آخرین اخباراقتصادی

با پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP) آشنا شوید

مهندس فاطمه یحیائی

فروش منحصر به فرد (USP) در کسب و کارتان به شما کمک خواهد کرد تا بهتر و بیشتر بتوانید بفروشید و در کسب و کارتان موفق تر باشید.برای دستیابی به این موضوع ابتدا بهتر است تمامی ویژگی های بارز محصول یا خدماتتان را بنویسید. در این راستا باید توجه داشته باشید منظور ویژگی هایی است که باعث می شود ، محصول شما نسبت به رقبا برتری داشته باشد، اهمیت ویژه ای دارند.البته همیشه تلاش کنید پیشنهاد منحصر بفرد فروش تان را بروز کنید ، چون رقبای شما ممکن است به نوعی آن ها را کپی و یا بهتر است بگوییم ممکن است ، ایده های بهتری را ارائه کنند.

اگر به عنوان یک کارآفرین در بازار رقابتی امروز مشغول به فعالیت هستید باید درک درستی از مفاهیم فروش و دنیای کسب و کار داشته باشید.

یکی از این مفاهیم مهم و کاربردی پیشنهاد منحصر به فرد فروش (Unique Selling Proposition) که در اصطلاح از آن به عنوان USP یاد می شود. USP یک مزیت خاص است که باعث می شود کسب و کاری در مقایسه با سایر برندها متمایز شود. در واقع منظور ما از پیشنهاد فروش منحصر به فرد ، پیشنهادی است که شما به مشتری ارائه می دهید و در آن منحصر به فردترین ویژگی که هیچ کدام از رقبای شما آن را ندارند را معرفی می کنید. در این حالت مشتری متوجه مزیت و ارزش هایی که شما برای او خلق کرده اید می شود و تصمیم می گیرد که از بین سایر برندها، شما را انتخاب کند و از شما خرید نماید.

اینکه در بین تمام رقبا ، اپل و مایکروسافت و یا آمازون موفق شدند، بی تردید فاکتور پیشنهاد منحصر به فرد ، آن ها را متمایز نموده است. به عنوان مثال شرکت تولید کننده محصولات چرمی Saddleback محصولاتش را به مدت صد سال گارانتی می کند و برای آنکه به مشتریانش بقبولاند که محصولاتش از بادوام ترین های بازار هستند، شعاری با عنوان “محصول ما نه تنها تا آخر عمر برای شما کار خواهد کرد بلکه حتی پس از مرگ تان هنوز آنقدر کاراست که برای ارث بردنش دعوا خواهد شد! ” را انتخاب کرده است. پیامی اثر بخش که تاثیر شگرفی در مشتریان ایجاد خواهد کرد. باید پذیرفت که در بازار رقابتی امروز، اگر محصولات و خدمات ما با شرکت ‌های دیگر یکسان به نظر برسد، مشتری سردرگم می‌ شود و در چنین شرایطی احتمال آنکه مشتری برند شما را انتخاب کند ، بسیار پایین خواهد بود. حتی اگر خوش شانس باشید و در خرید اول ، شما انتخاب مشتری باشید، تضمینی نیست که در خرید بعدی نیز مشتریان مجددا به سراغ شما بیایند. USP برای فروش برندها حکم یک برگ برنده را دارد، شما و برندتان را در ذهن مخاطب پررنگ می ‌کند و باعث می‌شود شما انتخاب نهایی میان صدها و شاید هزاران رقیب باشید، که البته بسیاری از کسب و کارها در تعیین این وجه تمایز موفق نیستند.

در این حوزه ویژگی های مهمی وجود دارد که منجر به پیشنهاد فروش منحصر به فرد شما خواهد شد. نخست آنکه به خاطر داشته باشید که پیشنهاد فروش منحصر به فرد با ارزش ها و اهداف شما همسوست و هیچگونه مغایرتی بین آن ها وجود ندارد. علاوه براینکه متفاوت و به یاد ماندنی است، ارائه ی این خدمات متفاوت در راستای برطرف سازی نیازهای مشتریان است و مهم تر از همه اینکه ، هرگز در حد یک شعار توخالی نیست و مشتری آن را با تمام وجود لمس می نماید.

یکی از تکنیک هایی که می توانید برای بکارگیری USP از آن بهره مند شوی، تکیه برنقاط منفی رقبا است و می توانید با تکیه برنقاط منفی رقبا به‌ مشتری قول دهید و یا از فاکتور زمان به‌ عنوان نقطۀ قوت خود بهره ببرید، بطور مثال ما کلیه ی سفارشاتمان را طی 24 ساعت تحویل خواهیم داد. دادن گارانتی های معتبر هم می تواند این مهم را محقق سازد.

یادتان باشد مشتریان در حال حاضر مزیت شما را به تبلیغات و بیلبوردهای تبلیغاتی ترجیح می دهند. بنابراین باید روی کسب و کارتان تمرکز کنید و بعد تفاوت خود را به مشتریانتان نشان دهید. یک USP کارآمد، در واقع موقعیتی است، که کسب ‌وکار کوچک شما به ‌طورکلی در اختیار دارد، اعم از محصولات شما، نام تجاری شما، تجربه‌ای که ارائه می ‌دهید و هر رابطه دیگری که مشتریان با کسب‌ و کار شما دارند، گنجانده شود و به عنوان یک پکیج بی نظیر با افزایش فروش موقعیت شما را در بازار تثبیت نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا