یادداشت

با رفتار حرفه ای در کسب و کارتان موفق ترید !

رفتارحرفه ای درهمه کسب و کارها از جمله مهم ترین موارد از دیدگاه روانشناسان به حساب می آید و همواره از ارزش ویژه ای برخوردار بوده و یکی از فاکتورهای مهم موفقیت بشمار می آید.

افراد مختلف بسته به مهارت ، تخصص و البته علایق خود ، شغل های مختلفی را بر می گزینند. با تمام فاکتورها و معیارهای موجود این شمایید که خود را به موفقیت ، نزدیک و نزدیک تر می کنید یا با موانعی که نشات گرفته از رفتار و شخصیت  شماست ، راه موفقیت تان را پیچیده تر می سازید. از اینرو چنانچه به تازگی وارد حرفه ای شده اید و یا کسب و کاری را براه انداخته اید با دقت مطالب زیر را دنبال کنید. رفتار حرفه ای  نیاز به آموزش دارد و می تواند تاثیر بسزایی در ادامه ی کسب و کارتان داشته باشد.

در گام اول از حضور در محل کارتان غافل نشوید. حضور در محیط کار، شروع تعامل با دیگران و فعالیت در محیط کاری است. که هرچه مطابق با استانداردهای حرفه ای ها باشد ، موفقیت تضمین شده تری را تجربه خواهید کرد. وقت شناس باشید و با ظاهری مناسب و مرتب حضور داشته باشید. این کار شما ، اطمینان و اعتماد اطرافیان تان را به شدت جذب خواهد کرد. مدل رفتاری شما نیز بسیار حائز اهمیت است. انسان ها از تعامل با افراد پرانرژی و فرکانس بالا ، خسته نمی شوند. خوشرو بودن و تزریق این انرژی بالا به دوستان و همکارانتان یکی از ارکان تعیین کننده در این حوزه است. البته منظور ما از حرفه ای بودن تنها در محیط کاری نیست. حرفه ای ها با ایجاد یک تعامل سازنده ، در محیط کار و خانواده ی خود نیز موفق ترند.

افراد حرفه ای در زمینه ی کاری شان متخصص اند. دانش تخصصی، یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که افراد حرفه ای در آن متمایزند. داشتن دانش و اطلاعات بالا در محیط کار، مستلزم حرفه ای شدن و حرفه ای ماندن است. لازم به ذکر است که منظور از دانش هرگز تحصیلات آکادمیک دانشگاهی نیست. بسیاری از حرفه ای ها ، نیاز به مدرک تحصیلی بالا ندارند. اما افرادی با جدیت، دقیق و سخت کوشی هستند که تلاش می کنند ، طبق آخرین پیشرفت های روز دنیا ، دانش تخصصی خود را ارتقا داده و این دانش را به روز نگه دارند، تا بتوانند شغل خود را به بهترین شکل اداره نمایند ، این گونه افراد ، تبدیل به حرفه ای های موفقی خواهند شد. به همین دلیل یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارامد در سطوح مختلف استخدام ، اشخاصی است که از اصول حرفه ای تبعیت می کنند  وعلاوه بر تخصص، تعهد اخلاقی و وجدان کاری را ، جز اصول اولیه ی کار خود مدنظر دارند.

درگام بعدی ، افزایش اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس بالا و حرفه ای بودن ، چو بال پرواز یک پرنده شما را به موفقیت نزدیک می کند. هرچه شما ازاعتماد به نفس بالاتری برخوردار باشید، با جدیت بیشتری کار می کنید و در شرایط مختلف عموما بهترین رفتار را خواهید داشت. اعتماد به نفس ، حس کنترل گری بسیار خوبی بر حرفه و کسب و کارتان ایجاد خواهد کرد. حرفه ای ها از دقت و تمرکز بالایی برخوردارند. آن ها به خوبی دریافته اند که همین امر، راندمان کاریشان را بالاتر می برد. روابط دوستانه تان را تقویت کنید، چرا که همدلی و روابط دوستانه با دیگران از نقاط قوت حرفه ای هاست.

رفتار حرفه ای  و حرفه ای بودن، یک فرایند عقلانی است که می توان در مجموعه ای چند گانه مورد ارزیابی قرار داد. از احترام و رعایت حقوق دیگران، درستکاری و راستگویی گرفته تا از متعهد بودن به وظایف بدون نیاز به اعمال فشار خارجی همگی از جمله صفاتی هستند که حرفه ای ها را به سمت موفقیت رهسپار می سازند. براحتی می توان نتیجه گرفت که حرفه ای بودن چه در جایگاه یک فروشنده ساده و چه در کسوت یک کارآفرین بزرگ ، نتیجه ی بسیار مطلوب تری را در کسب و کارها ایجاد می نماید و افراد را ملزم به رعایت اصولی خواهد کرد که شرط لازمه ی موفقیت کسب و کارها خواهد بود.

فاطمه یحیایی – مهندس کامپیوتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا