اصلی ترین چرخه ی مارکتینگ در پوشش بازاریابی خلاقانه
دردنیای پیشرفته ی امروز با شدت یافتن رقابت جهانی، افزایش بی اطمینانی و تقاضای فزاینده ی برای محصولات و خدمات متنوع باعث گردیده که صنایع درصدد ایجاد مزیت های رقابتی پایدار در مقایسه با سایر رقبا با تاکید بر استفاده از بازاریابی خلاقانه باشند. دراین بین، با گسترش بازاریابی و انواع و اقسام تبلیغات، مشتریان به دنبال کمی خلاقیت و تازگی هستند. دیگر برای آن ها یک شعار تبلیغاتی و یا یک جمله ی ترغیب کننده به خرید جذابیت گذشته را نداشته و تنها ایده های ناب و جدید هستند که قدرت تفکر و انتخاب مشتریان را دراختیار می گیرند.یکی از مهم ترین مسائل در بازاریابی خلاقانه کشاندن مشتریان به سمت خود است تا بتوان به آن ها کالا یا خدمتی را معرفی کرده و در گام بعد فروش آن را تضمین نمود. در واقع چرخه ی مارکتینگ ،حتی قبل از آنکه مشتری وارد چرخه ی کسب و کار شود آغاز می شود، نه تنها زمانی که محصول آماده ی فروش است. بازاریابی خلاقانه با تمام جنبه های مختلف کسب و کار مرتبط است، از توسعه و تولید محصول گرفته تا روش های مختلف توزیع محصول و خدمات، قیمت گذاری، استراتژی های فروش، تبلیغات و حتی روابط عمومی و خدمات مشتریان که می تواند با تفکرات خلاقانه و رویکردی نو و متفاوت برگ برنده را از آن شما کند. از اینرو در بررسی فرایند مذکور، بازاریابی های سنتی دیگر پاسخگوی تحولات سریع فناوری نیستند و تبیین بازاریابی خلاقیت محور،می تواند باعث ظهور نواندیشی و تبدیل به فروش و سود آوری شود. روش های رایج بازاریابی، آنقدر از سوی بنگاه های تجاری مختلف استفاده شده اند که دیگر تکرار آن ها نتایج چندان مطلوبی ندارد. لذا هر کسب و کاری برای موفق شدن در عرصه ی تجارت نیاز به یک استراتژی بازاریابی خلاقانه دارد.
خلاقیت یک نوع فرایند ذهنی است و در ذهن افراد اتفاق می افتد و در نتیجه ی آن یک اثر جدید تولید می شود.در واقع یک بازاریاب خلاق همچون دو روی سکه از سویی به یک هنرمند شباهت داشته و در سوی دیگر یک کارآفرین پیشروست. چرا که با توجه به اهمیت خلاقیت در بازاریابی، بازاریابان باید در نقش کارآفرینانی ظاهر شوند که همه ی تلاش آن ها برای حفظ بازار استفاده از تکنیک های کارآفرینی است. تکنیک هایی همراه با ریسک و توام با موفقیت. در واقع بازاریابی خلاقانه دیگر صرفا تلاش برای افزایش فروش محصول به روش های سنتی نیست، بلکه بازاریابی علم و هنر جذب مشتری از طریق ارتقای محصول است که این خود کلیدی برای حل مشکل خلاقیت در بازاریابی است.
در هرمجموعه یا شرکتی وقتی یک تیم خلاق تشکیل شده و شروع به کار می کند، بازاریابی خلاق باید بتواند بین قسمت های تولید و طراحی خلاقانه و بخش تحقیق و توسعه هماهنگی ایجاد کند تا در نهایت محصول تولید و طراحی خلاقانه با نیاز بازار همخوانی داشته و مورد استقبال مصرف کننده قرار گیرد. خلاقیت تنها به جلوه های بصری تبلیغات محدود نمی شود، بلکه بازاریابی برندهای موفق مطرح دنیا با تکیه بر تحلیل داده ها و استفاده از تجربه ی مشتریان به طراحی و تبلیغ خلاقانه ی محصولات خود می پردازند و با این اوصاف ،نقطه ی توجه باید نیاز مشتریان و بازار باشد و نه نیازهای خود شرکت و یا موسسه ی ارائه دهنده ی خدمات.
بازاریابی خلاقانه علاوه بر اینکه با توسعه ی محصولات، خدمات و تکنولوژی های جدید مرتبط است، بلکه یکی از مهم ترین عواملی است که بنگاه های کوچک و متوسط می توانند با بکارگیری درست از آن ،جوابگوی نیازهای مشتریانشان باشند و در مقایسه با رقبا در محیط رقابتی ،گوی سبقت را ربوده و به رشد و توسعه کسب و کارشان نائل آیند. دنیای بازاریابی خلاقانه آن قدر وسیع و گسترده بوده و دارای فرصت های بی پایان است، که می توان از آن به عنوان موثرترین پارامتر برای ارتقای فروش در دنیای مارکتینگ یاد کرد.