اقتصادی

بانک‌ های دولتی چین برای توقف افت ارزش یوآن، شروع به فروختن دلار کردند

به گفته افراد آگاه، بانک‌های دولتی بزرگ چین این هفته در تلاش برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی این کشور، مشغول فروش دلار آمریکا برای خرید یوآن در بازارهای ارزی خارجی و محلی هستند. در واقع هدف بانک مرکزی چین این است که تقاضا برای یوآن را بالا ببرد. به این شکل مانع از کاهش بیشتر ارزش آن می‌شود.

اگرچه این بانک‌ها از طرف خود یا برای اجرای دستورات مشتریان معامله می‌کنند، اما بانک‌های دولتی اغلب در زمانی که یوآن تحت فشار است، به دستور بانک مرکزی این کشور عمل می‌کنند، همانطور که حالا در حال انجام آن هستند.

یک تاجر مستقر در شانگهای گفت: «فروش دلار در بانک دولتی برای پایین آوردن سرعت کاهش ارزش پول ملی به یک امر عادی تبدیل شده است.»

دو منبع آگاه که مستقیم با این موضوع در ارتباط هستند، گفتند که شعبه‌های خارجی بانک‌های ایالتی هم در این هفته در ساعات معاملات لندن و نیویورک در حال فروش دلار و خرید یوآن بوده‌اند. چنین فروش دلاری می‌تواند از افت یوآن جلوگیری کند.

ارزش یوآن در ماه جاری تاکنون حدود ۲.۴ درصد و از ابتدای سال ۶ درصد در برابر دلار کاهش یافته است.

یوآن امروز صبح در بازار محلی با نرخ ۷.۳۱۴۵ در هر دلار معامله شد، در حالی که قیمت آن در معاملات خارجی به ۷.۳۴۰۰ در مقابل هر دلار رسید.

بانک‌های دولتی چین برای توقف افت ارزش یوآن، شروع به فروختن دلار کردند
بانک‌های دولتی چین برای توقف افت ارزش یوآن، شروع به فروختن دلار کردند

شیب اخیر کاهش ارزش یوآن نتیجه افزایش اختلاف بازدهی چین با آمریکا و افزایش نگرانی سرمایه‌گذاران در مورد رشد ضعیف اقتصادی چین و افزایش خطرات نکول در بخش املاک و بانکداری سایه این کشور است.

اجرای آهسته اقدامات محرک دولت برای تقویت رشد، سرمایه گذاران را ناامید کرده است. در همین حال، بانک خلق چین، سیاست‌های پولی را برای حمایت از اقتصاد تسهیل کرده، اگرچه بهایی که برای کاهش نرخ بهره پرداخت می‌شود، فشار بیشتری بر یوآن خواهد گذاشت.

چنین تاکتیک مشابهی در سپتامبر ۲۰۲۲ هم رخ داد. آن زمان بانک خلق چین، از بانک‌های دولتی بزرگ خواست که آماده باشند تا در بازارهای خارجی، دلار را به یوآن بفروشند تا از سقوط یوآن جلوگیری کند. به این شکل تقاضا برای یوآن بالا می‌رود. تقاضا که بالا برود، افت ارزش هم متوقف خواهد شد. همچنین، با افزایش عرضه دلار، روند صعودی نرخ برابری آن تعدیل می‌شود.

در ماه ژوئیه، بانک مرکزی چین پارامتری را تنظیم کرد تا به شرکت‌ها اجازه دهد بیشتر در خارج از کشور وام بگیرند تا بتوانند ارز خارجی را برای تبدیل به داخل کشور وارد کنند. در نتیجه این کار از یوآن حمایت می‌شد. اما نرخ بهره بالاتری که برای وام‌های خارج از کشور اعمال می‌شود، عامل بازدارنده‌ای بود و تاثیر این سیاست جدید بانک مرکزی چین را ضعیف کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا