اقبال نسبی سهام های خودرویی در روزهای نخست سال جاری
همایون دارابی در خصوص وضعیت صنعت خودرو در بازار سرمایه طی سال گذشته اظهار داشت: صنعت خودرو در سال گذشته با مشکلات بسیاری مواجه بود که از جمله مهم ترین آن سیاست گذاری های نادرست دولت و وزارت صمت به شمار می رود.
وی افزود: نحوه قیمت گذاری خودرو، فروش کمتر از بهای تمام شده و زیان عملیاتی شرکت های خودروسازی در طول سال گذشته را به همراه داشت و این زیان دهی در گروه های خودرویی فعال در بازار سرمایه مشهود بود.
این کارشناس بازار سرمایه گفت: تداوم مدیریت نادرست دولتی و عدم واگذاری سهام دولت، از عواملی است که شرکت ها را با مشکلات مدیریتی شدیدی مواجه نموده است.
دارابی ادامه داد: تحریم و افزایش نرخ دلار، فشار بیشتری را بر شرکت های خودروسازی وارد نمود به نحوی که در نهایت این شرکت ها برای فرار از زیان انباشته و شمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت، تن به تجدید ارزیابی دادند.
وی با اشاره به افزایش سرمایه خودروسازان از محل تجدید ارزیابی در هفته های پایانی سال گذشته تصریح کرد: این امر تاثیری بر میزان نقدینگی این شرکت ها نخواهد داشت و صرفا پتانسیل دریافت تسهیلات را احیا می نماید.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: صنعت خودرو، نیازمند تغییر پارادایم دولتی، اصلاح قیمت گذاری و جدایی مدیریت از بخش دولتی است.
دارابی با بیان تاثیر کاهش قیمت نفت، فلزات و مواد پتروشیمی بر کاهش برخی از هزینه های شرکت های خودرویی در سال ۹۹، یادآور شد: افزایش نرخ دلار در بازار نیمایی و بازار آزاد، قطعا خودروسازان را در تنگنای بیشتری قرار خواهد داد.
وی در خصوص سمت و سوی تحولات سهام های خودرویی در سال ۹۹، گفت: عمده اتفاقات برای صنعت خودرو به موضوع تحولات نقدینگی مرتبط است زیرا به هر حال سهام های گروه های خودرویی به دلیل زیان دهی، بسیار ارزان هستند.
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه توضیح داد: افزایش قیمت تمام شده اکثر سهامداران و همچنین کاهش میزان سهام شناور و سهام قابل معامله، منجر به افت شدید قیمت سهام حتی پس از تجدید ارزیابی ها خواهد شد؛ بنابراین در آینده بیشتر، حرکت های سفته بازانه در گروه های خودرویی به چشم خواهد خورد.
دارابی رهایی خودروسازان از این افت و خیزها را منوط به وقوع تحولات بنیادی واقعی در این صنعت دانست و افزود: توقف مدیریت دولتی و اصلاح قیمت گذاری ها در این وضعیت راهگشا است. علاوه بر موارد ذکر شده، این صنعت به شدت بدهکار بانکی است و در واقع افزایش هزینه ها، خودروسازان را تحت فشار قرار داده است.
به اعتقاد وی شیوع ویروس کرونا، کاهش مسافرت ها و همچنین کاهش خرید خودرو مزید بر علت شده و سال سختی را برای گروه های خودرویی در بحث عملیاتی رقم خواهد زد.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: مسئله قیمت سهام و تحولات آن در بورس بیشتر به بحث نقدینگی و تحولات سفته بازانه برمی گردد.
دارابی در خصوص تغییرات سهام خودرویی در بازار سرمایه طی دو هفته اخیر گفت: تحولات اقتصادی در حال حاضر به دلیل تعطیلات نوروز، بروز بحران کرونا و بسته بودن نمادهای خودرویی در سکون و سکوت به سر می برد و گروه های خودرویی واکنش خاصی را نشان نمی دهند.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: هرچند طی روزهای اخیر، به دلیل کاهش قیمت نفت و بهای فلزات و مواد پتروشیمی، یک اقبال نسبی را در قیمت سهام شاهد بودیم اما به دلیل اینکه دو هفته نیمه تعطیل را پشت سر گذاشتیم، اظهار نظر در این خصوص به گذشت زمان نیاز دارد.