آخرین اخبار

بحران محیط زیست را جدی بگیریم!

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی گفت: این بار وضعیت دهشتناک تالاب‏ ها، دریاچه‏ ها و رودخانه‏ های کشور که شوربختانه با موج آتش‏‏ سوزی‏ های عمدی یا غیرعمدی عرصه ‏های جنگلی و مرتعی همراه شده است، تا پیش از آغاز بارندگی‏ های سال جاری، کمر محیط زیست کشور را خرد خواهد کرد. پرسش این است که آیا این درس‏ های بزرگ نباید مدیران را وادار به نگاه دوباره و از جنس دیگر در الگوها و شیوه ‏های مدیریت آب کشور کند، باید گفت که مدافعان انتقال آب همان مدافعان سدسازی هستند.

داریوش مختاری در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه نگاهی به جریان سدسازی و در ادامه آن جریان انتقال آب در کشور نشان می‏دهد که در دوره ‏های مختلف وزارت نیرو از دهه ‏های پیش تاکنون هیچ تغییری در تفکر ناکارآمد و یکسویه سازه‏ای مسلط بر مدیریت آب و خاک کشور پدید نیامده است، اظهار کرد: حتی در حوزه آبخیزداری، سازمان جنگل ‏ها، مراتع و آبخیزداری کشور به جای اجرا و در اولویت قراردادن پروژه‏ های پربازده و پایدار زیستی و مدیریتی، بیش از نود درصد اعتبارات آبخیزداری کشور را صرف پروژه‏ های سازه‏ای کوچک (بندهای خشکه ‏چین و سنگی ملاتی با ارتفاع کمتر از شش متر) می‏کند.

وی افزود: سازه ‏هایی که به منظور کنترل سیلاب، یکایک شریان‏ های حیاتی کوچک از محل دره ‏ها و آبراهه ‏های کوچک در دل کوه‏ ها را قطع کردند و در یک ناهماهنگی کامل در مدیریت یک حوزه آبریز اصلی و یا فرعی، زمینه خشک‏شدن یکایک دریاچه‏ ها و تالاب‏ ها فراهم شد.

این کارشناس ارشد حوزه مدیریت منابع آب با بیان اینکه انباشت سطحی‏ زدگی و ناکارآمدی در مدیریت آب کشور و تسلط محض مهندسان عمران در بدنه وزارتخانه ‏های مرتبط تا جایی است که حتی به گوشزدهای هیدرولوژیست‏ ها هم هرگز توجهی نشد، گفت: برای هر رودخانه کوچک و فصلی یک سد طراحی شد و هر آنچه از سرمایه‏ های ریخته‏ شده ( Sunk Costs) وجود داشت نادیده گرفته شد. در حالی که سازه ‏های کوچک پیشین می‏ توانستند کارکرد موثرتری داشته باشند و از شادابی رودخانه ‏ها نیز کاسته نشود.

مختاری اظهار کرد: از دیدگاه آسیب‏ شناسی باید گفت که از دهه ۳۰ خورشیدی تاکنون بیش از نود درصد وزیران آب و برق یا نیرو و حتی شهرداران کشور دارای تخصص مهندسی عمران بوده ‏اند. در شرایطی که برای کشور ایران که دارای بیش از سه هزاره تاریخ آب و آبیاری است و نظام حقوقی و اجتماعی آب در سرزمین ایران همواره کلاس درس بزرگی در متن تمدن بشری بوده است، این نگاه سطحی‏ زدگی در مدیریت آب هرگز پذیرفتنی نیست.

وی با بیان اینکه هنگام آن رسیده که به جای اینکه سکان وزارت نیرو به یک مهندس یا دکترای عمران دیگری سپرده شود و یا شهرداران کلانشهرها از این یگانه تخصص برگزیده شوند، با یک چرخش و تغییر نگاه نرم‏ افزاری، قدرت دیوان‏سالاری دولتی به مدیرانی از جنس حقوق، اقتصاد، منابع طبیعی و علوم اجتماعی که با دیدگاه سخت‏ افزاری و مهندسی عمران در عرصه عمل  (نه شعاری و صوری) مخالف باشند، سپرده شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا