یادداشت

اسباب بازی‌های مسموم ،هم بازی کودکان ایرانی

اسباب بازی‌های مسموم ،هم بازی کودکان ایرانی .بازار اسباب بازی در ایران نشان می دهد که علی رغم حضور کارآفرینان برجسته در حوزه اسباب بازی و خلق ابداعات و اسباب بازی با کیفیت بومی ، هنوز آن چنان که باید از سوی مردم و مسئولان حمایت لازم صورت نمی‌گیرد. کافی است سری به اسباب بازی های فروشی سطح شهر بزنید. با قیمت کوچک ترین قطعه از اسباب بازی ها ، هوش از سرتان می پرد. همین امر سبب شده که بازار اسباب بازی های بی کیفیت و ارزان قیمت چینی از رونق بالایی برخوردار گردند.

نوشته های مشابه

اما آنچه دراین بین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است، بحث سلامت اسباب بازی است و در بسیاری از کشورهای جهان با ایجاد استانداردهای لازم و وضع قوانین بازدارنده و محکم از ورود اسباب بازی های نامرغوب و در بسیاری از موارد، آلوده به فلزات سنگین و آلاینده‌های میکروبی جلوگیری می کنند. مواد بسیاری در اسباب بازي ها هستند که سمي و مضر شناخته شده اند؛ يکي ازاين مواد، سرب است. طبق استاندارد های بهداشتی، باید کليه اسباب بازي ها با مواد رنگي بدون سرب، رنگ شده باشند واین درحالیست که طبق آزمایشات انجام شده در اکثر اسباب بازی های بی کیفیت چینی و هندی مقادیر قابل توجهی سرب مشاهده شده است. سرب، مي تواند بر مغز انسان اثرات تخريبي برگشت ناپذيری بگذارد و تماس دست کودکان با آنها منجر به صدماتی به کبد، شش ها و سیستم هورمونی آنها می شود.

به صراحت می توان بیان کرد: بسیاری از اسباب بازی های پلاستیکی قاچاق و نامرغوب چینی و تایوانی حاوی مواد شیمیایی مضر فتالیت هستند که برای کودکان بسیارخطرناک است. فتالیت ها؛ مواد شیمیایی هستند که برای نرم تر کردن پلاستیک استفاده می شود و متاسفانه هیچ قانونی بر نحوه استفاده از این ماده شیمیایی وجود ندارد. استفاده از این اسباب بازی ها برای بچه‌های کوچک به این دلیل که دوست دارند، اسباب بازی ها را در دهانشان بگذارنند، بسیار خطرناک تر است. یکی دیگر از مواد شیمیایی موجود در اسباب بازی‌های پلاستیکی موسوم به «پتالاتز» برای سلامتی کودکان مضر است. وجود این مواد دراسباب بازی‌ها موجب اختلال در رشد هورمون‌ها می‌شود.

همچنین استفاده از عطريات در اسباب‌بازی‌ها در بسیاری از کشورها ممنوع اعلام شده است. زیرا استفاده از آنها باعث ایجاد آلرژی ها و بیماری های پوستی وتنفسی در کودکان می شود. شایان ذکر است، اسباب بازی های ارزان قیمت که به تبع ،کیفیت پایین‌تری هم دارند ، خطرات استفاده از آنها نیز در کمین کودکان سرزمینمان است. ساخت اسباب بازی ها از مواد بازیافتی، نگرانی های جدیدتری را نیز ایجاد می کند. والدین باید در انتخاب اسباب بازی، دقت و هوشیاری لازم را داشته باشند. درنخستین گام ،هنگام خرید اسباب بازی‌ها علامت استاندارد را مورد توجه قرار دهند.

خرید اسباب بازی های پلاستیکی را کم کنید و اسباب بازی های پازل های چوبی به خصوص  آنهائی که بدون استفاده از رنگ و مواد شیمیایی مضر ساخته می شوند و عموما بی ضرر هستند، استفاده نمایید. امروزه استاندارد اسباب بازی‌ها توجه تمامی کشورها را به خود مشغول کرده است. این استانداردها دائما به روز می‌شود و آزمایش ها و تست‌های زیادی روی آنها انجام می‌شود. در ایران نیز موضوع استاندارد اسباب بازی بطور جدی مطرح شد. موسسه استاندارد هم باید اسباب بازی های داخلی و هم اسباب بازی‌های وارداتی را زیر نظر بگیرد که مهراستاندارد دارند یا خیر، تا به نوعی همه اسباب بازی ها ،دارای کیفیت و سلامت لازم باشند. ولی تا روزی که هجوم محصولات بی کیفیت چینی از مرزهای قانونی وغیرقانونی کشور ادامه دارد، ما نیز همچنان قلبمان برای سلامتی تک تک کودکان ایرانی می تپد. بالاخص اکنون با بالا رفتن قیمت ارز و افزایش قیمت بسیار فاحش اسباب بازی ها، چاره ای به جز انتخاب اسباب بازی های بی کیفیت و ارزان قیمت چینی برای بسیاری از خانواده ها باقی نمانده است. دیگر نه ‌تنها وقت آن رسیده، بلکه بسیار دیر است که حمایت از تولید کنندگان اسباب بازی های داخلی را بطور جدی تر دنبال کنیم، تا عروسک ها و اسباب بازی های ایرانی زیبنده دستان کودکان این مرزو بوم باشد  و علاوه  بر آن سلامتی آن ها به خطر نیفتد.

منبع:روزنامه تفاهم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا