آخرین اخباراستان هاخراسان جنوبی

افتتاح ۷ پروژه عشایری در هفته دولت

رضا بهنام  – خراسان جنوبی – «مهدی عصمتی پور» در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: همزمان با هفته دولت هفت پروژه در مناطق عشایری با اعتبار بالغ بر هشت و نیم میلیارد تومان شامل آبرسانی، احداث دیدار ساحلی، منبع دفنی ذخیره آب و بازگشایی راه های عشایری افتتاح می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی با بیان اینکه نگاه دولت به حوزه عشایری نگاه ویژه ای است، گفت: هر سیاه چادر عشایری بنگاه چند محصولی است که تولید لبنیات، گوشت قرمز، صنایع دستی و پاسگاه انتظامی و اهمیت گردشگری عشایری است.

عصمتی پور گفت: علاوه بر آبرسانی های سیار که در خراسان جنوبی به صورت روزانه 700 متر مکعب آبرسانی با 23 دستگاه تانکر انجام می شود، آبرسانی های پایدار به این مناطق در دستور کار است.

وی از افتتاح فاز نخست طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان به طول 21 کیلومتر خبر داد و گفت: چاه آب برای این طرح تجهیز شده است؛ آبرسانی در طرح کامل این پروژه به 39 محله عشایری در دستور کار است که با اجرای این پروژه چهار هزار نفر جمعیت و در افق بلند مدت نیز 65 هزار راس دام از نعمت آب برخوردار می شوند.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی طول کامل پروژه آبرسانی به منطقه خواجه منجیکوه نهنبدان را 81 کیلومتر عنوان کرد و گفت: در فاز نخست این پروژه هفت میلیارد و 800 میلیون تومان هزینه شده است که افتتاح می شود، همچنین برای اجرای فاز دوم به طول ۳۲ کیلومتر 9 میلیارد تومان اعتبار دریافت شده است که 35 درصد پیشرفت داشته است.

عصمتی پور ادامه داد: فاز سوم آبرسانی این پروژه به زودی در حوزه چاه زرد خواجه منجیکوه به زودی آغاز خواهد شد؛ در مجموع در سه فاز طرح آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه 39 محله عشایری از نعمت آب بهره مند می شوند.

وی تصریح کرد: در طرح آبرسانی پایدار، هدف تامین آب شرب بهداشتی برای عشایر است تا ماندگاری و اشتغال عشایر برای افزایش دام و اشتغال مولد محقق شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی بیان کرد: فاز سوم پروژه خواجه منجیکوه به طول 27 کیلومتر با اعتبار 14 میلیارد تومان آغاز خواهد شد، در مجموع برای اجرای کامل پروژه آبرسانی به مناطق عشایری خواجه منجیکوه بیش از 31 میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

عصمتی پور با اشاره به تسهیلات پرداختی ۱۰ درصدی و یک ساله به عشایر استان، گفت: این طرح برای تکمیل زنجیره تولیدی گوشت قرمز است که از ابتدای سال تاکنون، حدود 9 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که تعداد 219 نفر از تسهیلات برخوردار شده اند.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۵۰۰ تن سالانه در خراسان جنوبی گوشت قرمز توسط عشایر تولید می شود، ادامه داد: از ابتدای امسال از محل تسهیلات پرداختی 20 هزار راس دام پروار و 300 تن گوشت قرمز استان افزایش یافته است. وی از پرداخت حدود یک میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به عشایر استان خبر داد و گفت: طرح سایبان ها برای اولین بار در کشور در خراسان جنوبی اجرایی شد که سبب افزایش تولید محصولات دامی، جلوگیری از افزایش تنش های آبی، کاهش آب بدن دام، بهبود کیفیت محصولات دامی می شود.

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی افزود: در راستای ایجاد اشتغال برای جوانان، 200 وام قرض الحسنه برای خرید و نگهداری دام تعیین شده که لیست اسامی به بنیاد برکت ارسال شده است تا حمایت شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا