آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

افزایش تخصیص اعتبارات برای تکمیل پروژه های آموزشی استان

رضا بهنام – خراسان جنوبی – «محمود چاوشان» با اشاره به زیرنظام‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار کرد: در ذیل این سند زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری، مأموریت اصلاح و ایجاد تحول در حوزه فضاهای آموزشی و تجهیزات بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی شاخصه اصلی این زیر نظام را جلب مشارکت های مردمی دانست و گفت: در تکمیل فضاهای آموزشی کشور و استان خراسان جنوبی مدیون مشارکت خیران هستیم.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۱۳ پروژه آموزشی در سطح استان خراسان جنوبی در دست اجرا است، افزود: عمده پروژه‌ها با تعداد ۱۸۵ واحد مشارکتی (خیران) هستند.
چاوشان ادامه داد: امسال از ابتدای سال تا کنون ۳۵ میلیارد تومان جذب اعتبارات خیرین داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۸۰ کلاس درس نیاز آموزشی در مساکن مهر است، تصریح کرد: مدارس حاشیه شهر با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه شده که ۶۰ کلاس درس در حاشیه شهر مورد نیاز است.
چاوشان به آغاز ساخت ۱۲ کلاس درس در مناطق حاشیه شهر با کمک خیرین اشاره کرد و گفت: در برخی از مناطق مانند روستای حاجی آباد در حاشیه شهر بیرجند با مشکل زمین برای ساخت فضای آموزشی مواجه هستیم که تأمین آن در حال پیگیری است.
وی با اشاره به اینکه کمبود و دو نوبته بودن مدارس در مرکز خراسان جنوبی از مشکلات اصلی در این شهر به شمار می‌رود، بیان کرد: هم اکنون ۳۶ مدرسه دو نوبت با ۳۵۸ کلاس درس در استان وجود دارد که ۱۸ هزار جمعیت دانش آموزی در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اظهار کرد: در نهبندان و درمیان به همت خیران نیاز فضای آموزشی وجود ندارد اما علی رغم نیاز مبرم حاشیه شهر بیرجند به فضای آموزشی اما این مناطق محروم از نگاه خیران هستند.

چاوشان با بیان اینکه حدود ۱۲ درصد مدارس استان تخریبی هستند، گفت: بیش از ۴۵ درصد مدارس خراسان جنوبی مستحکم و مابقی نیز نیازمند بهسازی و مقاوم سازی هستند.

وی با تأکید بر اینکه اعتبارات تخریب و بازسازی مدارس استان کم و ناچیز است، تصریح کرد: سال گذشته در این زمینه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جذب شد و در سال جاری تاکنون حدود ۶ میلیارد تومان جذب شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه پارسال یک هزار و ۸۶ کلاس درس استان به سیستم گرمایش مرکزی مجهز شد، افزود: همچنین هزار و ۶۷ کلاس درس فاقد سیستم مرکزی گرمایشی است که با هماهنگی‌های صورت گرفته از ابتدای امسال تجهیز سیستم گرمایشی در ۲۴۸ کلاس درس انجام شده است.
چاوشان هزینه تجهیز هر کلاس درس به سیستم گرمایشی را ۲۵ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قرارداد اجرای سیستم گرمایشی ۶۱۳ کلاس درس نیز منعقد شده و مابقی نیز از اعتبارات ملی دریافتی در دست اقدام است که پیش بینی می شود تا مهرماه سال آینده به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند.

وی درخصوص مجتمع آموزشی حیات طیبه بیرجند گفت: این مجتمع با زیربنای ۱۰ هزار و ۲۶۳ متر مربع دارای ۳۶ کلاس درس است و با ظرفیت یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز اکنون ۹۵ پیشرفت فیزیکی درصدی دارد که پیش بینی شده تا پایان آذرماه امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه پیش بینی می شود برای اتمام این پروژه آموزشی ۲۶ میلیارد تومان هزینه شود، یادآور شد: تاکنون چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان راه و شهرسازی در اجرای این پروژه مشارکت داشته است و تجهیز این پروژه نیازمند هشت میلیارد تومان اعتبار است.

چاوشان با اشاره به اینکه بحث جذب اعتبارات استانی یکی از شاخص های جذب اعتبارات ملی است، تأکید کرد: از مسئولان استانی انتظار می ورد با توجه به تعداد بالای پروژه های در حال ساخت فضای آموزشی توجه بیشتری به تخصیص اعتبارات اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی داشته باشند.

وی به روند ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه اجتهاد در مهرشهر بیرجند اشاره کرد و گفت: این پروژه با اعتبار استانی آغاز شده اما چون به دلیل کمبود اعتبار نیمه تمام بود به خیرین معرفی شد که اکنون تکمیل آن با هزینه ۱۲ میلیارد ریالی توسط بنیاد قلم‌چی در حال اجرا است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی بیان کرد: امسال از محل اعتبارات استانی ۲ میلیارد تومان برای این پروژه آموزشی پیش‌بینی شد که تاکنون ۴۷۵ میلیون تومان آن تخصیص یافته است اما اگر این اعتبار کامل تخصیص پیدا کند تا پایان امسال آماده افتتاح خواهد شد.

چاوشان از ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه به نام اولین شهید مدافع حرم خراسان جنوبی ‌«مرتضی بصیری پور» در بیرجند خبر داد و افزود: مبلغ قرارداد این پروژه ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که از این میزان ۲ میلیارد تومان تعهد استان، ۱.۸ میلیارد تومان تعهد بنیاد برکت و سه میلیارد تومان تعهد اعتبار ملی است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد این پروژه آموزشی در شمال شهر بیرجند، بیان کرد: از اعتبارات استانی تاکنون هیچ مبلغی تخصیص نیافته است که برای اتمام سریع تر پروژه باید مورد توجه بیشتر مسئولان استانی قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا