آخرین اخبارگزارش

احساس آرامش و رضایت با گیاه تراپی:راهی به سوی بهبود روحی و روانی شما!

  تحقیقات نشان می‌دهند که حضور گیاهان در فضاهای داخلی به کاهش استرس و افزایش تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی چندین مطالعه پرداخته شده است.

گیاه تراپی؛ بررسی تحقیقات علمی در مورد گیاهان

آیا دوست دارید زندگی خانه‌تان را با طبیعتی سبز و زنده تر کنید؟ با نگهداری گیاهان آپارتمانی، این رویای شما به واقعیت تبدیل می‌شود. گیاهان آپارتمانی، نه تنها جلوه زیبایی به دکوراسیون داخلی شما می‌بخشند، بلکه با بهبود کیفیت هوا و افزایش اکسیژن در محیط، به سلامتی و آرامش شما نیز کمک می‌کنند. این گیاهان توانایی جذب دی اکسید کربن و تولید اکسیژن را دارند، بنابراین باعث بهبود کیفیت هوای داخلی و افزایش سطح اکسیژن می‌شوند. به علاوه، برخی از گیاهان خاص مانند لاوندر و نعناع، عطر و بوی ملایم و آرامش‌بخشی به محیط منزل می‌بخشند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که حضور گیاهان در فضاهای داخلی به کاهش استرس و افزایش تمرکز و خلاقیت کمک می‌کند. گیاهان همچنین با جذب آلاینده‌های هوا مانند فرمالدهید و بنزن، به پاکسازی هوای محیط کمک می‌کنند. در ادامه برخی از تحقیقات علمی در مورد گیاهان را می‌آوریم:

 

  1. گیاهان آپارتمانی ممکن است به کاهش سطح استرس کمک کنند

 

مطالعه‌ای که در منتشر شده در مجله فیزیولوژی آنتروپولوژی به چاپ رسید، نشان داد که گیاهان در خانه یا محل کار می‌توانند راحتی، آرامش و طبیعت سبز و زنده را همراه شما کنند. در این مطالعه، برای شرکت‌کنندگان دو کار مختلف تعریف شد: تغییر گلدان گیاه آپارتمانی یا انجام کار کوتاه مبتنی بر کامپیوتر. پس از انجام هر کار، محققان عوامل بیولوژیکی مرتبط با استرس، از جمله ضربان قلب و فشار خون را اندازه‌گیری کردند.

آنها متوجه شدند که کار مرتبط با گیاه، استرس را در شرکت‌کنندگان کاهش داد. از سوی دیگر، کار کامپیوتی باعث افزایش شدید ضربان قلب و فشار خون شد، با اینکه شرکت‌کنندگان، افراد جوانی بودند که به کارهای کامپیوتری عادت داشتند. محققان نتیجه گرفتند که کار با گیاهان می‌تواند هم فشار فیزیولوژیکی و هم استرس روانشناختی را کاهش دهد.

  1. گیاهان سبز و طبیعی ممکن است تمرکز شما را افزایش دهند

متأسفانه، گیاهان مصنوعی نمی‌توانند به شما در قبولی آزمون‌هایتان کمک کنند!!   در یک مطالعه کوچک با مشارکت 23 نفر، محققان دانشجویان را در یک کلاس درس قرار دادند که تعدادی از آنها با یک گیاه مصنوعی، تعدادی دیگر با یک گیاه طبیعی، افرادی نیز با عکس از یک گیاه مطالعه کنند. برای برخی از آنها هم هیچ گیاهی در اختیارشان قرار ندادند.

عکس‌های مغزی شرکت‌کنندگان نشان داد که دانشجویانی که با گیاهان طبیعی در کلاس درس مطالعه می‌کردند، بیشتر تمرکز داشتند و بهتر می‌توانستند نسبت به دانشجویان گروه‌های دیگر تمرکز کنند.

 

  1. گیاه تراپی

برای افرادی که علائم بیماری‌های روانی را تجربه می‌کنند، باغبانی می‌تواند مفید باشد.

محققان، برای افزایش احساس آرامش در افرادی که دچار افسردگی، اضطراب، کم‌خوابی و بیماری‌های دیگر هستند، از گیاه تراپی استفاده کرده‌اند.

اگرچه گیاه تراپی قرن‌هاست که وجود دارد، اما اکنون شیوه مدرنی به خود گرفته است: در بیمارستان‌های پزشکی در منچستر، انگلستان، گلدان‌های گیاهی به بیمارانی که علائم افسردگی یا اضطراب دارند، به عنوان یک “نسخه” تجویز می‌شود.

 

  1.  گیاهان در درمان سریعتر بیماری به شما کمک کنند

نگاه کردن به گیاهان و گل‌ها ممکن است فرآیند بهبودی شما از بیماری، آسیب یا عمل جراحی را سریعتر کند.

یک بررسی از مطالعات در سال 2002 نشان داد که افرادی که در حال بهبودی از عمل جراحی بودند و در طول دوره بهبودی خود به گیاهان سبز نگاه می‌کردند، نیاز کمتری به داروی تسکین درد داشتند و مدت بستری در بیمارستان کوتاه‌تری نسبت به دیگر افراد داشتند.

 

  1. گیاهان ممکن است به بهبود بهره‌وری شما کمک کنند

یک گیاه بروملیاد ممکن است بهترین همکار میزکاری شما باشد!

تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که گیاهان در محیط کار، هم بهره‌وری و هم خلاقیت را افزایش می‌دهند. یک مطالعه معروف از سال 1996 نشان داد که دانشجویانی که در یک آزمایشگاه کامپیوتری در دانشگاه نزدیک به گیاهان مشغول کار بودند، زمان کار 12 درصد سریع‌تر بودند و کمتر استرس داشتند.

در یک مطالعه از سال 2004، محققان به افراد چالشی دادند تا کلمات خلاقانه بسازند. وقتی یک گیاه در اتاق با آنها بود، عملکرد آنها نیز بهتر بود.

و مطالعه‌ای در سال 2007 نشان داد که افرادی که در محیط کار خود گیاهان بیشتری داشتند، روزهای مرخصی کمتری داشتند و در کار عملکرد بهتری داشتند.

 

  1. گیاهان ممکن است به بهبود دیدگاه شما درباره کار کمک کنند

نگاه کردن به فضای سبز ممکن است رضایت شغلی هر کسی را افزایش دهد. اما شاید برای شما جالب باشد که بدانید یک گیاه گلدانی نیز می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد.

محققان، با بیش از 440 کارمند آمازون در هند و ایالات متحده مصاحبه کردند. آنها مشاهده کردند که کسانی که محیط اداری آنها شامل عناصر طبیعی مانند گیاهان آپارتمانی بود، احساس رضایت شغلی بیشتری داشتند. و به سازمان تعهد بیشتری نسبت به کسانی که در محیطی با عناصر طبیعی کار نمی‌کردند، داشتند.

محققان گفتند که عناصر طبیعی به کاهش تأثیرات استرس شغلی و اضطراب کمک می‌کنند.

 

  1. گیاهان ممکن است کیفیت هوای محیط داخل را بهبود ببخشند

حمایت علمی از فیتوتمیاپی – کلمه‌ای که به معنای تصفیه آلاینده‌ها از هوا توسط گیاهان است – معمولاً با یک مطالعه از ناسا در دهه 1980 آغاز می‌شود.

در در دهه 1980، محققان در جستجوی راهکارهایی برای بهبود کیفیت هوا در یک فضاپیما بودند و به این نتیجه رسیدند که ریشه‌ها و خاک گلدان‌ها، به طور قابل توجهی ترکیبات آلی شیمیایی در هوا را کاهش می‌دهند.  از آن زمان تاکنون، محققان همچنین این یافته‌ها را تأیید و درباره آنها سوالاتی مطرح کرده‌اند. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که برای برابری کارایی تصفیه هوای گیاهان با فیلترهای زیستی و فناوری‌های مدرن، باید تعداد زیادی گیاه در محیط قرار دهید.

گیاهان تصفیه کننده هوا

اگر تصمیم به خرید گیاهان آپارتمانی جهت تصفیه هوا به صورت طبیعی دارید، لیست زیر موثرترین گیاهان شناخته شده هستند:

 

– نخل اریکا (Areca)

– نخل لیدی (Lady)

– نخل فونیکس (Dwarf Date)

– بامبو (Bamboo)

– سرخس بوستون (Boston Fern)

– گیاه عنکبوتی (Spider Plant)

– درخت فیکوس (Ficus)

 

مرکز گل و گیاه انگور، به عنوان یکی از بهترین مقاصد برای خرید گیاهان آپارتمانی، با ارائه تنوع فوق‌العاده ای از گیاهان زینتی و آپارتمانی زیبا و با کیفیت، شهرتی فراگیر دارد. اینجا شما می‌توانید از بین مجموعه‌ای از گیاهان تازه، گیاهانی که با شرایط داخلی منزلتان سازگاری دارند را انتخاب کنید. همچنین به صورت رایگان از مشاوره حرفه‌ای و خدمات با کیفیت برخوردار شوید.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا