آخرین اخبارعلمی و فناوری

ایجاد بازار ۱۵ همتی برای صنایع دانش بنیان

معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری از رونمایی از بسته‌ای خبر داد که شامل سرمایه‌گذاری، تامین مالی، ایجاد بازار و غیره است و ارزش بازاری ۱۵ همتی ایجاد می‌کند و یکی از قراردادهای آن نیز مربوط به ساخت دامپ‌تراک (تجهیزات سنگین معادن) داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری نقش نیوز ، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی امروز در نخستین رویداد ملی صنعت دانش بنیان اظهار کرد: سیاست تعریف اقتدار کشور بر مبنای قوه علم سه دهه است که از سوی رهبری، سیاست‌گذاری و پیگیری شده و در این دوران چهار سپهر سپری شده است.

وی افزود: در دهه ۸۰ شاهد گفتمان تبدیل علم به ثروت بودیم. در دوره دوم، فطرت جریان دانش بنیان محقق شد که قانون حمایت از موسسات دانش بنیان هم در این دوره تصویب شد. دهه بعدی دوران اجرای قانون مصوب سال ۱۳۸۹ است که بسیاری از زیرساخت‌های دانش بنیان در این دوره شکل گرفت و تحقیق و توسعه بسیاری از فناوری‌ها در دهه گذشته شروع شد.

او ادامه داد: اکنون هم در دوره‌ چهارم هستیم که به تعداد کافی شرکت و موسسه، آزمایشگاه، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها ایجاد شدند و قانون جهش تولید هم در این دوره تصویب شده است. از طرف دیگر شرکت‌هایی که در سال‌های اخیر کار تحقیقاتی می‌کردند، در حال ورود به صنعت هستند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه برای دیده شدن تاثیر سه دهه حمایت از علم و فناوری در زندگی روزمره مردم و تغییر شاخص‌های ارزیابی کشور در پیشرفت علم و فناوری، زیرساخت‌هایی نیاز است، گفت: اولین زیرساخت کمیت است که به نظر می‌رسد حدود ۹ تا ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان میزان مناسبی برای ایجاد یک جریان هست. دوم زیرساخت‌هاست که اشاره شد در شرایط خوبی هستند. سومین مورد شامل قوانین و تنظیم گری خوب است که قانون جهش تولید تا حد زیادی آن را پوشش داده است.

وی افزود: اما مهم‌ترین رکن، بازار است که باید آن را به سمت دانش بنیان سوق بدهیم. پس معاونت علم و فناوری به دنبال ایجاد بازارهای دولتی، غیردولتی و بین‌المللی برای محصولات دانش بنیان است. با توجه به اینکه ساختار اقتصاد کشور دولتی است، اگر وزارتخانه‌ها پای کار در اختیار قرار دادن بازار به این بخش نباشند، فرایند کند خواهد بود.

او با بیان اینکه اگر بازار تضمین شود، جریان‌های مختلف تامین مالی خود به خود پای کار می‌آیند، گفت: زیرا هیچ حوزه‌ای از اقتصاد نیست که سودهای چند صددرصدی که حوزه فناوری دارد، داشته باشد. اما در صنایع پیشرفته و های‌تک دنیا شاهد ارزش افزوده چند صددرصدی هستیم.

وی در ادامه از رونمایی بسته‌ای در همایش امروز خبر داد و گفت: این بسته شامل موضوعات سرمایه‌گذاری، ضمانت‌نامه، تامین مالی، ایجاد بازار و غیره است و ارزش بازاری که این بسته ایجاد می‌کند، ۱۵ همت است. همچنین امضای چند قرارداد جدی که حاصل چند ماه تعامل و بحث و بررسی با شرکت دانش بنیان و مصرف کننده نهایی است‌ و یکی از این‌ موارد، پروژه ساخت دامپ‌تراک (تجهیزات سنگین معادن) ایرانی است که قرارداد آن با سرمایه‌گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان با همکاری ۱۴ شرکت امضا می‌شود و امیدواریم در همین دولت به بهره‌برداری برسد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که کنسرسیوم‌ها در سلامت و کشاورزی نیز زودتر محقق شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا