یادداشت

اصلی ترین چرخه ی مارکتینگ در پوشش بازاریابی خلاقانه

دردنیای پیشرفته ی امروز با شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده ی برای محصولات و خدمات متنوع باعث گردیده که صنایع درصدد ایجاد مزیت های رقابتی پایدار در مقایسه با سایر رقبا با تاکید بر استفاده از بازاریابی خلاقانه باشند. دراین بین، با گسترش بازاریابی و انواع و اقسام تبلیغات، مشتریان به دنبال کمی خلاقیت و تازگی هستند. دیگر برای آن ها یک شعار تبلیغاتی و یا یک جمله ی ترغیب کننده به خرید جذابیت گذشته را نداشته و تنها ایده های ناب و جدید هستند که قدرت تفکر و انتخاب مشتریان را دراختیار می گیرند.یکی از مهم ترین مسائل در بازاریابی خلاقانه کشاندن مشتریان به سمت خود است تا بتوان به آن ها کالا یا خدمتی را معرفی کرده و در گام بعد فروش آن را تضمین نمود. در واقع چرخه ی مارکتینگ ،حتی قبل از آنکه مشتری وارد چرخه ی کسب و کار شود آغاز می شود، نه تنها زمانی که محصول آماده ی فروش است. بازاریابی خلاقانه با تمام جنبه های مختلف کسب و کار مرتبط است، از توسعه و تولید محصول گرفته تا روش های مختلف توزیع محصول و خدمات، قیمت گذاری، استراتژی های فروش، تبلیغات و حتی روابط عمومی و خدمات مشتریان که می تواند با تفکرات خلاقانه و رویکردی نو و متفاوت برگ برنده را از آن شما کند. از اینرو در بررسی فرایند مذکور، بازاریابی های سنتی دیگر پاسخگوی تحولات سریع فناوری نیستند و تبیین بازاریابی خلاقیت محور،می تواند باعث ظهور نواندیشی و تبدیل به فروش و سود آوری شود. روش های رایج بازاریابی، آنقدر از سوی بنگاه های تجاری مختلف استفاده شده اند که دیگر تکرار آن ها نتایج چندان مطلوبی ندارد. لذا هر کسب و کاری برای موفق شدن در عرصه ی تجارت نیاز به یک استراتژی بازاریابی خلاقانه دارد.

خلاقیت یک نوع فرایند ذهنی است و در ذهن افراد اتفاق می افتد و در نتیجه ی آن یک اثر جدید تولید می شود.در واقع یک بازاریاب خلاق همچون دو روی سکه از سویی به یک هنرمند شباهت داشته و در سوی دیگر یک کارآفرین پیشروست. چرا که با توجه به اهمیت خلاقیت در بازاریابی، بازاریابان باید در نقش کارآفرینانی ظاهر شوند که همه ی تلاش آن ها برای حفظ بازار استفاده از تکنیک های کارآفرینی است. تکنیک هایی همراه با ریسک و توام با موفقیت. در واقع بازاریابی خلاقانه دیگر صرفا تلاش برای افزایش فروش محصول به روش های سنتی نیست، بلکه بازاریابی علم و هنر جذب مشتری از طریق ارتقای محصول است که این خود کلیدی برای حل مشکل خلاقیت در بازاریابی است.

در هرمجموعه یا شرکتی وقتی یک تیم خلاق تشکیل شده و شروع به کار می کند، بازاریابی خلاق باید بتواند بین قسمت های تولید و طراحی خلاقانه و بخش تحقیق و توسعه هماهنگی ایجاد کند تا در نهایت محصول تولید و طراحی خلاقانه با نیاز بازار همخوانی داشته و مورد استقبال مصرف کننده قرار گیرد. خلاقیت تنها به جلوه های بصری تبلیغات محدود نمی شود، بلکه بازاریابی برندهای موفق  مطرح دنیا با تکیه بر تحلیل داده ها و استفاده از تجربه ی مشتریان به طراحی و تبلیغ خلاقانه ی محصولات خود می پردازند و با این اوصاف ،نقطه ی توجه باید نیاز مشتریان و بازار باشد و نه نیازهای خود شرکت و یا موسسه ی ارائه دهنده ی خدمات.

بازاریابی خلاقانه علاوه بر اینکه با توسعه ی محصولات، خدمات و تکنولوژی های جدید مرتبط است، بلکه یکی از مهم ترین عواملی است که بنگاه های کوچک و متوسط می توانند با بکارگیری درست از آن ،جوابگوی نیازهای مشتریانشان باشند و در مقایسه با رقبا در محیط رقابتی ،گوی سبقت را ربوده و به رشد و توسعه کسب و کارشان نائل آیند. دنیای بازاریابی خلاقانه آن قدر وسیع و گسترده بوده و دارای فرصت های بی پایان است، که می توان از آن به عنوان موثرترین پارامتر برای ارتقای  فروش در دنیای مارکتینگ یاد کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا