آخرین اخبارفرهنگی

با کارآفرینی در حوزه های فرهنگ و هنر آشنا شوید

حسین یحیایی – مدیر مسئول

کارآفرینی و کارآفرین شدن شامل شاخه های بسیار گسترده ای است و ایده های نو و خلاقانه در حوزه های مختلفی قابلیت اجرا شدن و تبدیل شدن به یک کسب و کار سود آور و پایدار را دارد. کارآفرینی در حوزه ی فرهنگ در واقع به معنای ایجاد و توسعه ی یک کسب و کار در زمینه های فرهنگی و هنری، از جمله تولید و فروش محصولات هنری ، ارائه ی خدمات فرهنگی ، هنری و … می باشد. این حوزه از جمله حوزه های بکری است که به دلیل تفکرات خلاق و نوآورانه مورد نیاز برای تولید محصولات و خدمات در آن، باید بسیار حرفه ای عمل کرد تا با اشرافیت کامل به زوایای مختلف آن از سایر رقبای موجود در بازار پیشی گرفت.

نوشته های مشابه

برای بیشتر آشنا شدن با این حوزه می توان گفت که در حوزه ی فرهنگ و هنر ، محصولات و خدماتی مانند کتاب، نشریات کارآفرینی، نمایش‌های تئاتر، فیلم، موسیقی، نقاشی و تصویرسازی، محصولات دستی، محصولات فرهنگی مانند تورهای گردشگری فرهنگی، آموزش هنری، ارائه خدمات کتابخانه‌ای و آرشیو، موزه و مرکز فرهنگی و … قابلیت توسعه و پرورش را دارند. فعالیت های کارآفرینی در حوزه ی فرهنگ و هنر از مزیت های فراوانی برخوردار است. از ایجاد ارزش برای جامعه گرفته تا رشد صنعت هنری و ایجاد فرصت های شغلی متعدد و از همه مهم تر، توسعه ی  اقتصادی از مهم ترین مزیت های تقویت فعالیت های کارآفرینانه در حوزه ی فرهنگ و هنر است.

همچنین کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر، به تحریک خلاقیت و نوآوری کمک می ‌کند و با توسعه فردی و مهارت‌ های خلاقانه زمینه های گسترش و ظهور و بروز فرهنگ کارآفرینی بسیار موثر است.

اگرچه فعالیت در این حوزه از مزیت های بسیاری برخوردار است، اما اگر علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستید، باید چالش های پیشرو را نیز در نظر بگیرید. مهم ترین و اصلی ترین چالش پیش روی شما مشکلات مالی است. چرا که تولید محصولات و خدمات فرهنگی و هنری، هزینه‌های زیادی را به همراه دارد و به دلیل عدم تضمین بازگشت سرمایه، کارآفرینان در این حوزه با مشکلات مالی روبرو می ‌شوند از اینرو شناخت هر چه بیشتر و کامل تر بازار فرهنگی و هنری و تبیین نیازهای آن، یکی از چالش‌های بزرگ در کارآفرینی در حوزه فرهنگ و هنر است. با توجه به چنین شرایطی ، جذب سرمایه گذار و مدیریت هزینه ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

همچنین برای جلوگیری از مشکلات حقوقی مانند حق تکثیر و حق نشر، باید علاقه مندان به فعالیت در این حوزه اطلاعات کاملی را در این زمینه کسب نمایند. شایان ذکر است که رقابت در این حوزه به مراتب قابل توجه است و حوزه فرهنگ و هنر، یکی از حوزه‌های پررقابت است و کارآفرینان برای رقابت با دیگران، باید محصولات و خدمات خلاقانه و با کیفیتی ارائه دهند. برای رقابت با سایر کارآفرینان باید از استراتژی های مناسبی برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کرد و نام و شهرت مناسبی را بدست آورد.

در کل یادتان باشد، کارآفرینی در حوزه ی فرهنگ و هنر خیلی هم کار ساده ای نیست و در بسیاری موارد چالش برانگیز و پر ریسک است. اکثر افرادی که در این حوزه مشغول اند عاشق فرهنگ و هنر این مرزو بوم اند و فارغ از سود و زیان های اقتصادی، با تمام فراز و نشیب های این حرفه کنار آمده اند. از اینرو می طلبد که دولت و نهادهای دولتی وابسته و تاثیر گذار در این حوزه ، عزم خود را برای خدمت رسانی هرچه بیشتر و برطرف نمودن چالش های پیش روی این طیف بکار گیرند. چرا که یک سمت این ماجرا فعالیت های اقتصادی اشتغالزا قرار دارد و سمت و سوی دیگر آن توسعه ی فرهنگ و هنر یک جامعه است، که قدر مسلم زیر بنای رشد و بالندگی یک جامعه در گروی هر دوی این هاست.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا