استان ها

افتتاح پروژه‌های برق رسانی بوشهر زیرساخت جهش تولید

به گزارش ایرنا، الف، نشانی از آب و آبادانی است و ب، نشانه‌ای از برق و بردباری و با هم بودن، برای ساختن ایرانی که شایسته ایرانیان است و پویش هر هفته الف – ب- ایران راهی به عمران و آبادانی برای ساختن جامعه ای برخوردار از زیر ساخت‌های توسعه بارویکرد رونق و جهش تولید است که در ایران اسلامی با درایت و خوش فکری وزیر نیرو شکل گرفته‌است.

صنعت آب و برق تا پایان سال ۱۳۹۸ بهره‌برداری از ۲۲۷ طرح را در حوزه آب و برق را در کشور کلید زد و این کار را  همه با هم  انجام دادند، یعنی مردم، رسانه‌ها و کارکنان و متخصصان صنعت آب و برق در کنار یکدیگر طرح‌های دو صنعتی را که الفبا و زیرساخت توسعه هستند افتتاح کردند و به بهره‌برداری رساندند.

پویش  هرهفته الف- ب- ایران در سال ۹۹ با ابعاد گسترده‌تر مبتنی بر نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال جهش تولید  ادامه پیدا کرده‌است، وزارت نیرو در تلاش است امسال با اصلاح رویکردها و رویه‌ها برای خدمت‌ رسانی آماده‌تر باشد.

پویش امسال هر چند همچنان تابلوی  هرهفته الف- ب- ایران را خواهد داشت اما تابلوی دیگری در کنار آن خودنمایی خواهد کرد و آن  ساخت‌وسازها و سازوکارها است تا هم پروژه‌های برنامه‌ریزی شده با کمک دستگاه‌های همکار در سازمان دولت و بویژه کمک بخش خصوصی در زمان خود به بهره‌برداری برسد و هم توجه جدی به تعدادی از پروژه‌های مهم فصل ساز و کارها شود.

افتتاح واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه 

واحد نخست بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات در ششمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رئیس ‌جمهوری و وزیر نیرو افتتاح شد.

“محسن طرزطلب” مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی در مراسم افتتاح این نیروگاه با تاکید بر اینکه این پروژه با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید، افزود: بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پروژه توسط سازندگان داخلی ساخته شده‌است.

وی با اشاره به اینکه در زمان ساخت پروژه دو هزار و ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار بوده‌اند، گفت: افزایش راندمان نیروگاه به حدود ۵۰ درصد، تامین برق پایدار شبکه سراسری، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، افزایش راندمان تولید برق و صرفه‌جویی سالانه ۸۴۶ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت‌های فسیلی از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه است.

طرزطلب با تاکید بر اینکه سوخت اصلی این نیروگاه گاز و سوخت پشتیبان آن گازوئیل است، ادامه داد: در دوره احداث بیش از ۱۵۰ شرکت پیمانکار، تامین کننده و سازنده همکاری داشته‌اند. سرمایه‌گذار این پروژه شرکت تولید برق عسلویه مپنا و پیمانکار آن کنسرسیوم گروه مپنا، شرکت توسعه ۱ و ۲ است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ظرفیت کل نیروگاه عسلویه را یکهزارو  و ۴۵۲ مگاوات برشمرد و گفت: این نیروگاه شامل ۶ واحد گاز و سه واحد بخار است که راندمان بخش گاز نیروگاه ۳۰.۹ درصد و راندمان کل نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه ۴۴.۹ درصد خواهد بود.

 حل مشکل تامین برق طرح‌های تولیدی بوشهر 

طرح توسعه، اصلاح و بهینه‌سازی پروژه‌های شبکه توزیع نیروی برق استان بوشهر، طرح افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت گناوه، طرح افزایش ظرفیت پست ۲۳۰ کیلوولت بوشهر، طرح توسعه پست ۴۰۰ کیلوولت پارس، طرح افزایش ظرفیت پست صنعت بوشهر و طرح افزایش ظرفیت پست برق ۴۰۰ کیلوولت پارس، نیز با ایجاد اشتغال برای ۸۷ نفر و اعتباری بالغ بر یکهزار و ۴۶۰ میلیارد ریال به منظور ارتقای پایداری شبکه و پاسخگویی به نیاز مشترکان جدید در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی دیگر پروژه‌های صنعت برق کشور بودند که امروز در بوشهر به بهره‌برداری رسید.

پروژه اصلاح و بهینه‌سازی شبکه‌های توزیع و توسعه ناوگان خودرویی شامل ۱۱۸ کیلومتر شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف، ۸۳ دستگاه پست فشار متوسط هوایی و زمینی و ۶ دستگاه کامیونت عملیاتی نیز به ناوگان شرکت توزیع استان بوشهر افزوده شده‌است.
با افزایش ظرفیت در ۲ پست ۲۳۰ کیلو ولت بوشهر ۱ و گناوه، ۳۲۰ مگاولت آمپر به ظرفیت این پست‌ها افزوده شد.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت:  با اجرای این طرح‌ها سطج خدمات به مشترکان در استان بوشهر افزایش می‌یابد تا در آستانه فصل تابستان شاهد رضایت‌مندی بیشتر آنها باشیم.
متولی‌زاده افزود:امسال در سال جهش تولید برای تامین برق متقاضیان جدید بویژه در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن محدودیتی وجود ندارد تا تامین برق این واحدهای تولیدی زمینه ساز رشد استان بوشهر باشد.
حسن متولی زاده افزود: با وجود گرمای هوا و انرژی خیز بودن استان بوشهر اما مردم استان بوشهر الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.
متولی‌زاده افزود: ۹۶ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت می‌کنند و ۲۳ درصد مشترکان نیز با رعایت الگو روند مصرف را کاهش داده و مشمول پاداش خوش مصرفی شده‌اند.

افزایش ۲ برابری تولید سایت میگوی پرورشی رودشور بوشهر با برق رسانی به این پروژه

استاندار بوشهر گفت: ۱۱ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه برق رسانی سایت پرورش میگوی رودشور این استان تامین شد.

عبدالکریم گراوند افزود: همچنین در نشست با مسئولان سازمان برنامه و بودجه مقرر شده ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تقویت برق پست این سایت نیز تامین شود تا در سال جهش تولید برای سال آینده سطح پرورش میگوی استان بوشهر افزایش ۲ برابری پیدا کند و به ظرفیت تولید میگو پرورشی بوشهر ۱۵ تا ۲۰ هزارتن افزوده شود.
وی بیان کرد: اکنون پروژه برق‌ سایت  رودشور ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل آن گامی بزرگ در راستای فراهم شدن زیرساخت تولید است.
گراوند ادامه داد: با تقویت پست برقسایت رودشور سال آینده کل سایت سه هزار و ۴۰۰ هکتاری زیر بار پرورش خواهد رفت.

افتتاح طرح‌های برق‌رسانی باعث شتاب توسعه استان بوشهر 

گراوند افزود: امروز شاهد افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه و طرح‌هایی در حوزه ایجاد پست‌های برق و اصلاح خطوط  بودیم که استان بوشهر به شدت به آنها نیازمند است.
وی بیان کرد: اگر چه نیروگاه، برق کشور را تامین می‌کند اما آنچه که بیشتر در توسعه این استان اثر گذار است ایجاد پست برق و اصلاح خطوط و شبکه‌ها است که امروز بخشی از آنها افتتاح شد و در شتاب توسعه این استان موثرخواهد بود.
گراوند با اشاره به اهمیت صرفه‌جویی در مصرف برق، ادامه داد: پارسال وزیر نیرو ابلاغ کرد که هر استانی در مصرف برق صرفه جویی کند به همان میزان صرفه جویی، به استان کمک می‌شود که در استان بوشهر این اتفاق رخ داد و هم بخش مردمی و هم ادارات از این کمک بهره مند شدند.
وی گفت: در بخش اداری با تغییر ساعت کاری و نظارت جدی و سختگیرانه در مصرف برق صرفه‌جویی شد که بر همین اساس وزارت نیرو مبلغی را به عنوان صرفه جویی به ما ابلاغ کرد که در بحث توسعه انرژی در استان هزینه شد.
گراوند تاکید کرد: بیشتر مصرف برق در استان بوشهر در بخش خانگی است و چنانچه مردم دمای بهینه برای خنک‌کننده‌ها را که وزارت نیر اعلام کرده رعایت کنند روی ۲۴ و ۲۵ درجه بگذارند بخش بزرگی از مشکلات تامین برق حل می‌شود و می‌توانیم تابستان را بدون مشکل سپری کنیم.
استاندار بوشهر گفت: همچنین در صورت صرفه‌جویی مبلغی به استان تعلق می‌گیرد که می‌توانیم با آن به توسعه شبکه و حل مشکل برق  منطقه کمک کنیم.
گراوند یادآور شد: طبق گزارشی که ارائه شده، اگر هر خانوار یک لامپ را خاموش کند ۱۶ مگاوات برق صرفه جویی می‌شود.

۹۶ درصد مشترکان برق در بوشهر زیر الگو مصرف می‌کنند

سخنگوی صنعت برق گفت: امسال تابستانی گرم پیش رو داریم به همین دلیل میزان مصرف برق در کشور روند صعودی دارد که مردم باید با همراهی و مصرف بهینه این وضعیت را کنترل کنند.

مصطفی رجبی مشهدی افزود: به طور معمول میزان مصرف برقی که امسال در روزهای نخست خرداد ماه به ثبت رسید، در سال‌های گذشته در روزهای پایانی خرداد یا اوایل تیرماه به وقوع می‌پیوست که این موضوع بیانگر فرا رسیدن گرمای زود رس است.

وی اضافه کرد: از سویی با فراگیر شدن کرونا و ماندن مردم درخانه استفاده از وسایل برقی و سرمایشی مصرف را افزایش یافته و لازم است برای عبور از شرایط اوج مصرف روزهای گرم سال همراهی و مشارکت بیشتری از سوی مردم شکل گیرد.

رجبی، روند افزایشی دمای هوا و ورود سریع وسایل سرمایشی به مدار مصرف را مهمترین دلیل افزایش ناگهانی و بی سابقه مصرف برق در روزهای ابتدایی ماه جاری دانست و گفت: مصرف برق کشور در روزهای ماه گرم سال بین ۲۱ تا ۲۳ هزار مگاوات افزایش می‌یابد که این میزان افزایش بطور دقیق متاثر از  ورود وسایل سرمایشی (کولرها، اسپلیت‌ها و…) به مدار مصرف برق است.

سخنگوی صنعت برق با اشاره به افزایش مصرف‌ مشترکان و بالا رفتن هزینه آنان بیان کرد: مهمترین راهکاری‌هایی که می‌تواند به کاهش مبلغ قبض برق کمک کند، تنظیم درجه کولرگازی روی ۲۴ تا ۲۵ درجه، استفاده از دور کند کولرهای آبی، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف برقی در ساعات‌های گرم روز است.

رجبی یادآور شد: استفاده از نور طبیعی در طول روز و خاموش کردن لامپ‌های اضافه نیز می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف برق مشترکان داشته باشد.

وی با تقدیر از استاندار بوشهر برای تنظیم ساعات کاری ادارات این استان در ماه‌های گرم سال گفت: تنظیم ساعات اداری در ماه‌های گرم موجب صرفه جویی ۵۰ مگاواتی مصرف برق است ضمن آنکه لازم است ادارات بعد از پایان ساعت کاری با خاموش کردن لامپ‌ها و کولرها، شرکت‌های برق را در تامین برق پایدار و بهینه همراهی کنند.

سخنگوی صنعت برقٍ، به برخی از مشوق های وزارت نیرو برای کاهش مصرف برق در استان بوشهر هم اشاره کرد و گفت: ۹۶ درصد از مشترکان برق در این استان زیر الگو مصرف برق دارند ، ۴ درصد نیز بیشتر از الگو برق مصرف می کنند برای این ۴ درصد حدود ۱۶ درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده‌است، این مصرف کنندگان با اقداماتی ساده ازجمله قرار دادن دمای آسایش روی ۲۴ درجه می‌توانند به جمع آن ۹۶ درصد بپیوندند و از مشوق‌های وزارت نیرو بهره ببرند.

وی با بیان اینکه ۷۲ درصد از مصرف برق در استان بوشهر مصارف وسایل سرمایشی است گفت: سال گذشته ۸۷ هزار مشترک برق در استان بوشهر ۱۰ میلیارد ریال پاداش خوش مصرفی دریافت کردند، این رقم برای کشور حدود یکهزارو ۶۰۰ میلیارد ریال بوده‌است، در مصارف کشاورزی، صنعتی و تجاری استان بوشهر نیز سال گذشته ۲۰ میلیارد ریال پاداش خوش مصرفی پرداخت شده‌است.

رئیس جمهوری امروز پنجشنبه در ارتباطی ویدئو کنفرانسی ۹ پروژه برق رسانی با اعتبار ۲ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان را در استان بوشهر افتتاح کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا