آخرین اخبارکارآفرینی

“اینترنت اشیا “و کاربردهای آن

مهندس فاطمه یحیائی

 

کارآفرینی در حوزه اینترنت اشیا  یک فرصت بزرگ برای کسب و کارهای نوپا و کارآفرینان علاقه مند به فعالیت در حوزه ی فناوری است. این فناوری نوین به وسیله اتصال اشیا به اینترنت و امکان تبادل داده‌ها و ارتباط بین آنها، فرصت ‌های فراوانی را برای توسعه محصولات و خدمات جدید ارائه می‌دهد.

در واقع اینترنت اشیا ، تصور اتوماتیک شدن کامل کارها را برای ما عملی کرده است. شرکت‌ها و استارتاپ های حوزه اینترنت اشیا ایده ‌هایی مثل شهر هوشمند، خانه هوشمند، کارخانه هوشمند و … را امکان ‌پذیر کرده‌اند و هر روز بستر پیدایش بسیاری از مشاغل جدید در این حوزه فراهم می گردد و با خود مزایای بی شماری به همراه دارد. که اولین و مهم ترین آن ها بی تردید افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه هاست.

با اتصال اشیا به شبکه، داده‌های زنده و دقیقی از عملکرد اشیا جمع‌آوری می‌شود. این داده‌ها می‌توانند به تحلیل و بهینه‌سازی فرایندها کمک کنند، اشکالات را شناسایی و رفع کنند، تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه را تسهیل نمایند و در نتیجه بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها را ایجاد کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از 7 میلیارد دستگاه اینترنت اشیا در سراسر جهان وجود دارد و پیش ‌بینی می ‌شود که تا سال 2030، این تعداد به بیش از 25 میلیارد دستگاه برسد. در واقع اینترنت اشیا هر دو دنیای فیزیکی و دیجیتال را با‌ هم ترکیب کرده است.

کسانی که در حوزه اینترنت اشیا فعالیت می‌کنند، خواسته یا ناخواسته به دنیای مخترعین و کارآفرین‌ها پیوند می‌خورند. چنین افرادی پر از ایده‌های ناب هستند و باید به دقت نیازمندی های دنیای اطراف خود را رصد نمایند و متناسب با آن برنامه ریزی کنند و ایده هایشان را پرورش دهند. چرا که حوزه اینترنت اشیا فرصت‌ های بسیاری را برای توسعه محصولات جدید ارائه می ‌دهد. با اتصال اشیا به اینترنت، محصولات قابل حمل و قابل استفاده در هر زمان و مکانی را می‌توان طراحی و توسعه داد. به عنوان مثال، می‌توان محصولاتی را طراحی کرد که با استفاده از سنسورها و اتصال به شبکه، اطلاعات کاربر را تجمیع و تحلیل کنند و سرویس‌های هوشمندی را فراهم کنند.

همچنین این حوزه فرصت ‌های جدیدی را برای کسب و کارهای نوپا فراهم می‌کند. با رشد روزافزون تعداد اشیای متصل به اینترنت، نیاز به خدمات مرتبط با نصب، پشتیبانی، تعمیر و به‌ روزرسانی این اشیا نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه، شرکت‌هایی که ارائه خدمات و راه‌حل‌های مرتبط با اینترنت اشیا را در دسترس داشته باشند، می ‌توانند فرصت‌های کسب و کار جدیدی را به دست آورند.

اینترنت اشیا ، فرصتی برای کسب و کارهای نوپا
اینترنت اشیا ، فرصتی برای کسب و کارهای نوپا

از آنجایی که امروزه اینترنت اشیا و مشاغل وابسته به آن تقریبا نوظهور هستند، متخصصان زیادی در این زمینه وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانید، در هر حوزه‌ای اگر بتوانید جزو اولین افراد حرفه‌ای باشید، مسلما آینده درخشانی در انتظارتان خواهد بود. بالاخص اگر در زمره علاقه مندان به کارآفرینی قرار دارید. حوزه ی اینترنت اشیا  هم اکنون بازار کار خوبی برای افراد کاربلد دارد. با توجه به آن‌ که روز به روز استفاده از این فناوری در حال گسترش است و متخصصان کمی در این زمینه مشغول به کار هستند، اگر به اندازه کافی حرفه‌ای باشید و دانش خود را به‌ روز نگه دارید، بی تردید کسب و کارتان رونق خواهد گرفت.

باید بپذیریم که ظهور اینترت اشیا شباهت بسیاری با انقلاب های صنعتی و تکنولوژی دارد و علی رغم اینکه بسیاری بر این عقیده اند که این پدیده ی نوظهور بسیاری از مشاغل را حذف خواهد کرد، با تغییر وتحولاتی که ایجاد خواهد کرد، بستری مناسب برای فعالیت های کارآفرینانه در بسیاری از حوزه ها خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا