کاریکاتور

استارت آپ های جوان و فوت و فن مذاکره با سرمایه گذاران

این روزها، بازار استارت آپ ها بسیار داغ است و جوان های زیادی با رویاهای بزرگ قدم در راه کارآفرینی می گذارند و سعی می کنند، مهارتشان را با چاشنی خلاقیت همراه ساخته تا در کمترین زمان ممکن، پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کنند. اما استارت آپ های جوان به خوبی به این امر واقفند که در شرایط پرریسک اقتصادی حال حاضر، کمتر بنگاه اقتصادی پیدا می شود که با استارت آپ هایی که در مراحل اولیه کار خود هستند ،همکاری کنند. ماهیت استارت آپ ها رشد سریع آن هاست، برای رشد سریع نیز یک استارت آپ نیاز به منابع مالی زیادی دارد. جذب سرمایه گذار برای ایده نیازمند هوشمندی و درک عمیق نگاه و نوع تفکر سرمایه گذاران است. هر چقدر ایده ای ناب، پشتیبان یک استارت آپ باشد به همان میزان وجود یک سرمایه گذار توانمند که به شما و ایده تان ایمان داشته باشد، می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر سازد. از اینرو، مسیر سختی پیش روی کسانی است که می خواهند ارزش ایده خود را اثبات کنند و برای تامین سرمایه خود و جذب سرمایه گذار تلاش کنند. به همین علت،اکثر افراد در این مسیر سرمایه شخصی خود را از دست می دهند، بی انگیزه می شوند و در نهایت یک شکست بزرگ را تجربه می کنند.

قطع به یقین در دنیای واقعی کسب و کار، هیچ سرمایه گذار حرفه ای بی گدار و بدون سنجیدن شرایط در استارت آپی جوان و نوپا سرمایه گذاری نمی کند. البته اگر لحظه ای خود را جای سرمایه گذار قرار دهیم، می توانیم کاملا با او همراه باشیم. او به دنبال صرفه اقتصادی و سوددهی است و مدام به دنبال پاسخ به سئوالاتی از این دست است. آیا تا کنون این محصول وارد بازار شده است؟ رقیبان این محصول یا خدمات کدامند؟ بعد از چه مدت زمان، سرمایه ی اولیه به کار برمی گردد؟ میزان سوددهی و کسب درآمد از این سرمایه گذاری چقدر است؟ بله حقیقت این است که سرمایه گذار به دنبال اعداد و ارقام واقعی و تجربه شده است و از همین رو، دنیای حدسیات شما را جدی نمی گیرد.

هرگز شما نمی توانید ،برای قانع کردن یک سرمایه گذار تنها به او وعده ی موفقیت بر روی کاغذ را بدهید، در حالیکه شواهد محکم و مستند عینی برایش فراهم نکنید. از اینرو، اگر ایده پشت استارت آپ خود را به خوبی معرفی کنید، احتمال اینکه سرمایه گذاران با محصولات شما آشنا شده و از این طریق جذب شوند ،بسیار زیاد است. گاهی اوقات ممکن است یک ایده به قدری جذاب و ناب باشد که حتی افراد تازه کار هم بتوانند سرمایه گذاران بزرگ را جذب کنند. البته تبلیغ و اطلاع رسانی نیز نقش بارزی در جذب سرمایه گذار خواهد داشت. اگر شما به عنوان یک استارت آپ نوپا در این زمینه به خوبی عمل کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که ایده و فکر جدید شما مورد توجه سرمایه گذار قرار گیرد و آن ها به شما پیشنهاد سرمایه گذاری بدهند.

استارت آپ های جوان باید فوت و فن مذاکره با سرمایه گذاران قدر و با تجربه را بیاموزند تا بتوانند آن ها را متقاعد نمایند. بطور مثال جملاتی از این دست در یک جلسه ملاقات با سرمایه گذار به سرعت بی تجربگی و عدم اشراف کامل شما به دنیای کسب و کار را نشان می دهد. “هیچ کس نمی تواند کارهایی که ما می کنیم را انجام دهد” ، این جمله به شرطی با عقل سازگار است که شما یک جادوگر باشید و مطمئن باشید که سرمایه گذار با شنیدن این جمله از سرمایه گذاری منصرف خواهد شد.

به قول معروف ،سنگ بزرگ علامت نزدن است. “محصول ما مثل بمب صدا می کند و همه بازار را خواهد گرفت” ، در یک بازار رقابتی هیچ محصولی هیچگاه نمی تواند همه بازار را به خود اختصاص دهد و بیان کردن این جملات تنها نشان می دهید که کمترین اطلاعی از بازار هدف و روش های بازاریابی ندارید. “اگر شما به ما جواب منفی بدهید، سرمایه گذاران زیادی هستند که دوست دارند با ما به توافق برسند” خوب اگر اینطور است، پس چرا سراغ ما آمدی. حواستان باشد در چنین جلساتی از کلی گویی های غیرعملی و چرتکه انداختن های عمومی پرهیز کنید، بطور مثال “تنها با گذشت یک سال، 10 درصد جمعیت کشور از مشتریان ما خواهند بود” با این جملات سرمایه گذار پی خواهد برد که شما بیشتر در توهم و آرزو به سر می برید تا واقعیت. مطمئن باشید که گوش سرمایه گذاران پر است از وعده هایی از این دست، که اغلب توخالی از آب درآمده است و با گفتن این جملات تنها ذهن سرمایه گذار را از جذب شدن به ایده تان دور و دورتر می کنید. البته برای جذب سرمایه گذار، پلتفرم های دیگری نیز وجود دارد. جذب سرمایه از طریق شتابدهنده ها نیز راه دیگری است که بسیاری از استارت آپ های موفق و مطرح امروزی از آن بهره مند شده اند. شتاب دهنده ها با سرمایه گذاری اولیه بر روی یک شرکت نوپا، درصدی از مالکیت آن را در اختیار گرفته و در مقابل گردانندگان پروژه آموزش های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریع تر و برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد.

در هر صورت، نقش سرمایه گذار برای شروع کارتان به عنوان یک استارت آپ نوپا در رسیدن به موفقیت بسیار مهم است. صاحبان کسب و کار باید ابهامات ایجاد شده برای سرمایه گذاران را رفع کنند و با اشراف کامل به تمام جوانب کار و ایده ی خود، در ترغیب هر چه بیشتر آن ها برای سرمایه گذاری بکوشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا