یادداشت

اخلاق مدیریت چه اهمیتی دارد؟

 

در هر گروه انسانی برقراری اصول اخلاقی ضامن سلامت و دوام گروه است. محیط کار نیز جامعه‌ای کوچک است که برقراری اصول اخلاقی می‌تواند تأثیر بسزایی در سلامت و دوام آن داشته باشد. اخلاق مدیریت لازمه موفقیت و پیشرفت یک سازمان است ما در این مطلب مهم‌ترین شاخص های اخلاق مدیریت را بیان می‌کنیم.

اخلاق مدیریت مانند اخلاق در هر گروه و جامعه ضامن سلامت سازمان و تداوم حیات آن است. همان گونه که ترویج اخلاق در جامعه سبب تحکیم پیوندهای اجتماعی می‌شود. اخلاق مدیریت می‌تواند در ایجاد انگیزه، تقویت همراهی و همکاری کارکنان، سلامت محیط کاری و در نهایت افزایش بهره‌وری سازمان مؤثر باشد. بنابراین این مقوله را می‌توان یکی از نکات کلیدی مدیریت موفق دانست. ما در این مطلب مهم‌ترین شاخص های اخلاق مدیریت را بررسی می‌کنیم.

اخلاق مدیریت عامل افزایش بهره‌وری/شاخص های اخلاق مدیریت

ضابطه‌مندی

مهمترین شاخص اخلاق مدیریت را می‌توان قانون‌مداری شخص مدیر تعریف کرد. زیرا پایبندی به قوانین و ضوابط سازمان در موفقیت و دوام آن بسیار تأثیرگذار است. اگر این ویژگی در مدیریت مجموعه رعایت نشود در تمام سطوح سازمان سرایت می‌کند. یعنی تمام کارکنان در سطوح مختلف خود را محق می‌دانند تا ضوابط را زیر پا بگذارند.

وفای به عهد

در اخلاق مدیریت، پایبندی به عهد و پیمان جایگاه ویژه‌ای دارد. در سازمانی که پایبندی به قول و قرارها وجود نداشته باشد هیچ‌یک از افراد در برابر وظایف خود احساس مسئولیت نمی‌کنند. چنین تشکلی نه تنها در مسیر رشد و پیشرفت حرکت نمی‌کند بلکه به سادگی به هرج و مرج کشیده می‌شود. ضمن اینکه وفای به عهد مدیریت موجب ایجاد اعتماد و وفاق در سازمان می‌شود. در حالی که اگر مدیریت به وعده‌های خود عمل نکند زمینه‌ساز ترویج نفاق، بی‌اعتمادی و دروغگویی در سازمان می‌شود.

 

ضرورت سعه صدر در اخلاق مدیریت

سعه صدر

مدیریت یک سازمان به معنای حجم وسیعی از کارهای مختلف، مراوده با افراد متفاوت و حل مشکلات متعدد است. تنها کسی می‌تواند در این عرصه موفق باشد که ظرفیت روحی بالایی داشته باشد. برخورداری از سعه صدر در اخلاق مدیریت سبب می‌شود تصمیمات هیجانی و منافع شخصی در مسیر پیشرفت سازمان اختلال ایجاد نکند. مدیر یک مجموعه باید توانایی تحمل مشکلات گوناگون و صبوری لازم برای اداره امور مختلف را دارا باشد. مضاف بر اینکه افق فکری وسیع نیز از خصوصیات مؤثر در مدیریت است. زیرا مدیریت یک مجموعه چشم‌انداز و مسیر توسعه آن را ترسیم می‌کند.

قدرشناسی

برخی ویژگی‌ها در اخلاق مدیریت تأثیر شگرفی در افزایش بهره‌وری و تقویت ارتباطات کاری در یک سیستم دارد. قدرشناسی یکی از این ویژگی‌ها است که کارکنان وفادار مجموعه را افزایش می‌دهد. زمانی که کارکنان یک مجموعه احساس کنند مدیریت قدرشناس زحمات آنهاست خود را عضوی از خانواده می‌بینند و برای موفقیت سیستم از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کنند.

برقراری روابط انسانی

اخلاق مدیریت در حالت ایده‌آل باید ترکیبی از صراحت و قاطعیت در کنار مهر و عطوفت انسانی باشد. برتری مدیریت نسبت به کارکنان باید در حوزه وظایف کاری محدود شود. خارج از این حیطه، مدیر موفق باید بتواند با کارکنان خود همانند یک هم‌نوع رابطه برقرار کند. در چنین رابطه‌ای، مدیر شرایط شخصی هریک از کارکنان را درک می‌کند و آنها همانند ربات یکسان نمی‌بیند. چنین مدیری در برابر مشکلات شخصی کارمندان انعطاف دارد و بدون اینکه اجازه سوء استفاده به آنها بدهد جوی مطلوب در محیط کار ایجاد می‌کند.

عیب پوشی

گاه دیده می‌شود دقت و حساسیت مدیریت به اخلاق ناپسند عیب‌جویی منجر می‌شود. در حالی که لازمه اخلاق مدیریت، عیب‌پوشی به‌جا و آینده‌نگر است. عیب‌جویی، سرزنش و تخریب شخصیت کارکنان هرگز آنها را به اعضای وفادار مجموعه تبدیل نمی‌کند. ضمن اینکه یافتن کارمندانی بی عیب و نقص چندان واقع‌گرایانه نیست. یک مدیر موفق تلاش می‌کند با تغافل و نادیده گرفتن نقاط ضعف کارمندان به صورت هدفمند افرادی وفادار و کارآمد برای سازمان خود تربیت کند.

 

منبع:تفاهم آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا