13 رقمی را از شخصی که خریده اند و یا از تولید کننده دریافت کنند.

نرم افزار سامانه مودیان

انتخاب نرم افزار مناسب

برای ارسال صورت حساب به سامانه مودیان لازم است از نرم افزار واسط استفاده شود. اکنون نرم افزار های مختلفی وارد بازار شده اند که هر کدام نقاط ضعف و قدرت خود را دارند. قبل از خرید نرم افزار سامانه مودیان لازم است به نکاتی مانند پشتیبانی نرم افزار، کاربری آسان، آموزش راحت استفاده از نرم افزار و .. توجه شود. در بین نرم افزارهای موجود، نرم افزار صنوبر انتخابی خوب و مناسب است. نرم افزار رایگان سامانه مودیان که توسط شرکت صنوبر هم ارائه می شود، این امکان را به شما می دهد تا به صورت رایگان این نرم افزار را نصب کنید و تا ارسال 10 صورتحساب به صورت کاملا رایگان امتحان کنید و با نحوه کار این نرم افزار به خوبی آشنا شوید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا