آخرین اخباراجتماعی

این مشاورها استرس تان را بیشتر می‌کنند

 

استرس و اضطراب از شایع‌ ترین چالش‌های زندگی امروزی هستند و مشاوره بهترین راه درمان آن‌ها است. اما گاهی انتخاب نادرست مشاور نه تنها مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه به عمق بیماری هم می‌افزاید. برخی از روانشناسان و مشاورها به علت نداشتن تجربه، دانش و مهارت کافی باعث می‌شوند روند درمان مختل شود. در این مقاله می‌خواهیم بررسی کنیم که چرا این مشاورها استرس تان را بیشتر می‌کنند؟

نشانه‌های انتخاب مشاور نامناسب برای درمان استرس

یکی از دلایلی که برخی افراد مبتلا به استرس از ادامه جلسات مشاوره امتناع می‌کنند، رفتار نامناسب مشاور است. برخی از این رفتارها باعث تشدید استرس و اضطراب فرد می‌شود و علاقه او به ادامه درمان را از بین می‌برد. اما به نظر شما چرا این مشاورها استرستان را بیشتر می‌کنند؟ در ادامه به بررسی برخی از ویژگی‌های مشاور نامناسب برای درمان استرس و نگرانی ذهنی می‌پردازیم و تاثیر رفتار آن‌ها روی مراجع را هم بررسی می‌کنیم.

1. بی‌ توجهی به صحبت‌های مراجع

اگر یک مشاور به‌ دقت به حرف‌های مراجع خود گوش ندهد باعث افزایش استرس او خواهد شد. مشاور با بی‌ توجهی به حرف‌های فرد مقابل باعث می‌شود که او حس بی‌ارزشی و درک‌ نشدن پیدا کند. این کار باعث از بین‌ رفتن حس اعتماد مراجع به مشاور خود خواهد شد و روند درمان را دچار اختلال می‌کند. اگر نیاز به مشاوره تلفنی استرس دارید که در نهایت کیفیت انجام شود به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.wikiravan.com/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%84%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B3

2. تکرار حرف‌های کلیشه‌ای

فرض کنید به مشاور مراجعه کنید و به جای دریافت راهکارهای عملی و موثر برای درمان، حرف‌ های تکراری بشنوید. حرف‌هایی مانند ” همه چیز درست می‌شود” یا ” مثبت فکر کن” برای همه تکراری و بیهوده هستند و چیزی را درست نمی‌کنند فقط انگیزه فرد برای ادامه درمان را از بین می‌برند. پس از این جلسات مراجع حس می‌کند مشاور به او کمکی برای حل مشکلش نکرده است و نا امیدتر خواهد شد.

3. عدم تحلیل و ریشه‌ یابی درست مشکل

 

مهم‌ ترین گام برای درمان هر مشکل روحی و روانی، پیدا کردن ریشه‌ها است. اگر مشاور بدون پیدا کردن ریشه‌ها و تحلیل مشکل فقط درمان‌های کلی ارائه کند، برای درمان مراجع مناسب نخواهد بود. فرد در این صورت حس می‌کند درست توسط مشاور خود درک نشده و مشکلش حل نخواهد شد. عدم کشف ریشه‌های بیماری ممکن است باعث تشدید علائم و بروز مشکلات جدیدتر هم بشود. اگر مراجع ریشه‌ یابی و حل مشکل را در جلسات مشاوره نبیند باید به دنبال پیدا کردن یک مشاور حرفه‌ای برای استرس باشد.

4. عدم تمرکز مشاور در جلسات

یکی از معضلاتی که می‌تواند جلسات مشاوره را بی تاثیر کند، صحبت مداوم مشاور با تلفن همراه یا با افراد دیگر است. این بی‌ توجهی مشاور باعث از بین‌ رفتن تمرکز خود و مراجع می‌شود و حس بی‌احترامی به او منتقل می‌کند. این حس باعث می‌شود دیگر در جلسات مشاوره راحت نباشد و از ادامه درمان امتناع کند!

یک مشاور حرفه ای باید تمام تمرکز و زمان خود را معطوف شخصی کند که برای بهبود وضعیت خود به او مراجعه کرده است.

5. قطع مداوم صحبت‌های مراجع

یکی از ویژگی‌ های یک مشاور خوب برای درمان استرس، صبور بودن و داشتن مهارت‌ های ارتباطی است. اگر مشاور استرس مدام در بین صحبت‌های مراجع وارد شود و نگذارد او حرف‌هایش را کامل بزند، جلسات مشاوره بی‌ ثمر خواهد بود. این قطع‌ کردن صحبت باعث به‌ هم‌ خوردن تمرکز فرد می‌شود و دیگر نمی‌تواند نظرات و افکار خود را به‌راحتی نظم دهد و بیان کند. این کار مشاور می‌تواند مراجع را دلسرد کند و اعتماد او را به مشاوره از بین ببرد. افرادی که دچار استرس در محیط کار هستند نیاز به تمرکز و شنیده شدن توسط متخصص روانشناس دارند، به همین دلیل نباید صحبت های آنها نادیده گرفته شود.

6. برگزاری جلسات مشاوره در محیط نامناسب

برای انجام جلسات مشاوره و تراپی استرس، محیط ساکت و امن ضروری است. اگر مشاور جلسات خود را در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا برگزار کند، مراجع احساس راحتی و امنیت نخواهد داشت. در این محیط‌ها فرد نمی‌تواند درست تمرکز کند و احساسات و افکار خود را دقیق منتقل کند. محیط شلوغ باعث افزایش استرس این افراد خواهد شد و دیگر حاضر نخواهند بود در این محیط برای ادامه درمان حاضر شوند.

7. عدم احترام به مراجع

در صورتی‌ که مشاور به عقاید و نظرات مراجع احترام نگذارد باعث افزایش استرس او خواهد شد. مشاور نباید عقاید، احساسات و تفکرات مراجع را قضاوت کند و نظرات خود را به او تحمیل کند. تمام جلسات باید با رعایت احترام انجام شود تا اعتماد بین طرفین باقی بماند. بی‌ احترامی به مراجع باعث می‌شود که علاقه او به درمان از بین برود و حس بی‌ارزشی کند.

مشاور خوب برای درمان استرس و اضطراب چه می‌کند؟

استرس و اضطراب را می‌ توان واکنش‌های طبیعی نسبت به موقعیت‌های چالشی در نظر گرفت؛ اما تا زمانی که فرد را دچار مشکل نکنند. اگر از حد بگذرند می‌توانند در زندگی روزمره اختلال و مشکل ایجاد کنند. جلسات مشاوره به شما در مدیریت استرس و اضطراب و کنترل این به وضعیت کمک خواهد کرد. در ادامه به مزایای یک جلسه مشاوره درست و اصولی برای رفع استرس خواهیم پرداخت:

  • شناسایی عوامل ایجاد استرس: اولین قدم یک مشاور حرفه‌ای، پیدا کردن علت استرس است. شما با پیدا کردن علت این استرس و اضطراب می‌توانید در موقعیت‌هایی که باعث بروز آن می‌شوند حاضر نشوید و راحت‌تر آن را مدیریت کنید.
  • توسعه مهارتهای مقابلهای: یک مشاور باتجربه می‌تواند به شما در یادگیری انواع مهارت‌های مقابله با استرس کمک کند. این مهارت‌ها کمک می‌کنند شرایط استرس‌ زا را بهتر کنترل و مدیریت کنید و کیفیت زندگی خود را بالاتر ببرید.
  • افزایش عزتنفس: با کمک یک مشاور خوب می‌توانید نکاتی را یاد بگیرید که باعث بالا رفتن عزت‌نفس و اعتماد به‌ نفس خواهد شد. یکی از علت‌های ایجاد استرس در افراد کمبود همین دو فاکتور است که به کمک مشاوره قابل‌ حل و مدیریت است.
  • بهبود روابط: اگر شما در برقراری ارتباط با خانواده، دوستان و افراد غریبه دچار استرس می‌شوید، مشاور می‌تواند به شما کمک کند. در جلسات مشاوره تکنیک‌هایی به شما آموزش داده خواهد شد که بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید و روابط خود را بهبود بخشید.
  • درمان اختلالات اضطرابی: یک مشاور خوب و حرفه‌ای می‌تواند با کمک تکنیک‌هایی برای درمان اختلالات اضطرابی مانند اضطراب فراگیر، اجتماعی، و هراس به شما کمک کند.

با بهترین ها مشاوره برگزار کنید …

مشاوره صحیح و اصولی می‌تواند به مدیریت و درمان استرس و اضطراب در هر سنی کمک کند. اگر دچار این مشکلات هستید انتخاب یک مشاور حرفه‌ای به شما کمک می‌کند راه‌های مقابله با مشکلاتتان را یاد بگیرید و کیفیت زندگی خود را بالا ببرید. مشاور باید مهارت‌های ارتباطی قوی و دانش و تجربه کافی در زمینه درمان استرس داشته باشد. یک مشاور خوب بعد از گوش‌ دادن همدلانه و صبورانه به صحبت‌های مراجع، رویکرد عملی و مناسب برای درمان را پیشنهاد می‌ دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا